Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefaling av 5.25" sett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anbefaling av 5.25" sett

    Hei! En stund siden jeg har vært her nå.. Lurer på om noen kan komme med noen anbefalinger på 5.25" sett.
    Jeg har HSK130 nå, men siden jeg koblet subkabelen til diskantkanalene og ikke har delefilter så likte ikke de det så godt. Mangler også en million skruer på delefilterne, og de er ikke pen nok til å være på hattehyllen lengre. Så.. noen som har et bra tips til komponentsett?
    Det bør være rimelig high-end!
    98' Audi A4
    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

  • #2
    Hva er budsjettet ditt da? Du kan få prøvelytte SR5250 i min bil hvis du bor i Oslo/Akershus-
    området (dog med Vifa Peerless V-line diskanter, men lyden er nesten prikk lik med de)...
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Siden du skal dele aktivt så er det vel mye som er mulig.

      Et alternativ hadde vært å brukt 5" fra focal utopia no.5 settet sammen med diskanten fra KRX settene.
      Det er vel av de bedre 5" som er å oppdrive, siden det meste blir lagd for det meste i 6" når det begynner å bevege seg opp i pris.

      Du kan vel også bruke Peerless v-line diskantene sammen med disse som mange har gode erfaringer med og koster slikk og ingenting.

      Da får du et frontsett som spiller fletta av det meste til en ganske akseptabel pris.

      Vi forhandler dette, så skal vel gå an å få til noe her

      Comment


      • #4
        nå kjører jo dynabel 50% på seas lotus reference og siden du skal dele aktivt så er det å få kjøpt uten delefilter også til lusne 2500,-. lurer på å smelle til på et sett selv. har ikke hørt settet, men har ikke sett noen som har sagt/skrevet noe negativt om dette enda.

        http://www.mamut.net/dynabel/subdet158.htm

        Comment


        • #5
          Så ikke at du bodde i Bergen, TS. Men kan uansett anbefale det settet. Og det er ganske "high-end"
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            @PGOutlaw, eneste problemet med seas sine set er at ingen av di har 5 1/4" sett noe de egentlig burde se å få lagt til. Seas sine sett låter veldig greit med skikkelig demping osv. Nå skal det sies at jeg syns ikke mellomtonen/bassen er god nok. Spiller ikke dypt nok for min del. Kan være at "kassa" jeg har lagt til ikke fungerer helt slik den skal men får ta med en liten forhøring med folket på østlandet når jeg kjører bortover igjen.

            On topic så ville jeg gått for dynabel sitt 5 1/4" sett. Har ikke hørt det men har litt erfaring med dynabel sine produkter fra før av og di har aldri sviktet meg. Samtidig så er det billig som igjen er bare et pluss? Hvis du derimot vil svi av mye penger så ville jeg sett på om du ville bygget om dørene til å få plass til 8 eller 6.5" så fyrer du 3" oppi dash + diskant.
            Alt etter hva en gidder egentlig.
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Takk for svar! Focal Utopia blir nok litt for drøyt for meg, det syntes jeg ikke bilen min er verdig.
              Jeg har dempet dører med M1 og Splen , tror de er ganske allright. Jeg har dessverre en 4" til 5.25" adapter i dørene mine, jeg har prøvd å gjøre det beste utav det med å space med litt dempematter og skru det skikkelig fast, men det er nok ikke optimalt.
              Hva dybden angår tror jeg faktisk midbassene fra HSK130 er det absolutt dypeste jeg greier å få til, jeg prøvde med RF Power, som kanskje var et par mm dypere.. ikke sjangs å få på dørtrekket igjen

              Jeg kjører aktiv deling nå, men jeg bruker en Genesis Profile Four. Liker lyden godt, men den spiller jo ikke veldig høyt da. Jeg tenkte at et alternativ er å bytte til passiv for å brokoble den.. Er egentlig Alpine PDX 4.100 bedre? Har en sånn for hånden også, burde jeg byttet?

              Jeg så det Polk-settet ja, har aldri hørt dem.. Hvordan vil du beskrive lyden?

              Om det med å bygge om dørtrekkene.. Jo, det hadde vært kos, men jeg føler jeg har ti tommeltotter når det kommer til sånt. Aldri støpt noe i hele mitt liv
              98' Audi A4
              Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

              Comment


              • #8
                Originally posted by veegard View Post
                Jeg kjører aktiv deling nå, men jeg bruker en Genesis Profile Four. Liker lyden godt, men den spiller jo ikke veldig høyt da. Jeg tenkte at et alternativ er å bytte til passiv for å brokoble den.. Er egentlig Alpine PDX 4.100 bedre? Har en sånn for hånden også, burde jeg byttet?
                Den Genesis forsterkeren skal da kunne holde, den gir jo faktisk 4x 55w cirka,
                det er mer enn nok for diskantene og passelig for midwooferne (snakker om Polk)...
                Ikke bytt til klasse D hvertfall (PDX f.eks.), jeg har prøvd det på Polk-settet mitt,
                og jeg oppdaga at lyden ble fryktelig intens og hard i mellomtonen med den
                (var PDX 4.150 jeg prøvde), så gå for en som er klasse AB.

                Originally posted by veegard View Post
                Jeg så det Polk-settet ja, har aldri hørt dem.. Hvordan vil du beskrive lyden?
                Ville beskrevet lyden som åpen, detaljert og behagelig - samtidig ikke kjedelig.
                Det bruker veldig lang tid på å bli innspilt, men når det har blitt det, kombinert
                med god demping og fast montering så blir man overrasket over flott midbass.
                Midwooferne har meget bra "off-axis respons", så du trenger egentlig ikke å
                tenke på å vinkle de så mye for å få god lyd - viktigere med demping osv.
                Diskantene er meget gode ringradiatorer, som sprer ganske lite.
                Lyden er rett og slett knallbra i mine ører!
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Takk for svar igjen!
                  Jeg tror kanskje de Hertz midbassene mine er litt tungdrevne, men det kan jo alltids være jeg gjør noe feil
                  Uansett.. det jeg gjør er at jeg anskaffer meg noen nye diskanter i første omgang, så får jeg tenke på å bygge om dørtrekkene mine på sikt. Ingen er på forumet som bor i Hordaland som kunne gjort en sånn jobb, er det?

                  Jeg er litt blank på diskanter, men jeg ser det finnes mange forskjellige varianter av disse Peerless-diskantene. Kan en av dere gi meg en produktlenke til de riktige?
                  Midwooferene mine heter HV130, mens de originale diskantene heter HT25, går disse elementene overens?
                  98' Audi A4
                  Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                  Comment


                  • #10
                    Det er noen varianter av de ja, men den mest brukte her på forumet er vel Vifa XT25SC90-04 som koster litt under 500,- paret hos Dynabel. Knallbra diskant!
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Da var de bestilt
                      98' Audi A4
                      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                      Comment

                      Working...
                      X