Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan man bryte en høytalerkrets med ett relee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan man bryte en høytalerkrets med ett relee?

    Jeg har fundert endel på å finne en grei måte å switche mellom SQ og SQL i bilen.

    Fikk plutselig ett "eureka moment" og tenkte hvorfor ikke koble det opp slik at man kan koble ut alle "unødige" elementer via en knapp?

    Jeg har da to subber og to midbass elementer som jeg kunne tenkt å koble ut for å få mer korrekt time alignment for SQ.

    Spørsmålet mitt går egentlig i, kan man bruke vanlige 12v releer for å bryte de nødvendige kretsene?
    Styrestrømmen er jo grei, det vil bli koblet via vanlig jording/+12v. Mens det er bryteren i releet jeg er noe mer skeptisk på, denne er jo ment for å kjøre 12v likestrøm. Høytalersignalene vil jo være vekselstrøm med veldig varierende spenning. Noen som aner om dette er en løsning som kan brukes?
    Last edited by trustno1; 07-07-2010, 04:04.

  • #2
    http://cgi.ebay.com/USB-16-Channel-R...item2a07124a38

    Denne hadde jo vært genial, styrt alt via carputeren

    Comment


    • #3
      Mener å huske at signalet ut fra forsterker til høytaleren varierer avhengig av hvor høyt du spiller altså at den kan gå opp rundt 30v, jeg er ikke sikker derimot. Hvis det er slik at spenningen går opp til 30v så ville jeg ikke brukt et vanlig 12vs relee.
      Men hvorfor kan du ikke bruke en helt vanlig av og på bryter?
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        hvorfor gjøre det så vanskelig trust? noe særdeles spesielt og sær grunn til at forsterkerne som matter de høyttalerne som du vil brytte ut MÅ VÆRE DE PÅ? Self borsett fra å holde strøm forbruket oppe....
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #5
          ser du har postet rundt kl 04 ja... da driver du å llaler enno MEN ser ingen grunn til å ikke gjøre som alle oss andre som har tenkt på det samme: å slå av høyttalerne som ikke trengs til SPL

          jeg satt en egen brytter til front settet -den slå av REM til de 4 forsterkerne foran, og en brytter til som jeg kunne slå av selve subb bak. Men ikke noe i veien for å ha en egen brytter til hver enkelt forsteker om du vil ha en "likealoke" fly cockpitt. skal finne et bilde av den gamle "Enterprisen" min....

          som du ser jeg har plassert bryteren på høyre siden.... så det blir lett og enkelt å betjene dog kjærringa mente det var litt vansklelig... kvinnfolk sier jeg bare...
          Attached Files
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #6
            Minna litt om il tempo gigante den derne.

            Men trust1, tror det skal gå an og gjøre slik Matador sier, sette en bryter på remen til forsterkerene du vil ta av. Tror ikke det er noen god løsning å sette bryter på høytalerne du vil ha av. Det kan gå en del effekt gjennom disse så kan svi av bryteren eller releet avhengig av hvor mye effekt du kjører gjennom
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              fy faen matador:P du fikk ikke plass til mer inni der?
              hvis sub/mid går på samme amp som andre ting og du ikke har mulighet til å bryte hele ampen på remote kan du f.eks bryte ene lederen inn til elementene, men det igjen vil kreve en bryter per element som skal utkobles.

              er jo f.eks bare å lage en pitteliten plate med knapper og plassere i hanskerommet så du får det ut av synet

              man får da knapper/brytere som tåler mer enn 5amp gjennomstrømning
              Last edited by omegadti; 07-07-2010, 10:20.
              Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

              Comment


              • #8
                Originally posted by omegadti View Post
                fy faen matador:P du fikk ikke plass til mer inni der?

                nei, da jeg måtte prøve å holde det litt riddyg og oversyktig og ha litt stil over dt hele ser du omegatdi...

                Men uansett da gutter -hva er hensykten med å brytte høyttalerne da forsterkeren vil stå PÅ og forbruke strøm til en høyttaler som ikke er "tilkoblet"?? aller best er å slå av forsterkeren... ellers er ikke noe i veien for å gjøre det så tungvint slik trust tenkte opprinelig, men enklete forsterkre vil kanskje gå i selvsving når den leverer litt effekt uten last og relleen vil slittes etterhvert -og grunnen til at man unngår dette som pesten i ekte high end hjemme løsninger.
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Nå tror jeg du tuller, tyrefekter.
                  Er det bilde fra din bil?
                  Iallfall, så ser det ut som det er fra cockpitten til Airbus A380 :O

                  Btw, Jaymz, Join IRC mer.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #10
                    haha.... du skal på en lytte demo i cokcpitten genexxa... den bilen kan minne litt om MR2 til trust -borsett fra fargen da...

                    Den er til salgs så vær rask genexxa så for du "kompis pris" my friend...
                    Attached Files
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by matador View Post
                      men enklete forsterkre vil kanskje gå i selvsving når den leverer litt effekt uten last og relleen vil slittes etterhvert -og grunnen til at man unngår dette som pesten i ekte high end hjemme løsninger.
                      bøyer meg i støvet for den
                      Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Hehe, fine bilder Matador

                        Mulig jeg forklarte meg litt dårlig, men det er nok litt missforståelse rundt hva jeg egentlig prøver å oppnå.

                        Jeg driver å bygger om anlegget litt nå, og får 4 midbasser forran i bilen. 1 i hver dør og 1 i hvert kickpanel.

                        Midbassene på hver side sitter koblet i paralell. Hadde jeg hatt egen forsterkerkanal til alt så hadde det jo selvfølgelig ikke vært noe problem.

                        Det jeg tenkte var å bryte tilkoblingen til midbassene i døra, og kun sende signal til de i kickpanelet ved hjelp av ett relee

                        Samme egentlig med subbene som sitter bak hvert sitt sete og er drevet av en monoblokk.

                        Dette betyr jo da at ingen forsterkere vil gå uten last, jeg skal bare endre lasten de har ved hjelp av ett relee.

                        Man kan sikkert spørre seg om hvorfor man skal ha fler enn 2 midbasser, og mer enn 1 sub, men for min del er dette pga morrofaktor, og på grunn av at det ikke er mulig å plassere større subber/midbasser enn hva jeg har i bilen min på en god måte
                        Last edited by trustno1; 07-07-2010, 11:56.

                        Comment

                        Working...
                        X