Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bassport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bassport

    Tenkte jeg skulle bygge meg en basskasse, men blir litt forvirra når det kommer til bassporten.. Hva gjør de forskjellige lengdene og har utforminga noe og si?

    Takker for all hjelp!
    Audi 80 Coupe 1990
    1stk - DEH-P88RS-II, 1 stk - Ts-C171PRS, 1stk - PRS-D420,
    1stk - Ts-S101PRS, 2stk - PRS-D1200M og 2 stk - Ts-W307D2

  • #2
    Lengda bestemmer tuningen på kassa.
    Jo lengre port, jo lavere tuning.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      allerførst må du finne bredden på porten du trenger for at det ikke skal bli "blåselyder"
      så må du ha volumet på kassen, først da kan du finne ut hvor langt røret skal være mtp. hvem tuning frekvenz du skal ha
      Daniel s.h
      200sx s13
      200sx s14a
      volvo 240 stasj

      Comment


      • #4
        Originally posted by rexxx View Post
        allerførst må du finne bredden på porten du trenger for at det ikke skal bli "blåselyder"
        så må du ha volumet på kassen, først da kan du finne ut hvor langt røret skal være mtp. hvem tuning frekvenz du skal ha
        Hvorvidt størrelsen på porten forårsaker blåselyder eller ei, er avhengig av tuningfrekvens også. En 4" port kan f.eks. være grei til et gitt element, med 50hz tuning. Men med 30hz tuning kan 4" bli for lite. Fordi når porten blir lenger, blir også luftmotstanden større (derav lavere tuning).

        Comment


        • #5
          hvordan finner jeg ut hvor stor port jeg trenger da?

          Henger ikke helt med på den tuninga.. Vist den er tuna til 30hz, betyr det da at den spiller di frekvensene høyere?

          Skal ha 2 stk 12" volumet på kassa er jeg ikke sikker på.. men anbefalt volum er 24 - 49,6 liter
          Audi 80 Coupe 1990
          1stk - DEH-P88RS-II, 1 stk - Ts-C171PRS, 1stk - PRS-D420,
          1stk - Ts-S101PRS, 2stk - PRS-D1200M og 2 stk - Ts-W307D2

          Comment


          • #6
            TS-W307D2 du skal ha kasse til?

            Comment


            • #7
              det stemmer
              Audi 80 Coupe 1990
              1stk - DEH-P88RS-II, 1 stk - Ts-C171PRS, 1stk - PRS-D420,
              1stk - Ts-S101PRS, 2stk - PRS-D1200M og 2 stk - Ts-W307D2

              Comment


              • #8
                hadde egentlig vært veldig flott om noen hadde laget en liten guide på dette. henger ikke helt med på det selv :P

                Comment


                • #9
                  stemmer får en guide på dette eg å. holder på å bygger kasse nå
                  http://www.youtube.com/user/lappis22
                  Husk EN ting nå da dere ! Hvis du står i dritt til halsen, så ikke heng med hodet

                  Comment


                  • #10
                    ja hadde ikke vært så dumt det
                    Audi 80 Coupe 1990
                    1stk - DEH-P88RS-II, 1 stk - Ts-C171PRS, 1stk - PRS-D420,
                    1stk - Ts-S101PRS, 2stk - PRS-D1200M og 2 stk - Ts-W307D2

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      Hvorvidt størrelsen på porten forårsaker blåselyder eller ei, er avhengig av tuningfrekvens også. En 4" port kan f.eks. være grei til et gitt element, med 50hz tuning. Men med 30hz tuning kan 4" bli for lite. Fordi når porten blir lenger, blir også luftmotstanden større (derav lavere tuning).
                      det er helt riktig
                      Daniel s.h
                      200sx s13
                      200sx s14a
                      volvo 240 stasj

                      Comment


                      • #12
                        Guide ønsker skal her: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9685
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • #13
                          Ikke gjør beregning selv om du ikke forstår hva du driver med

                          En av de vanligste måtene å ødelegge et element på er å tune kassa litt høyt, la oss si 40hz, og så spille masse musikk som inneholder mye info under 40hz. Under port-tuningen har nemmelig elementet ekstremt store utsving fordi det i praksis spiller uten kasse. Eneste måte å spille med en kasse som er høyt tunet er å kjøpe forsterker med subsonic filter (tar bort all lyd under porttuning, stilles på filteret). Fordelen med å tune høyt er mer følsomhet pr watt tilført i det området over tuningen. Fordelen med lav tuning er mer følsomhet i den alller dypeste bassen, med den følsomheten låner man fra "slagbassen". Dette var veldig enkelt forklart og trenger ikke forklares til meg av flinke folk at jeg har ikke tatt med alle forhold her.
                          Mitt tips er få noen som kan simuleringsprogram til å beregne dette for deg. Hvis du vil gjøre det selv så tune porten til høyest 30hz med mindre du har subsonicfilter. Dynabel beregner muligens dettte for deg om du kjøper porter og kabler der. Litt må du nok betale for servicen.

                          Comment

                          Working...
                          X