Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 veis deling tangband elementer; spørsmål angående delingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3 veis deling tangband elementer; spørsmål angående delingen

    leker litt med tanken på å lage meg et frontsett av følgende tang band elementer:

    W6-658I 6" Bass/mellomtone. Datablad

    W3-871 3" Fulltone Datablad

    da tenkte jeg å kjøre det i 3 veis oppsett sammen med 2x ad12, er litt usikker på om jeg burde gå for 2 eller 3" fulltone på topp med tanke på de høyeste frekvensene.

    tenkte på å dele midbassen fra enten 63 eller 80hz og opp til 5khz med 12db/oct avrulling, og å dele fulltonene fra 5khz og opp med 24db/oct avrulling.

    noen som har ideer til evt forbedringer i oppsett evt. andre forslag til deling i forhold til databladene? hadde vært fint om noen med en anelse mer peil enn meg ga en tommel opp/ned før jeg går for dette oppsettet

    er også klar over at det må peakes litt på topp på eq pga fulltone som diskantgjengiver men det tar jeg eventuelt som det kommer
    Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

  • #2
    Jeg skal selv kjøre TB 4" fulltone. Siden de heter fulltone så spiller de greit opp i frekvens også. Er det de er laget for

    Fulltonene trenger du ikke dele så høyt som 5k. Disse spiller fint ned til 200hz tipper jeg, med 12dB slope eller noe.

    Angående midbass hadde jeg heller tatt den litt mer manndige Tang Band W6-1139SI (http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139si.htm) da denne kan deles enda lavere og har potensiale for en noe mer manndig bass Fordelen med det er at du da ikke trenger å dele suben din alt for høyt heller.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Det første som slår meg er delefrekvensen, hvorfor kjøre fulltone når den deles på 5000hz? Da utgår jo litt av poenget, selv på en diskant er dette forholdsvis høy deling. Er det snakk om fulltone på dashen og 6" i døra? Eller begge på dash, eller montering like i nærheten av hverandre annen plass? (sparkepanel e.l?)

      Edit: ser Tony også var inne på dette med delingen. Angående den 6" subben, så har jeg lekt meg i noen mnd med 4stk av 5" utgaven i samme serien. Vær obs på følsomhet og powerhandling, disse har visse begrensinger i output, selv om slaglengde og diverse ser imponerende ut på papiret. Men har du nok av de så funker det bra
      Last edited by Haakon O; 20-06-2010, 15:34.
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

      Comment


      • #4
        hørtes gjennomførbart ut det. tenker å bygge lukket til midbass, men skal vel få det til på 1139SI også må uansett til med noen mdf ringer da jeg originalt ikke har plass til noen ting i dørene, bare 3,5" på toppen av dashen. ser den med delinga på 5khz ja

        så for meg mangel på et yderst lite spekter mellom subwoofer og midbass, men det trenger jeg jo ikke å ha med den bassen du foreslo og en mye lavere deling på fulltone.
        tillater pioneers 3veis deling et slikt oppsett? har ikke lekt meg så veldig masse med den siden jeg ikke har prøvd meg på noe slikt enda
        Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

        Comment


        • #5
          Muligheter for å dele på forsterker evt? Hvis du har P88RS så kan denne dele ned til 1,25khz med 6dB steilhet. Husker ikke i farta om man kan skru vekk delinga på høypassfilteret på denne spilleren, men kan du det så er det sikkert en mulighet for å bruke delinga på forsterker evt., og da er jo det problemet løst
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            HaakonO: tenker å ha fulltonene på toppen av dash i originalhullene der samt bass/midbass fremst i dørene med mdf ringer og i en viss grad å vinkle disse mot lytteposisjon ved hjelp av glassfiber

            Typhon: har en strøken p8600mp som skal brukes til dette formålet
            på forsterkeren(jbl px300.4) kan jeg dele bunn fra 32-320hz på høypassfilteret, mens bunnfilteret på den siden som må drive bassene kan deles fra 20-100hz, så at det er en overkommelig jobb er jeg ikke i tvil om blir kos å sitte i bilen å justere i et par dager
            Last edited by omegadti; 20-06-2010, 15:58.
            Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

            Comment


            • #7
              hva menes om å bruke disse samt en mdf baffel å støpe tett mellom disse kontra å bygge kasse i dørene?
              Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

              Comment


              • #8
                Originally posted by omegadti View Post
                HaakonO: tenker å ha fulltonene på toppen av dash i originalhullene der samt bass/midbass fremst i dørene med mdf ringer og i en viss grad å vinkle disse mot lytteposisjon ved hjelp av glassfiber

                Typhon: har en strøken p8600mp som skal brukes til dette formålet
                på forsterkeren(jbl px300.4) kan jeg dele bunn fra 32-320hz på høypassfilteret, mens bunnfilteret på den siden som må drive bassene kan deles fra 20-100hz, så at det er en overkommelig jobb er jeg ikke i tvil om blir kos å sitte i bilen å justere i et par dager
                Du trenger absolutt ikke vinkle midbassene som de skal spille opp til 200hz. Blir mer jobb for tilnærmet null gevinst lydmessig. Mellomtonene kan du med fordel leke litt med vinkel på. Prøv gjerne liggende flatt på dashen, da jeg av erfaring vet at å vinkle elementer slik at de spiller på et vis langs med ruta ikke fungerer. Får en masse rare refleksjoner som bare ødelegger.

