Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generelle oppfatninger av diverse uttrykk. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generelle oppfatninger av diverse uttrykk. :)

    Jeg har nå fulgt dette forumet relativt passivtaktivt ei stund, der kjøp og salg delen har vært den jeg har vært mest aktivt med å svare/lage poster, og generell/prosjekt er den delen der jeg er veldig passiv. Tingen er at veldig mange roper ut om forskjellige klasser ikke kan mixes. Dvs, du kan ikke ha ett SPL anlegg i bilen som spiller pent, og du kan ikke ha ett SQ anlegg i bilen som spiller rå bass. Jeg vet mange innretter seg til de klassene som de helst vil konkurrere i. Men vet vi andre hva det er snakk i? Dette blir kanskje ett litt rotete anlegg, men jeg vil prøve å utbrodere litt..

    Ett SQ anlegg er vel det man kan klassifisere som ren, klar lyd, der en ønsket frekvensrespons er rimelig flat, uten store dipper i hverken midbass, diskant, mellomtone eller bass. Det ene skal passe med det andre, for å gjøre det så enkelt som mulig.

    Ett SPL anlegg er vel rimelig klart, at der fokuseres det mest på bass og trykk i bilen. frekvensresponsen er ujevn, dvs høy fokus på subnivåene i musikken. Det er den som skal komme fram i ett slik bygge. Store forsterkere, store sub'er, store strømtrekk er gjengs over hele linja i dette segmentet.

    Så har man SQL. En mellomting. Det er veldig lite snakk om det, selv om det er en sjanger hvor jeg mener de fleste med fordel kan lære mer om. Kanskje ikke lære mer om, men definitivt se litt nærmere på når man bygger bil. Der har man hovedfokus på ren og klar lyd, men samtidig mye og fyldig bass.

    Tingen er, hva skal vi nromale, som ikke konkurrerer, jobbe mot? Det man er mest vant til å gjøre, og de tipsene man får, og generell oppfattelse av ett anlegg, er bass. Alltid får man spørsmål om bass. Folk legger gjerne 3-6 ganger mer penger i bass og forsterker, enn frontsett og forsterker til dette. Hvorfor er det slik? Hva er det som gjør at folk bruker timer på timer på bass og bassgjengivelse, og bare dunker inn ett frontsett i udempede dører? Er det uvitenhet? Er det mangel på forståelse for lyd og lydbilde?

    Jeg tror det er flere svar til dette, men vet ikke hvorvidt alle er rett. Mine teorier er i allefall det at den største oppgraderingen en ungdom kan gjøre i bilen sin, er bass. Særlig hvis det er originalt anlegg som står i bilen fra før av. Grunnen til dette, er den fysiske oppgraderingen som man kjenner på kroppen. Veien derfra er ganske lang, dessverre. Mange sier seg fornøyd med en sub og forsterker til ca 5000kr, mens resten av anlegget er originalt. Det er jo så klart ikke noe andre kan gjøre med, uten å vise en skjult agenda.

    Og her er mitt lille poeng med det hele. Skjult agenda. Vi har alle en skjult agenda når noen spør oss om hjelp. Den skjulte agendaen kan være så enkelt som å fremme vårt eget syn på en sak som noen spør oss om. Den kan være å få solgt unna litt utstyr som vi har "liggende i skjulet". Den kan være å endre personens syn og meninger for å vinne respekt i ett lite miljø. Det kan være å få solgt nye produkter til noen som spør.

    Så hva er det egentlig vi vil med nye ansikt i vårt relativt lite miljø? Det er jo så klart forskjellige preferanser, men jeg synes alle, og da mener jeg ALLE.. vil ha godt av å plassere seg i SQL sjangeren. Og grunnen min til det, er at fra der så kan man gå videre uten å være blasert og feilinformert og "fanboys" til det ene eller det andre, uten gode grunner til å være det. For da har man fått litt grunninformasjon om både SQ og SPL. Da har man som sagt litt gode pillarer til å vite hva man vil gjøre videre, hvilken gren man virkelig fatter interessen for. Selv så gikk jeg i den standard banen med stor sub og originalt frontsett.
    Sture Vedal

  • #2
    Hva med å se litt bort ifra hele SQ SPL greia? Min oppfattning er at mange her absolutt MÅ plassere utstyr, komponenter og anlegg i "båser", enten eller liksom. Som: "Dette er en SPL sub, den kan ikke spille pent". For eksempel tror jeg ikke begrepet "SQ-sub" engang eksisterte her, da dette forumet ble dannet.

