Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vifte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vifte

    Tenkte ha ei plate baki bilen hvor jeg fester forsterkerene også skal jeg ha ei plate over forsterkerene med glass i, så lurte jeg på om det gikk an å plasere viftene på samme plate som jeg skrur forsterkerene i, går det an å gjøre det sånn, eller burde dem vært i den øverste plata??
    FOCAL- the spirit of sound!

  • #2
    Hvorfor kan du ikke bare ha de i den øverste plata, over forsterkerne? Eksempel ():

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Det beste er nok å ha de i den øverste plata ja, slik at viftene får luft ovenfra som de dytter nedover
      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

      Comment


      • #4
        Ja er jo en mulighet det TakeTheTime
        Men saken er at jeg helst ikke vil ha dem til å synes :/
        Har jo sett masse bilder av bilstereoinnstallasjoner hvor dem har forsterkere under glass, men sjelden man ser dem har no vifter synlig,hmm.
        Ja jeg ser den at det er best, men vil det være litt funksjon i å ha dem i plata under eller ingen ting? Og vil det kunne funke?
        FOCAL- the spirit of sound!

        Comment


        • #5
          du kan også ha en vifte på hver sin side slik at ene blåser inn og andre blåser ut.
          på denne måten får du også skjult viftene helt.
          Mvh Tony Andrè
          Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
          Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

          Comment


          • #6
            Originally posted by Toby91 View Post
            du kan også ha en vifte på hver sin side slik at ene blåser inn og andre blåser ut.
            på denne måten får du også skjult viftene helt.
            Aha, så da kan jeg montere dem på den underste plata da, det du mente?
            FOCAL- the spirit of sound!

            Comment


            • #7
              Her ser du noen alternative vifte-plasseringer.
              Det som er viktig om du skal ha viftene i samme plate som forsterker, er at viftene får tilgang på kald luft under platene

              Toby91 mener da alternativ nr. 2

              Og har du ikke et noenlunde tett kammer rundt forsterkerne dine, så er det vel heller liten vits med vifter, slik så det er sagt
              Last edited by J.T.; 17-06-2010, 12:14.
              2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

              Comment


              • #8
                det jeg mente var at du kan montere viftene i sideveggene på hver sin side av forsterkeren(e)
                altså ikke vannrett plassering men loddrett.

                Edit: J.T. tok den dårlige forklaringen min
                Mvh Tony Andrè
                Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                Comment


                • #9
                  Men hvor kommer den 'kalde lufta' inn fra da, hvis de skal stå loddrett under bagasjeromsplata?
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    du lager til kanaler opp til "overflaten" på begge sider.
                    Mvh Tony Andrè
                    Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                    Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by J.T. View Post
                      Her ser du noen alternative vifte-plasseringer.
                      Det som er viktig om du skal ha viftene i samme plate som forsterker, er at viftene får tilgang på kald luft under platene

                      Toby91 mener da alternativ nr. 2

                      Og har du ikke et noenlunde tett kammer rundt forsterkerne dine, så er det vel heller liten vits med vifter, slik så det er sagt
                      Se der ja
                      Det er jo hele hjulbrønn under den plata forsterkerene blir montert på. Også er jo kammeret rundt tett, men kan muligens laga sånn at det ikke blir tett i bakkant, så da blir det en bredde der på 80cmx3,6cm, og da blir det åpent derfra og ned i hele hjulbrønn. Så hvis det er bedre enn å ha 2 vifter så gjør jeg heller det. Men hvis jeg skal ha vifter må det bli på baksiden av forsterkerene ved siden av hverandre isåfall. Så hva vil være greiest å gjøre?
                      FOCAL- the spirit of sound!

                      Comment


                      • #12
                        Men da spør jeg... MÅ du ha vifter? Har du mange forsterkere tett så kan det tenkes det blir litt varmt ja, men sjelden det går utover noe.

                        Og jeg ser på tegningen din at du planlegger 6 vifter? Skal du lage en boks som forsterkerne skal stå i kan jeg skjønne at man kanskje kan trenge vifter, men bygg det nå heller litt smart da? Jeg mener ikke å være vrang her men dette med varme er et mindre problem en hva folk skal ha det til.
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Typhon View Post
                          Men da spør jeg... MÅ du ha vifter? Har du mange forsterkere tett så kan det tenkes det blir litt varmt ja, men sjelden det går utover noe.

                          Og jeg ser på tegningen din at du planlegger 6 vifter? Skal du lage en boks som forsterkerne skal stå i kan jeg skjønne at man kanskje kan trenge vifter, men bygg det nå heller litt smart da? Jeg mener ikke å være vrang her men dette med varme er et mindre problem en hva folk skal ha det til.
                          Nei skal ikke ha 6 vifter, var en som kom med et forslag på åssen man kan plassere dem
                          Og jeg spør fordi jeg lurer på hva folk har erfaring om, så jeg slepper å gå i fella for å si det sånn da. hehe
                          Men som du sier så er tydligvis ikke varmen så stort problem så da bare dropper jeg viftene så slepper en jo det ekstra styret
                          Det som er saken er bare at forsterkerene mine blir rimlig varme hvis en speller på litt guffe, menmen vi får prøve uten i første omgang.
                          FOCAL- the spirit of sound!

                          Comment


                          • #14
                            ville hatt 2 5.5" vifter tilsammens i den "boksen" du planlegger å ha.
                            En for å blåse inn å en for å blåse ut.
                            En på siden for å blåse inn, den andre på andre siden for å blåse ut.
                            (Skal selv kjøre på med vifter, bare med litt andre vifter, Noe "junk jeg har liggende"
                            Radiator og vifter hmmmm pc greier dette da.
                            Skal uansett bare prøves når jeg er 100% ferdig med stereobygegt mitt.
                            TTT = ting tar tid å alt koster desverre

                            Trenger ikke å gjøre ting mer komplisert en det strengt tatt behøver å være.
                            Typhon trenger ikke å være tett for at det blir varmt heller, men plass er bra når det kommer til en "boks" som skal hermetisk lukke inn forsterkerne.
                            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                            Comment


                            • #15
                              Forsterkere SKAL bli varme Da låter de best også. De skal såklart ikke være så varme at de smelter seg ut av bilen og forsvinner, men litt må man da tåle
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment

                              Working...
                              X