                Lykke til med justering
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Originally posted by omegadti View Post
                  hva menes om å bruke disse samt en mdf baffel å støpe tett mellom disse kontra å bygge kasse i dørene?
                  Om det er til midbassene du tenker på, er det ingen god ide, du ender opp med et lukket kabinett på noen få desiliter på en høyttaler som er beregnet på å ha hele døra som kasse, eller iallfall 15 liter+ i kassevolum. De funker best slik det står på installbaysiden, som å skille mellomtone (som funker i så lite volum) fra påvirkning fra andre elementer i samme kassen. Mest et tema i innehøyttalere kanskje. De fungerer derimot bra som fuktbeskyttelse i dørmontering av høyttalere, bare skjær av nederste del så høyttaleren får puste, så fungerer toppdelen som beskyttelse fra vann som renner på innsiden av døren om det er et problem i bilen.
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    Kan uansett være en god i de å skjerme høyttalerne fra ting som kan falle ned i spolegapet, da det er åpninger rundt hele som leder rett inn dit. Kjedelig om det kommer noe drit mellom spole og magnet, selv om elementene ikke koster stort
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      kommer de refleksjonene av spredningen da? hullene i dashen ligger på høvelig 90 grader så da kan jeg prøve med det i utgangspunktet, og driter i vinkling på bassene og går for ca 10 liter lukket per element i dørene. takker så meget for gode innspill og et dytt i riktig retning.
                      skal ta en del bilder under bygging og resten av prosjektet og lage en egen prosjekttråd på det.

                      når det er ferdig tenkte jeg å kanskje stille i bassrace og kanskje prøve en sqkonk for å få råd på ferdigstillelse av lydkvalitetdelen.

                      ad12 leverte 124.9 i bassrace, og 134.8db peak i den elendige kassen de står i nå. ble meget overrasket faktisk
                      Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Typhon View Post
                        Jeg skal selv kjøre TB 4" fulltone. Siden de heter fulltone så spiller de greit opp i frekvens også. Er det de er laget for
                        Har hørt noen fulltone oppigjennom, inkludert en av tangband sine. Og det er kun en av dem som har gitt bra diskantlyd, tb er ikke en av dem. Frekvensmessig har alle vært med, men mangler futt og snert. Låter somregel dødt og tynt oppover uansett hvor mye eq man vræler på med.
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #13
                          ja, tia får vise om man må komplettere med en tweeter i såfall blir det ringradiatoren i peerless v-line, har nettopp trykka bestill på 3" fulltone og den 6" midbassen tony refererte til.
                          blir ikke noe ekspertbygg da byggeren ikke er ekspert som kan sees i første post, er en grunn til at man spør før man gjør ting
                          vil ha klar og ren lyd så da må jeg sette meg mere grundig inn i hva som skal til for å komme i mål.
                          bygginga i seg selv er ikke noe problem, var deling og litt innsikt i den saken som trengtes.
                          Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Legatia View Post
                            Har hørt noen fulltone oppigjennom, inkludert en av tangband sine. Og det er kun en av dem som har gitt bra diskantlyd, tb er ikke en av dem. Frekvensmessig har alle vært med, men mangler futt og snert. Låter somregel dødt og tynt oppover uansett hvor mye eq man vræler på med.
                            Ja... Du satte faktisk fingeren på noe der. Har W3-1364 som fulltoner til PC-høyttalere, og det mangler faktisk litt "noe" selv om nivået er der, og det generelt låter fryktelig bra sånn ellers. Har til og med litt bass fra dem. Vanskelig for meg å sette nøyaktig ord på hva som mangler, men syns futt og snert i det minste var ganske nærliggende.

                            Vurderte å bruke 1346'ene i bilen som fulltoner en stund, men glad jeg slo det fra meg og gikk for Vifaene.

                            Tror vel heller jeg hadde gått for skikkelige midbasser og diskanter, enn midbasser og fulltoner, om valget var toveis deling. Mulig at 2" som Dag snakker om er bedre enn 3", så klart. Vet jeg ikkeno' om.

                            Comment


                            • #15
                              Ja jeg kan skjønne hva dere mener. Mine 5.25"-høyttalere avrundes (eller hva det heter) ikke før rundt 8khz 90 grader off-axis,
                              og jeg hører det spiller ganske jevnt opp - men den gjengir det liksom ikke på samme måte som diskantene. Som om den er "for stor" for sånt...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X