Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viktig om MDF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Viktig om MDF

    Vet ikke om dette er allmenn viten, men leste dette på www.finerplater.no:

    "Ulemper: MDF kan være farlig å bruke om det ikke tas hensyn til korrekte sikkerhetstiltak.

    MDF inneholder ett stoff som heter urea formaldehyd, som kan frigjøres fra material gjennom skjæring og sliping. Urea formaldehyd kan forårsake irritasjon i øyne og lunger. Riktig ventilasjon er viktig når du jobber med den og ansiktsmasker må brukes når sliping eller skjæring skjer av MDF med maskiner. Det støvet som dannes når MDF maskinbehandles er meget farlig. Masker og øyebeskyttelse må brukes hele tiden. På grunn av att MDF inneholder mye lim gør det raskt verktøy sløvt.

    MDF kan festes med skruer og spiker. Om du skrur bør kke skruene være lengre en 25mm inn fra kanten. Når du bruker skruer skal det alltid forborres hull.

    Urea formaldehyd frigjøres alltid langsomt fra overflaten av MDF. Når den males er det bra og coate hele produktet for og forsegle urea formaldehyd. Voks og olje kan brukes som utførelse, men de er mindre effektive ved tettning av urea formaldehyd."

    Jeg visste det i alle fall ikke.

  • #2
    Oi, takk for informasjon - visste det ikke jeg heller. Sto å pussa med sandpapir på MDF-kassa mi når jeg fikk den jeg, så glad og uvitende om farer.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Sliter med å få tak i MDF jeg! Har vært på de fleste byggsjapper i nærheten men så vidt de husker platene omtrent
      Får bare tak i 12mm med mønster og farge

      Noen tips? I Østfoldtraktene
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #4
        Pfft, samme sier dem om polyester. Jeg sier fuck it. Har ikke blitt helt hjerneskada enda og jeg har pustet inn min del med polyester, spon, mdf, lim osv
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Men du er vel ikke 40år heller da? ganske ung sant?
          Så det er slike skader man får over lang tid, er sikkert surt å sitte der om 20-30-40 år og angre på at man var en sopp

          Koster så lite å ha på seg en støvmaske å noen briller.

          Comment


          • #6
            Pfft. "Det som ikke tar liv av deg gjør deg bare sterkere" lever jeg etter. så langt har det fungert Men det er vel kanskje noen visdomsord i det du sier
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Originally posted by tmolberg View Post
              Pfft. "Det som ikke tar liv av deg gjør deg bare sterkere" lever jeg etter. så langt har det fungert Men det er vel kanskje noen visdomsord i det du sier
              Når det gjelder lunger og hjerne, er det vel mer "det som ikke tar livet av deg i dag, tar knekken på deg senere".

              Comment


              • #8
                Originally posted by Miniboom View Post
                Når det gjelder lunger og hjerne, er det vel mer "det som ikke tar livet av deg i dag, tar knekken på deg senere".

                Da burde du ikke gå ut da
                ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ugn View Post
                  Sliter med å få tak i MDF jeg! Har vært på de fleste byggsjapper i nærheten men så vidt de husker platene omtrent
                  Får bare tak i 12mm med mønster og farge

                  Noen tips? I Østfoldtraktene
                  Sjekk med Montér, dem fikk jeg det billigst hos. Den ved Østfold Hallen ga meg best pris. Jeg måtte bestille 25mm.


                  Jepp dette visste jeg. Kjøpte meg gassmaske (kjemisk selvsagt) nettopp for at jeg skulle pusse MDF og bruke polyester.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tmolberg View Post
                    Pfft, samme sier dem om polyester. Jeg sier fuck it. Har ikke blitt helt hjerneskada enda og jeg har pustet inn min del med polyester, spon, mdf, lim osv
                    Høres ut som om du burde hatt en prat med min onkel. Han hadde samme innstilling som deg, for han merka jo heller ikke noe. Nå er han i slutten av 50-årene, uføretrygda pga løsemidler og har ganske store problemer med konsentrasjon og nerver. Inntil han var ca 35 var han bygd som en tanks og jobba 13-14 timer nesten hver dag...

                    Comment


                    • #11
                      dette var engentli ikke noe nytt, har brukt maske siden jeg begynte å lage kasser osv..
                      har ikke lyst til å skade kroppen mer enn nødvendig
                      har jo bare et liv, så vil jo utnytte hele!!
                      // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                      //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                      Mvh
                      Rune Kvaal

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dammed View Post
                        Sjekk med Montér, dem fikk jeg det billigst hos. Den ved Østfold Hallen ga meg best pris. Jeg måtte bestille 25mm.
                        Hum hum, får ta meg en tur eller telefon ditt da.. men du måtte vel bestille, eller hadde de på lager?
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #13
                          Var ganske nytt for meg også dette med MDF. Er alltid forsiktig med polyester, og bruker sikkelig maske, men ikke alltid jeg bruker støvmaske når jeg kapper eller sliper MDF. Mulig det må revurderes da.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by trustno1 View Post
                            men ikke alltid jeg bruker støvmaske når jeg kapper eller sliper MDF.

                            dette gjelder jo engentli samma hvilket trematerial du bruker.. små støv legger seg på lungene
                            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                            Mvh
                            Rune Kvaal

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by mustang<3 View Post
                              dette gjelder jo engentli samma hvilket trematerial du bruker.. små støv legger seg på lungene
                              Tror ikke furupanel inneholder formaldehyd.

                              http://en.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

                              Comment

                              Working...
                              X