Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fleksible bøybare bassporter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fleksible bøybare bassporter

    Jeg lurer på hva som finnes av bassporter som kan bøyes. Testet med ett riflet rør men fikk inntrykk av at det ikke fungerte så godt. Fikk veldig mye blåselyder. Kan også være at diameteren var for lite på rørene jeg hadde liggende som jeg testa med (ca 2,5cm x 2)

    Noen som har erfaring med å bruke flexirør (dreneringsrør etc) til porter? Hvilke andre alternativer finnes eventuellt?

    Dette skal brukes til TB 6,5" element, kassa skal også brukes som frontsett så det er viktig at jeg ikke får noen ulyder i fra dette.

    Kassa er støpt i glassfiber, og har en noe sær form, derfor må jeg ha noe fleksibelt for å få plassert en port som blir lang nok. Vil tro det holder med 2" rør

  • #2
    Hadde en gang et flexirør i i en bandpass kasse med en JBL GTI sub, og jeg syns det funka veldig bra.
    Selvfølgelig ikke riflet da, det sier nesten seg selv at det blir ujevnheter i luftstrømmen

    Comment


    • #3
      Jeg har 3" vinklet port på lager, om du ikke finner fleksibel.
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Bassbrothers selger fleksible bassporter.
        http://www.bassbrothers.no/display.a...000&prodid=886
        Mvh Thor Helge N. Rønning
        Alfa Romeo 156 1.8 TS
        Citroen Xantia Racerbil
        Alpine Ground Zero Focal

        Comment


        • #5
          Takk for tipsene folkens, men 3" blir nok for stort. Da må jeg ha så himla lang port, og har meget begrenset med plass. I følge simuleringen så skal 2" være tilstrekkelig, og den vil da havne på ca 30cm lang

          Var en som tipsa meg om at jeg kanskje kunne bruke en tykk gummislange? Noen som aner om dette vil fungere sikkelig? Må en bassport være helt stiv, eller vil en slange med litt tykke vegger funke greit?

          Comment


          • #6
            Vil vell kanskje funke med en tykk gummislange.
            Du kan jo velge fasong på bassporten, så legge polyester rundt for og stive den av. Eller, vil det funke?
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #7
              Tviler på at jeg får den på plass da

              Comment


              • #8
                Trur ikke det vil bli så bra, den må nokk være stiv.
                Stivhet er jo prikken over I'en når man bygger alt som har med subkasse å gjøre.

                En slange har heller ikke sånn flens på endene, og det er et must for bra "airflow".

                Comment


                • #9
                  En flens skal jeg alltids kunne klare å støpe til i endene. Spørsmålet er hvor stiv slangen trenger å være. Standard plastikk bassporter er jo heller ikke av hardeste slaget, og kan fint flexe litt om man prøver å bøye på de.

                  Et spørsmål til:

                  Når man har flens på en port i begge ender, hvordan måles da lengden på porten?
                  Last edited by trustno1; 04-07-2010, 19:49.

                  Comment


                  • #10
                    Da har jeg tenkt litt mer, og jeg kan faktisk klare meg uten flexiport om jeg bygger en port ut av MDF med litt snodige former isteden. Noen som vet om det funker greit med en slik type port som dette? (ja jeg vet, tidenes dårligste tegning)

                    Hvordan regner man isåfall lengden på porten?
                    Skal flensen i enden også regnes med?
                    Bør jeg også lage en flens på innersiden?

                    Comment


                    • #11
                      slanger som blir brukt for å holde på trykket fra luftkompressorer bør da være mer enn stive nok. Du får ikke mer luft trykk i en basskasse enn det som er i kompressorer (vil jeg tro?). Så hvis du finner 2" slike slanger så bør det fungere.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        Du har ett poeng, slanger er vel kanskje mer utsatt for minivibrasjoner og vil kanskje skape deformasjoner i slangen når man spiller?

                        Uansett så tror jeg at jeg heller skal prøve på å bygge porter i MDF med litt vinkler isteden. Om noen kan svare på spørsmålene mine i forrige post så hadde det vært flott

                        Comment


                        • #13
                          hva med glassfiber port hvor du bruker en slange som mal? Da får du mye mykere svinger. Skarpe kanter kan lage støy.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dammed View Post
                            hva med glassfiber port hvor du bruker en slange som mal? Da får du mye mykere svinger. Skarpe kanter kan lage støy.
                            Er en mulighet, men jeg har veldig begrenset plass i kassen jeg skal lage. Tror en firkantet port vil få utnyttet bedre plassen jeg har tilgjengelig for port. Kassa har en utrolig sær form, og det blir veldig vanskelig å få til en god løsning her.

                            Comment

                            Working...
                            X