Announcement

Collapse
No announcement yet.

Integrere powermaster lader i bagasjen, hva bør tenkes på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Integrere powermaster lader i bagasjen, hva bør tenkes på?

    Heisann!

    Etter å bli litt lei av å koble til laderen manuelt hver gang jeg skal lade, så har jeg begynt å sysle med en ide om å bygge den inn i bagasjen. Men, noen forhåndsregler må jeg jo finne og sette meg, da det er snakk om høy varmeutvikling og mye strøm her!

    #1. Jeg har et anlegg hvor forsterkerne ligger under en MDF plate som er gulvet. Planen min var jo å få plass til laderen på samme sted, slik at jeg har alt samlet. Jeg har ingen vifter, men bør jeg sterkt vurdere dette nå?

    #2. Så var det dette med kabler. Jeg har ett Odyssey PC1700 batteri som står i motorrommet, og jeg antar at jeg må dra en ekstra kabel mellom dette og laderen nå?

    #2.2 Eller er det mulig å koble laderen direkte på en av de eksisterende kablene jeg har lagt nå? Har en 40mm2 og en 25mm2 kabel liggende bakover fra batteriet. Disse kablene er koblet på hver sin forsterker.

    #3. Noen som har noen tips til hvordan jeg bør gjøre det med 220v inngangen på laderen?


    Håper på svar! Må gjøre det beste for at ingenting går ut over driftssikkerheten og faren for brann, så håper noen inne her har svarene jeg leter etter!
    Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

    Brenden Consulting:
    - Lager websider

  • #2
    Ingen som vet altså?
    Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

    Brenden Consulting:
    - Lager websider

    Comment


    • #3
      Jeg har en 12v->220v adapter liggende som jeg har tenkt til å montere etter hvert, men etter at 2 stk har begynt å brenne mens vi har kjørt så har tvilen kommet snikende.. heldigvis var vi to i bilen (på jobben) så det gikk bra, ikke direkte moro når en kloss begynner å brenne og røyklegge bilen mens man kjører..

      Nå er dette selvfølgelig litt annereldes med en 12v-lader som blir brukt mens bilen står rolig, men hvis noe skjer med den så er det veldig ergelig om den ligger i bunn av reservehjulet og du har 3 lag med gulv og basskasser oppå.

      Så jeg ville vel ha montert den i motorrommet tror jeg, hvor det er (nåvel) er litt bedre plass og mer åpent.
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #4
        1. ja hvis det er nesten helt lukket.
        2. neida, du kan koble bare laderen på fordelerblokkene dine.
        3. trekk Defa kabel gjennom bilen, de er vantette og tåler mye. Legg kabelen frem til under frontfangeren så har du en enkel måte å koble 220V og der er det også enkelt å beskytte kabelen mot steinspurt og skjule den generelt slik at du ikke ser den.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Jeg har laderen bak, har tatt defa pluggen gjennom reservehjulsbrønnen, slik at den blir skult av fangeren, og slipper å dra kablene gjennom bilen til fronten.
          Thomas RS - Absolut A4

          Team dynaBel

          Comment


          • #6
            Takk for gode svar alle sammen! Så det anbefales å slenge laderen i motorrommet altså? Er det ikke litt hardt miljø der? Powermaster laderen er ikke akkurat vanntett...
            Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

            Brenden Consulting:
            - Lager websider

            Comment


            • #7
              Neinei, laderen er inni kupeen. Men kablene til laderen (230V) fører du fram til motorrommet eller gjennom reservehjulsbrønnen.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Ah, du tenker å plassere den under dashbordet en plass?
                Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

                Brenden Consulting:
                - Lager websider

                Comment


                • #9
                  samma hvor egentlig, jeg ville plassert den hvor du har jekken til bilen eller i reservehjulsbrønnen. Dem to stedene pleier det å være nok plass.
                  Last edited by Dammed; 04-08-2010, 11:07.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Jeg tror jeg hadde montert den der det er lettest å få til strømtilførsel utenfra, og så lagt kabel derfra. Når du har lagt en svær strømkabel som går gjennom bilen, vil du antagelig aldri måtte gå veldig langt for å få koblet deg på den. Husk god jording, både fra lader til chassis, og batteri til chassis...

                    Antagelig er det også fornuftig med en automatsikring mellom laderen og bilens øvrige elektriske anlegg, så du kan bryte den fra kretsen når 220V er frakoblet. Vet ikke om ladere har godt av å stå tilkoblet batteri/dynamo i drift, uten at de selv er i bruk.

                    Comment


                    • #11
                      Min ctek tåler det fint i alle fall. Den er ment for å bli fastmontert i biler/bobiler. Tviler på at powermasteren tar noe skade av det heller.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Miniboom View Post
                        Jeg tror jeg hadde montert den der det er lettest å få til strømtilførsel utenfra, og så lagt kabel derfra. Når du har lagt en svær strømkabel som går gjennom bilen, vil du antagelig aldri måtte gå veldig langt for å få koblet deg på den. Husk god jording, både fra lader til chassis, og batteri til chassis...

                        Antagelig er det også fornuftig med en automatsikring mellom laderen og bilens øvrige elektriske anlegg, så du kan bryte den fra kretsen når 220V er frakoblet. Vet ikke om ladere har godt av å stå tilkoblet batteri/dynamo i drift, uten at de selv er i bruk.

                        Kan jo bare koble ett rele i normaly closed posisjon, å koble remote fra spilleren, så kobler laderen seg av når bilen starter
                        Mvh Even S. Jensen
                        Tlf 41091189
                        Digital Designs, nothing is even close!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by evensvee View Post
                          Kan jo bare koble ett rele i normaly closed posisjon, å koble remote fra spilleren, så kobler laderen seg av når bilen starter
                          Nei, da vil laderen slå seg av når spilleren slås på, uavhengig av om motoren går eller ei.

                          Automatikk er fint det, men er jo greit å kunne lade når man vil. F.eks. om man står stille lenge og trenger strøm mens man spiller.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Miniboom View Post

                            Antagelig er det også fornuftig med en automatsikring mellom laderen og bilens øvrige elektriske anlegg, så du kan bryte den fra kretsen når 220V er frakoblet. Vet ikke om ladere har godt av å stå tilkoblet batteri/dynamo i drift, uten at de selv er i bruk.
                            Stort sett alle biler jeg har sett, har hatt laderen konstant tilkoblet, uten at de har tatt skade av det, ihvertfall så har de laderne holdt i flere år på den måten.
                            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                            Comment


                            • #15
                              laderen stjeler en <2A per mnd når den er tilkoblet leste jeg i manualen på min CTEK lader. Men er ingen problem å ha dem tilkoblet.

                              Manual: http://www.ctek.com/files/manual/Multi-XS-25000_no.pdf
                              Last edited by Dammed; 07-08-2010, 01:04.
                              Mvh. Damir

                              Comment

                              Working...
                              X