    Sier ikke at uttrykkene skal fjernes, for det vil alltid finnes yttringspunkter. Enkelte av byggene inne her kan ikke kalles annet enn spl bygg, samtidig som det er flere pentspillende biler. Men kanskje roe ned litt på fokuset rundt det?

    Grunnen til at de fleste begynner med bass-delen, er vel at det ofte oppfattes som mest spennende. Husker selv jeg synes det var tøft å endelig ha sub som "dunka" bra, for 3-4 år siden.. Enkelte nøyer seg med det, mens andre tar det videre og kanskje skifter ut resten av anlegget. Slik synes jeg det skal være, folk skal få ta sitt eget valg uten noe "tvang" herifra.

    Edit: Skriveleif!
    Last edited by tofter; 01-07-2010, 13:09.
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

    Comment


    • #3
      Jeg synes det beste hadde vært å droppe betegnelsene, 99% av alle basselementene på markedet kan spille såkalt SQ, det handler bare om å bruke riktig kasse.

      Mvh
      Dag Johansen
      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

      Comment


      • #4
        Har sett mange sier at Cerwin Vega Stroker (gammel typen), ikke kan spille pent. KUN dyp brumlende bass.
        Men har jo sett noen bruke Stroker i en typisk SQ bil.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #5
          Originally posted by GENEXXA View Post
          Har sett mange sier at Cerwin Vega Stroker (gammel typen), ikke kan spille pent. KUN dyp brumlende bass.
          Men har jo sett noen bruke Stroker i en typisk SQ bil.
          Noen syns dyp, brumlende bass låter fælt. Kan ikke laste dem for å ha en mening, og det å dømme utstyr basert på navn/utseende er vi vel alle, eller har vi alle antagelig vært, skyldige i. Det er som regel når man vet det er feil, man sier fra. Kanskje vet noen andre noe du ikke vet, eller har andre erfaringer med noe du tror låter dritt... hvem vet?

          Myter og usannheter florerer rundt alt som har med bilstereo å gjøre. Sånn vil det nok alltid være, men det er nå engang sånn at noe utstyr er laget for å spille høyt og tåle juling, mens annet utstyr kan være laget for å gjengi musikk på best mulig måte. Skjønner ikke hvorfor man skal slutte å bruke begreper som er så innarbeidet.

          SQ eller SPL er for meg helt dugelige "pekepinner" på hva slags retning man ønsker å gå i, eller hva slags "kategori" et utstyr har. Noen forsterkere egner seg best til å sveise med, mens andre er rørforsterkere. Neon subwoofere er laget for å flytte masse luft og tåle flere tusen watt, andre er laget for å reagere raskest mulig og være presise. Hvorfor ikke kalle den ene SPL-rettet og den andre SQ-rettet?

          Comment


          • #6
            Takker for denne tråden ja...tenker ihvertfall i samme bane som trådstarter her.

            Erfaringen min med nybegynner anlegg stemmer hvertfall, ettersom det alle biler(?) mangler originalt er dypbass.

            SQ og SPL ja...to forskjellige variabler som følger hverandre.
            Synes gjerne folk kan klassifisere anlegg etter disse begrepene, sånn i hovedsak...men de må jo nødvendigvis OGSÅ følge hverandre...sant?!! Og da mener jeg SQ og SPL som to variabler som begge vil klassifisere ett produkt/ett anlegg...ALTSÅ ett produkt/ett anlegg vil alltid inneholde begge "begrepene" på ett eller annet nivå.

            Her har jeg vel skrevet min verson av akkurat samme ord som står over

            Vi har jo (alt for ?) mange valgmuligheten i stereoverdenen og det blir brukerens oppgave å velge. Jo mer avansert og spesielle krav man har, jo verre blir det å bestemme seg.
            Hvis SQ er fugl og SPL er fisk er vel 99,99% av oss midt inni der en plass...
            Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

            Comment


            • #7
              Originally posted by chin View Post

              Og her er mitt lille poeng med det hele. Skjult agenda. Vi har alle en skjult agenda når noen spør oss om hjelp. Den skjulte agendaen kan være så enkelt som å fremme vårt eget syn på en sak som noen spør oss om. Den kan være å få solgt unna litt utstyr som vi har "liggende i skjulet". Den kan være å endre personens syn og meninger for å vinne respekt i ett lite miljø. Det kan være å få solgt nye produkter til noen som spør.
              Mener du at alle som svarer på et spørsmål innpå forumet her gjør det kun på grunn av enten sin egen lille personlige powertrip, eller med tanke på egen økonomisk gevinst? Dette må du gjerne utdype..
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

              Comment


              • #8
                Skulle akkurat til å spørre om det samme. Hva er det som definerer ett SQ anlegg egentlig?

