Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plassering av Infinity Kappa Perfect

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plassering av Infinity Kappa Perfect

    Hei!

    Jeg har kjøpt meg et Infinity Kappa Perfect 6.1, og er veldig fornøyd med det. Men jeg sliter litt med at diskanten er utrolig kvass selv om jeg har stillt den ned så mye det går på delefilteret (-4 dB), og stillt ned 16khZ, 10khZ og 6,5khZ på EQ'en på spilleren ganske mye. De er plasserte ca 7-8cm fra frontruten og vendt oppover. Hvordan kan jeg få ned diskantvolumet ytterligere?

    Jeg har planer om å lage glassfiber-kasser i dørene til mellomtonene, og lurer på om jeg bør plassere diskantene like langt nede som mellomtonene for å få mindre lyd fra dem? Noen andre som har noen tips?

  • #2
    Hvor mye har du jobbet med vinkling? Du bør nok forsøke å vinkle dem bort fra ørene (off-axis). Forstår jeg deg rett om de er vinklet rett opp mot frontruta? Prøv i tilfelle å vinkle dem bort fra reflekterende flater også, som regel hjelper det noe.

    EQ bør ikke brukes til annet enn den helt siste finpussen når alt annet er optimalisert. Dessuten er det endel man ikke kan (eller bør) prøve å EQe seg bort fra

    Comment


    • #3
      er off axis når de står på dashen vendt mot deg, eller er det on axis ? og hva er det som er best å trakte etter?
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        On-axis (på norsk: på aksen) vil si at elementene peker mot deg. Off-axis vil si at elementene peker bort fra deg i større eller mindre grad.

        Og som med det meste annet er det for mange variabler til å si at noe er best eller dårligst. Det handler simpelthen om å velge det som passer best i det aktuelle oppsettet.

        Litt generell info kan man allikavel komme med:
        Se for deg ei Gardena-dyse montert på en vannslange. I utgangspunktet er den stengt, men om du vrir den litt til venstre vil det komme en fin dusj med stor spredning. Jo mer til venstre du vrir, jo mer fokusert vil dusjen bli. Til slutt ender den opp i en ganske tynn stråle.
        Slik fungerer også spredningen på så godt som alle "normale" høyttalerelementer; lave frekvenser spres ut som en fin dusj til alle kanter, mens "lydstrålen" blir tynnere og mer fokusert jo høyere opp i frekvens man kommer

        Selve spredningsmønsteret varierer fra element til element, men alle har til felles at spredningen minsker med økt frekvens. Som et PS kan man også legge til at dette må sees i sammenheng med elementets membrandiameter, en 8" vil ha en langt mer fokusert "lydstråle" ved f.eks. 2500 hz enn en 3/4" diskant.

        (forestill deg nå at du skal bygge en "høyttaler" med fire Gardenadyser i forskjellig størrelse med tilhørende forskjellig spredning, og at noe av målet er å få en så jevn og kontrollert total spredning som mulig, og du forstår plutselig at høyttaler- og delefilterkonstruksjon slett ikke er så enkelt som det kan virke som...)

        Comment


        • #5
          Så diskant plaseringen bør prøves ut med dobbelsidig teip før man bestemmer seg altså. Noen ganger kan det passe med diskanten oppe med ruten pekende bakover, mens noen ganger kan det være bedre å ha de i speilhuset pekende mot det andre speilhuset?
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            *stikke ned i verkstedet og lage gardena-høyttalere...*
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Så jeg gjør kanskje lurt i å montere diskantene nede i døren ved mellomtonene? Da blir den vel greit off-axis?

              Comment

              Working...
              X