Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukket kontra refleks ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lukket kontra refleks ?

    jeg har drevet litt med lspcad idag og bassbox pro. Det jeg har funnet er at simulering av "port-non-linearity" påvirker frekvensgangen mer enn jeg trodde. Det skal ikke mange watt til før kompresjonen i portene gjør at frekvensgangen blir påverket flere dB i bunnen. Jeg har drevet veldig lite med lukket og lurer på om lukkede kasser har noen form for kompresjon som påvirker frekvensgangen når effekten økes betraktelig. Foreløpig må jeg si at lspcad er lettere å bruke og har mye mer oversiktlige grafer. Alle forandringer kommmer veldig tydelig frem i grafene.
    Noen som kan forklare meg hvordan man får frem inroom grafer på bassbox pro ?
    Noen som har synspunkter på hva som er best av bassbox pro og win.. ett eller annet.. ? Finnes det flere bra simuleringsprogram som folket bruker. ?

  • #2
    Nå har jeg ikke giddet å lese meg opp på det eksakte emnet du spør om (port non linearilty), men har du prøvd å øke portarealet?

    Lukkede kasser er vel i grunn basert på kompresjon/trykk. Derav navnet "trykkammer". Og alle elementer får forskjellig frekvensgang når effekten økes betraktelig, uavhengig, men ikke upåvirket, av type kasse. Så lenge portarealet og kassa er stort nok, bør ikke den hørbare forskjellen i frekvensrespons mellom "lite" og "passe" effekt være stor. Men "masse" effekt (fra et gitt elements ståsted) vil påvirke elementets oppførsel på andre måter, pga f.eks. varmeutvikling og ulinjæritet pga spolen er langt ut i magnetfeltet. Å simulere etter det, virker i alle fall litt bortkastet.

    Jo lavere frekvens, jo mer luft må flyttes, derfor må du ha større portareal jo lavere du har tenkt til å tune, i tillegg til at lengden så klart økes også. Finnes kalkulatorer for dette - eller du kan bruke anvisningen i WinISD. Er ikke kjent med de andre simuleringsprogrammene, men de har garantert lik eller bedre funksjonalitet. WinISD har alltid fungert veldig bra for meg.

    Bare husk at simuleringer i bilstereosammenheng aldri blir noe bedre enn et greit utgangspunkt. Alt du putter i bilen din blir så påvirket av selve bilen, at grafene du ser på skjermen aldri vil være i nærheten av det du hører når du er ferdig å installere. Det er i justeringen utfordringen ligger.

    Comment


    • #3
      Alltid vettu svar fra deg.

      Jeg har en kasse på brutto 310 liter med en stor 6" port i midten og to stk 4" port på hver sin side. dette tilsvarer 2x 6" på tre stk jbl 1200gti. Tro jeg kommer til å tune dette til 27hz. Ca 40cm lengde på rør. Jeg har ikke vært borti simuleringsprogrammer som er så heavy som Lspcad pro og skvatt veldig når jeg så at port kompresjonen ble betraktelig allerede ved 50watt. ved 150watt mistet 30hz minst 10db. Og vind hastigheten skulle vært 250m/s uten nonlinearitet, og ender i praksis på 35m/s, pga kompresjon i porten. Hvis jeg har gjort alt riktig så er jeg lettere skjokket over hvor Mye porten gjør lyden ulineær når lydtrykket øker. Eneste positive med dette er jo at øre vårt er veldig lite følsom for bass ved lave nivåer, men følsomheten er nærmere lineær ved høye lydtrykk. porten kan derfor fungere som er loudnesfunksjon ved lave volumer og kompresjonen vil rette frekvensgangen når trykket øker. (forutsetter her at man tuner med en liten peak helt nederst)

      Comment


      • #4
        For det første er ikke 2 x 4" samme som 1 x 6". To 4" porter har i underkant av 160cm^2 portareal totalt, mens en 6" er ca. 200cm^2. For å gjøre det lettere for deg selv å beregne, bør du jo kjøpe en 6" port til, og spare 4"-erne til noe annet... Eventuelt bør du bygge/kutte, og så måle/lytte.

        Stusser litt på det du skriver om "vindhastigheten", for 250m/s er vel orkan eller noe... 25m/s er hva som generelt er regnet for grensen til når det begynner å bli hørbar portstøy, tror jeg. Flenser på porten tillater vel litt høyere hastigheter også.

        Som sagt er jeg ikke familiær med så avanserte simuleringer, men lurer på om kompresjonsscenariet du har satt opp, tar hensyn til impedansestigningen rundt tuning, og at høyttalerne i realiteten får veldig lite effekt og har veldig lav slaglengde rundt tuning?

        Jeg ville bygget slik du har tenkt, to 6" porter bør være greit til tre 12" uansett. 300 liter gir mye luft som kan komprimeres i kassa, og med to 6" porter forestiller jeg meg at det ikke blir store vindpustet du får fra dem. Jeg har to 10W7 i 270 liter med en 6" port, tunet til 20hz, og der blåser det ikke særlig mye. Er hvertfall ikke den mildeste antydning til portstøy.

        Comment

        Working...
        X