Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få god bass uten bruk av sub....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan få god bass uten bruk av sub....

    Hvis det eneste jeg har tilgjengelig er dørsider som det kan monteres opp mot 8" i, vil jeg kunne få ett brukbart resultat av det, eller er det bare å slå seg til ro med at man blir bassløs i en tid framover? Grunnen til at jeg spør, er at jeg har i de siste år vært tilhenger av god lyd, ikke nødvendigvis myyye trykk, men litt har vært greit.. Men da har jeg alltid hatt tilgang til en sub. Men i min neste bil, så vil jeg miste denne tilgangen. Er det noe som kan fikses ved hjelp av kun å bruke dørsider? Disse blir selvfølgelig dempet ned etter alle kunstens regler og slikt, men jeg er så veldig redd for at det ikke skal bli nok. Jeg er ute etter god, fyldig lyd med så mye trykk som mulig ved hjelp av så få elementer som mulig.

    Tips og eventuelle triks mottas med takk.
    Sture Vedal

  • #2
    høretelefoner.... eller en rumpe rister i din stol ellers de fleste dører kan gi en del bass men desverre de fleste ganger blir for svak når du får bil støy. Trustno1 holder på med en interesant prosjekt, det kunne også være en alternativ for deg
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      Originally posted by matador View Post
      høretelefoner.... eller en rumpe rister i din stol ellers de fleste dører kan gi en del bass men desverre de fleste ganger blir for svak når du får bil støy. Trustno1 holder på med en interesant prosjekt, det kunne også være en alternativ for deg
      Hehe, stemmer det.

      Er rimelig sikker på at når frontsettet mitt er ferdig så hadde man i praksis ikke trengt sub om man klarer seg med å spille ned til rundt 35hz

      Dørtrekkene og kickpanelene mine blir tette glassfiberkasser. Begge skal ha Tang Band 6,5" i porta kasse tunet til ca 38 hz

      Er en god del jobb å støpe sikkelig til døra, men tror du kan få rimelig bra basstrykk ut av det om du gjør det sikkelig chin

      Comment


      • #4
        Har du plass under setet? Holder på med et "6,5-tommers TangBand under setene"-prosjekt for tida. Når det er sagt, så bør man komme ganske langt med et treveis frontsett. Særlig om midbassen kan være 8".

        Comment


        • #5
          Midbass kan uten problem være 8", jeg har åpnet for muligheten til å støpe/bygge nye dørsider med all jobb det måtte medføre. Så er ikke noen umulighet at jeg går for 3-veis. Men jeg er i utgangspunktet på utkikk etter ideer og tanker om løsninger, sånn at når man skal starte, så har man ting litt klart.

          Bilen jeg ser på, er en 4-dørs Nissan Navara, der "baksetene" blir okkupert av hundebur og div ting til hunden, så jeg har ikke særlig med plass der. Alternativt kunne faktisk være å bygget i taket, eller laget en kombinert basskasse/hundebur-løsning, men dette ser jeg på som relativt uinteressant foreløpig.. Så jeg går i første omgang for en 3-veis ideløsning. Som sagt, alt på planleggingsstadiet foreløpig. jeg vet ikke om det er noe plass under setene, har ikke fått sett og prøvekjørt bilen enda, da jeg venter på at kjøper av lexus'en skal komme seg nedover å hente den. Så blir det intensiv jakt på ny bil neste uke. Så da først vil jeg i tilfelle kunne ha svar på spørsmål angående plass og slikt.
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            hvis det er plass under setene så finnes det jo flate aktivsubber beregnet til dette, men om noen av de leverer godlyd vet ikke jeg finnes jo også rumperistere, så jeg ville ikke sett så mørkt på det i allefall.
            men 8" i dørene gjør nok jobben med god montering, demping evt kasser i dørene
            Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

            Comment


            • #7
              Anbefaler at du tar en titt på prosjektråden min fremmover. Skal oppdatere litt mer når ting begynner å nærme seg. Jobber med å få inn 4 tangband 6,5" i frontsettet, to i kickpanel og to i dører. Alt skal stå i porta kasser på ca 13 liter pr kasse. Får jeg plass til dette i en MR2, så er jeg rimelig sikker på du skal klare det samme i en Navara

              Comment


              • #8
                Hva med å montere en shallow/flat/slim 10" eller 12" i bakdørene?
                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ugn View Post
                  Hva med å montere en shallow/flat/slim 10" eller 12" i bakdørene?
                  Det er også en mulighet, problemet med det er at bassen da går rett i trynet på hunden, så vet ikke hvorvidt det er særlig populært... men det skal vurderes, ja.. Definitivt.

                  Utover det, så er det bra det ikke er så mange som ser så mørkt på dette. Jeg gjør nok ikke det, men har ikke helt oversikt over mulighetene mine.. Men skal følge med prosjektet ditt, trust.. Så får vi se hvor du ender opp hen. Er det basselementer de tangband'ene? Tror du at du vil få nok trykk nedover i frekvensene med dem, eller er det ett lite kompromiss du har inngått?
                  Sture Vedal

                  Comment


                  • #10
                    De er klassifisert som subwoofere på TB sine sider ja. Kassene vil bli tunet til i underkant av 40hz.

                    Det er igrunn ikke noe kompromiss det jeg gjør da jeg fortsatt komme til å ha kickersubbene mine bak setet for å ta seg av det aller dypeste. Regner med de blir delt på 31hz. Men dette er fordi jeg vil prøve å få en jevnest mulig frekvenskruve hele veien. Vil nok kunne bli ganske bra uten subbene også.

                    Comment

                    Working...
                    X