                Virker som mange har ett inntrykk av at det ikke kan/skal spille høyt eller ha bass (eller større enn 12" subb) i det hele tatt og ikke så mye effekt. Men om man ser på de som har mange mesterskap og 1. plasser i denne typen konkurranser, så er det jo ikke småtterier med effekt eller størrelse på sub (som f.eks Joakim med 18").
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Haakon O View Post
                  Mener du at alle som svarer på et spørsmål innpå forumet her gjør det kun på grunn av enten sin egen lille personlige powertrip, eller med tanke på egen økonomisk gevinst? Dette må du gjerne utdype..
                  I større eller mindre grad, ja.. Kall det powertrip, kall det ønske om å hjelpe andre, kall det postwhoring, kall det barmhjertig samaritan etc.. Kjært barn har mange navn. Se på de som har status som kunnskapsrike på ett forum. De besvarer endel poster, og svarene deres blir sett på som bibelen. Nå er ikke dette ett angrep på noen av de meget kunnskapsfulle menneskene vi har her, så vær så snill å ikke se på det på den måten. Poenget mitt er at er man på ett forum slik som dette, så er det av to grunner hovedsakelig. Tilegne eller dele erfaring. I begge tilfeller er jo dette en egoistisk handling, og kan i så måte bli sett på som en powertrip. Det er kanskje kynisk av meg å sette ord på det på denne måten, men det er mitt syn på saken.

                  Det finnes forhandlere som er på slike forum som dette, kun med tanke på å selge produktene sine og reklamere for dem. Det finnes brukere på forumet som er her for å rakke ned på andres planer og ideer for å hevde seg over dem ved å lansere egne tanker og ideer som kan anses som holdbare, kun pga argumentene som brukes i tråden..

                  Det finnes garantert unntak fra dette jeg nå skriver, for all del. Misforstå meg rett.
                  Sture Vedal

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by berniebp87 View Post
                    Skulle akkurat til å spørre om det samme. Hva er det som definerer ett SQ anlegg egentlig?
                    Fokuserer man på et homogent lydbilde (som det visstnok heter så fint), optimal plassering og vinkling, RTA-måling og tidskorrigering, rett frekvensrespons og nøye fjerning av alle resonanser, da bygger man mot SQ.

                    Hiver man inn så mange (eller flere) elementer man har plass til, og bruker 2+ batterier, flere 50mm^2 kabler, flere tusen watt forsterkerkraft og synes en TermLAB er en "god investering", da tipper jeg man har litt SPL-tendenser...

                    Begge deler er jo moro, antagelig derfor de fleste legger seg på en gylden middelvei.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post

                      .... andre er laget for å reagere raskest mulig og være presise.
                      Her er du inne på det som er problemet!
                      Reagere raskt?
                      Presis?
                      Om man skulle kunne bruke slike begreper vil det være kassa som dikterer akkurat det!

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by chin View Post
                        Poenget mitt er at er man på ett forum slik som dette, så er det av to grunner hovedsakelig. Tilegne eller dele erfaring. I begge tilfeller er jo dette en egoistisk handling, og kan i så måte bli sett på som en powertrip. Det er kanskje kynisk av meg å sette ord på det på denne måten, men det er mitt syn på saken.
                        Uten å ha studert psykologi, så tipper jeg at det er mulig å gjøre en handling man kan definere som egoistisk, uten at det dermed automatisk blir en powertrip, en form for selvhevdelse eller whatever. Når det er sagt, så lurer jeg på hvordan det er egoistisk å dele erfaring.

                        Velger å tro at det aller meste som blir skrevet rundt omkring her er ment som hjelpsomme råd, selv om det ikke alltid er formulert sånn. Men, hva vet jeg om hva andre egentlig tenker, og hvilke agendaer de har når de poster et innlegg? Like lite som deg, antar jeg. Så hvorfor sløse bort tid på å gjette og analysere?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Dag Johansen View Post
                          Her er du inne på det som er problemet!
                          Reagere raskt?
                          Presis?
                          Om man skulle kunne bruke slike begreper vil det være kassa som dikterer akkurat det!

