Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justering av forsterkere!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justering av forsterkere!?

    Jeg lurte på om noen kunne forklare meg hvordan jeg skal "grov" justere forsterkerene mine(sånn at det låter litt bedre frem til jeg får noe andre til å gjøre det!), og enkelt forklare hva de forskjellige "skruene" er og gjør?


    Mvh
    william
    Audi A6 Avant 2.5tdi Quattro

  • #2
    Hz er frekvenser. Bassen skal vel stå på en 30-70 Hz. alt hva du hører deg til. Gain skal stå på så lavt som mulig. Noe mer du lurte på da?

    Comment


    • #3
      LPF, bass bost, subsonic, phase?
      Skjønner hva noen av det er, men er ikke sikker på hvilken lyd forskjell jeg vill høre av å justere på de!?
      Audi A6 Avant 2.5tdi Quattro

      Comment


      • #4
        åssen forsterker er det prat om? Bass boost sier seg vel sjøl.. noe av det samme som gain. Phase er vel at du kan fase-vende 180Grader fra +\-. Correct me if I`m wrong. Resten får noen med mere peiling forklare for deg

        Comment


        • #5
          Det er snakk om en dynabel Bf4501
          Audi A6 Avant 2.5tdi Quattro

          Comment


          • #6
            Noen som kan hva forklare meg hva resten er? og hvordan jeg skal gå frem når jeg skal justere forsterkerene?
            Audi A6 Avant 2.5tdi Quattro

            Comment


            • #7
              LPF er vel hvor høye frekvenser den tar, og subsonic er hvor lavt den får gå

              Comment


              • #8
                Lpf= lavpass filter: denne knotten justerer du for å bestemme hvor høyt opp i frekvensene subben din skal spille. du skal kun høre dunking og bass-slag, ikke "musikk" hvis du forstår

                Subsinoc filter: fjerne de aller laveste frekvensene som kan være skadelige for elementet ditt. du spiller skjelden de aller aller laveste frekvensene, men spiller du litt høyt en gang, du treffer en veldig lav bassnote, kan elementet ditt da kvelden. se på spesifikasjonene på elementet ditt hvor lavt det kan spille

                phase bruker du for å få bassen til å slå samtidig med resten av anlegget.. har du for eksempel subbene montert meg magnetene ut av kassa, kan du fasevende elementene så de spiller helt likt som resten.

                bass boosten er jeg ikke sikker på hva gjør i praksis, men det blir i hvertfall
                mer bass av å skru på den knotten.. ikke at du trenger det, mest sansynlig.

                en grei måte å gå frem på når du stiller inn forsterkeren er å først stille inn front høytalerne.
                begynn med gain på mininum
                still spilleren din på ca 70% av maks volum
                vri opp til du hører musikken ikke spiller så pent lenger, så skrur du litt ned.

                så gjør du det samme med subben din

                begynn med gain på minimum og vri opp gain til bassen passer til musikken. den aller beste måten å få dette til enkelt er å ha en liten person (en uheldig lillebror f.eks) til å ligge i bagasjen med alle dørene igjen å vri til det høres bra ut i dine ører.

                desverre er ikke alle lillbrødre like gla i dette å du må nok inn og ut av bilen ett par ganger for å få det fint.
                gjør dette med dører vinduer og bagasjerom lukket

                når dette er gjort og anlegget spiller fint, må du passe på å ikke spille høyere enn 70% av maks volum på spilleren. mange cd-spillere leverer nemlig ikke ett rent signal når du har den på maks.

                sånn gjør i hvertfall jeg det.. har funket for meg, men det er sikkert hundre måter å gjøre det på.. dette er en enkel å grei variant.

                good luck
                96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

                Comment


                • #9
                  Stiller først alt på forsterkeren, så finstiller man med spiller og dsp/rux etterpå?
                  Hvordan er det da med innspilling av anlegg? Gaine lite for ikke å presse elementene med en gang de er tatt ut av esken?

                  Edit: Kan ikke noen ta en prek om instillinger osv for å få et anlegg til å spille best mulig med en gang.. så begynner man med fininstillingene.
                  Vanskelig å ta skriftlig, men prøv?
                  Last edited by NeDD; 28-09-2007, 11:32.
                  Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                  Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                  Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                  Comment


                  • #10
                    Det funker også greit å justere inn forsterkeren FØR man monterer den på plass. Bare koble til alle kabler mens du sitter med forsterkeren på fanget i førersetet Du har såklart skrudd til alle tilkoblingene GODT før du begynner, og sørger for at tykke kabler (strøm) ikke får for stor belastning eller for mye bevegelse.

                    Comment


                    • #11
                      Takker for et forståelig svar, skal prøve dette senere i kveld!
                      Audi A6 Avant 2.5tdi Quattro

                      Comment

                      Working...
                      X