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          Hehe, kan tilføye "som har muligheten til å reagere raskt og låte presist i kasser av praktisk mulig størrelse, og at produsenten gir anbefalinger i tråd med det". Men, ja, kassa har jo så klart mest å si, og ved å simulere og eksperimentere kan man komme godt ut av ting.

                          Men, jeg har jo skrevet om det før, og du må ikke forville alle til å tro at hardcore SPL-elementer kan spille SQ-bass, uansett kasse. Induktans!

                          Jeg har lett etter et tall som viser når det blir problematisk med for høy induktans, og det eneste jeg klarte å finne var forholdet 4:1 (impedans:induktans). 2:1 skal være veldig ille (har ikke noen bekreftende erfaringer med det selv, dessverre...).

                          Problemet er jo åpenbart: Hvis en subwoofer ikke kan gjengi frekvenser over 100hz (uten avrulling), vil det si at den har problemer med å flytte seg raskere enn 100 ganger pr. sekund. Dvs. raskeste transient den klarer å gjengi korrekt vil være 1/100 sekund. Kan den spille opptil 200hz, kan den gjengi transienter så raske som 1/200 sekund. Og så videre.

                          Si en ordentlig SPL-bass har fire feite kobberspoler på 0,5 ohm, som skal tåle f.eks. 1kW termisk hver, da er det ganske åpenbart at den får høy induktans (om produsenten bryr seg om kostnader). Siden impedansen er lav, vil bassen ha lavt impedans-induktans-forhold, og uansett mye dårligere enn en f.eks. SVC 4 ohms bass med lav induktans.

                          Jeg er ganske sikker på at en treg subwoofer ville blitt luket ut i blindtester selv om den har optimal kasse. De seriøse produsentene fokuserer sikkert ikke på å holde induktansen nede uten grunn.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg syns at, om en såkalt guru, som Dag, Epifant, Joakim, etc etc. Holder tilbake erfaringer, vil jeg se på det som egoistisk.
                            F.eks, Joakim kunne har holdt kjæft, og ikke gitt tips til nye og gamle Emma deltakere, BARE for og vinne. Men sånn er han ikke. Han deler sine erfaringer, og han har god peil på hva som er bra og hva som er dårlig. Da jeg tipper at den Emma seiern har det ligget en del prøving og feiling bak (tenker på bygging i bilen, justering, etc).

                            Dag kunne har gitt en lang faen i og gi byggetips/kasse tips. Bare for at han vil tjene mest penger på det.

                            Håper jeg ikke har formulert meg feil her :P

                            Jeg hører før heller på disse guru'ene med lang fartstid og erfaringer, enn "google" :P
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                            Comment


                            • #15
                              Grunnen til at mange vil ha kun en ekstra sub er jo fordi det originale anlegget ikke klarer å spille så lavt. Så det er mange som tenker at det holde rkun med en subb og ca 5000kr for alt slik at de får spilt lavere. Om dette er bra eller dårlig er en annen diskusjon, men i de nyere bilene så holder det som regel med en enkel 8-10 ohm aktiv kasse fra f.eks. focal for å hjelpe til på lydbildet.

                              SQ er vel i bunn og grunn, helt riktig lydbilde. Og alt det innebærer. Dvs bassen kan ikke være høyere enn det den skal være.

                              SPL er maks lufttrykk, hva du oppnår det med er lykegyldig. Tror du kan faktisk bruke lydhorn i DB konkurranser, mener jeg så det på nettet en gang.

                              SQL blir litt motstridene, du kan ikke ha mye bass hvor du skal ha riktig lydbilde. Men de fleste inkludert meg ser på SQL som fin lyd, altså at høyttalere lager bra lyd, men at bassen er overdreven.


                              Det som blir enda mer forvirrende er folk som jeg som bruker utrykka uten å mene akkuratt hva de betyr, men bruker de for akronymet. Altså SQ er Sound Quality = lyd kvalitet. Noe som ble selvsagt misforstått i den forrige tråden.

                              Men ja, jeg selv er vel ute etter SQL, eller rett og slett anlegg som spiller høyt men samtidig pent, uten for mye fokus på rett lydbilde.
                              Mvh. Damir

                              Comment

                              Working...
                              X