Announcement

Collapse
No announcement yet.

Endelige justeringer i Bassbox Pro (inkl. masse info og bilder)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Endelige justeringer i Bassbox Pro (inkl. masse info og bilder)

    Dette er mitt første kasseprosjekt i bassbox pro, men etter flere timer med hodekløing har jeg fått satt sammen en kasse, ut ifra produsentens oppgitte anbefalte volum.

    Her er altså greia. Jeg skal bygge en bassreflekskasse til et Ground Zero GZPW12 Limited element tilpasset bilen min. Jeg legger ved alle opplysninger jeg har klart å samle til dette elementet i et .doc dokument her:
    http://www.stein-age.com/misc/GZPW12Limited.doc

    Men for å gjøre det enkelt for dere, legger jeg også ut bilder av alle instillingene i bassbox pro:



    Var veldig sikker på om oppgitte parametre var ment for hver spole, eller når de var parallell- eller seriekoblet, men tipper dette er riktig. Regner bassbox pro selv ut parametrene for parallell?




    Ground Zero oppgir anbefalt kassevolum på 55liter, derav følgende:






    Da ble kassen regnet ut, men kanskje ikke helt slik jeg vil ha den.
    Jeg ønsker at kassen kun tar venstre del av bagasjerommet, så får jeg montert forsterkerene i et "rack" på høyre side. Jeg kunne også gjerne tenke meg å ha elementet pekende oppover, for å få mest mulig trykk inn i bilen?

    Men da kommer jeg egentlig ikke noe lengre uten litt hjelp.
    Kan jeg for eksempel få kassen litt dypere til fordel for lengden og bredden, siden jeg har en del å gå på i dybden (som blir høyden hvis jeg har elementet oppover). Hvis jeg trykker på override Vb, og justerer opp C (dybden), så justers A og B opp automatisk også, noe som medfører sykt høyt kassevolum.
    Kan jeg låse kassevolumet (Vb) på 55 liter, samt låse lende C (dybde) til f.eks. 400mm slik at A og B tilpasser seg etter det?







    Har også lenge lurt på å gå en annen vei når det kommer til portene, og heller bygge en port likt som f.eks. på denne kassen?: http://lydibilen.no/kasser/lib-1x12
    Er dette gjennomførbart? Kan noen isåfall hjelpe meg med beregninger, siden jeg ikke finner noe valg for dette i bassbox pro.

  • #2
    Litt tilleggsinfo:
    Synes tuningen ble noe lav ved denne kassen (Fb), men vet ikke helt hva jeg bør gå etter.

    Jeg ønsker å gå etter høy og dyp bass. Sikter mer mot dB-drag enn SQ.
    Når det kommer til musikksmak ligger Pendulum høyt på listen, så det er denne type musikk jeg kommer til å spille mest.

    Full oversikt over bil og stereokomponenter har jeg en oversikt over her:
    http://www.stein-age.com/bil.php (PS. Kun bil-siden der som er oppdatert de siste årene )
    Last edited by Steina; 16-06-2010, 23:46.

    Comment


    • #3
      Fin og detaljert tråd. Håper noen som har skikkelig peiling svarer på denne, flytter den i det minste øverst på lista for deg
      Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

      Comment


      • #4
        Hehe takk
        Når det foresten kommer til tuningen av kassen(Fb), bør jeg da gå etter elementets resonansfrekvens (Fs) på 33.8 Hz?

        Comment


        • #5
          Steina, sett PM'en jeg sendte?
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #6
            Oi, nei, hehe.. Synes PM funksjonen på dette forumet er litt bortgjemt, men har lest og svart på den nå.

            Comment


            • #7
              Si meg, er det ikke bassbox pro som blir brukt av folket her eller?

              Comment


              • #8
                Kassesimuleringer er ikke for amatører!
                Det er ikke vondt ment, men sånne programmer fordrer mye erfaring skal resultatet bli bra.
                Og før du eller noen annen spør meg etter tips så kan jeg opplyse om at jeg har brukt maaaange år på å skjønne hva som skjer når man simulerer en kasse som ikke er "optimal"!
                Men for å svare på spørsmålet ditt: ja, Fb er skikkelig på bærtur!

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Hva mener du med at før noen spør deg om tips, så må vi vite at du har mange års erfarig?
                  Du vil altså IKKE bli spurt om tips?

                  Jeg spurte foresten også etter om Fb skulle settes etter elementets Fs.

                  Comment


                  • #10
                    Du må sikkert gjerne spørre Dag. Han bruker å være veldig behjelpelig Hvis du ser litt rundt så ser du at når alle spør om kasseforslag dukker navnet hans opp Dette her kan han ganske enkelt bedre enn de fleste, både utregninger og bygging av kasser
                    Ole Petter Holelien
                    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                    Comment


                    • #11
                      Joda, jeg har sett at mr. Dag Johansen har beregnet, eller iallfall bygget en del kasser til folk her på forumet, så syntes det var litt rart å få et så lite behjelpelig svar.

                      Nå har jeg lyst til å bygge kassen selv denne gangen da, og har derfor spurt om hvordan jeg skal få tilpasset kassen til bilen min, hvordan jeg bør tune kassen, og hvilken portløsning jeg bør velge.

                      Jeg skjønner at det kanskje ikke er noe universalt svar på dette, men jeg er villig til å prøve og feile

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Steina View Post
                        Hva mener du med at før noen spør deg om tips, så må vi vite at du har mange års erfarig?
                        Du vil altså IKKE bli spurt om tips?

                        Jeg spurte foresten også etter om Fb skulle settes etter elementets Fs.
                        Joda, spør meg gjerne!
                        Det jeg prøvde å forklare - kanskje ikke godt nok - er at det ikke finnes noe fasit.
                        Hva jeg foreslår av kasse og tuning avhenger mye av hva personen ønsker, hva slags bil han/hun har og hva slags forsterker vedkommende har!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Dag Johansen View Post
                          Hva jeg foreslår av kasse og tuning avhenger mye av hva personen ønsker, hva slags bil han/hun har og hva slags forsterker vedkommende har!

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          Hehe, alle disse punktene er nevnt i tråden, på en eller annen måte.
                          Jeg ønsker høy og dyp bass, dB-drag forann SQ. Hører på musikk som Pendulum og annen musikk hvor rå bass er viktigere enn lydkvalitet. Bilen min er en Mazda 626 GE 97 modell, og forsterkeren er en dynaBel BF7501.

                          Jeg har fått tak i MDF matriell fra Coop byggmix, og siden dette ikke er noe de selger, men kun bruker til transport, får jeg dette gratis. Jeg har aldri bygget i MDF før, og vet ikke om det er forskjellige typer MDF, men merket at dette var et veldig ømfintelig matriale. Tykkelsen er på 10, 12 og 20mm.

                          Jeg har allerede noen meter med 4" rør jeg kan bruke, men er nyskjerrig på muligheten for å bygge i portet kasse uten rør. Noen synspunkter på dette?

                          Hvis du kunne kommet med et forslag til hvordan jeg skal lage kassen så hadde det vært supert


                          På forhånd, takk

                          Comment


                          • #14
                            Legger ved en rask konsepttegning av hvordan jeg sånn ca ønsker kassen og kassens plassering.
                            Dette for å gjøre plass til forsterkere på høyresiden.



                            Hadde sikkert også vært tøft med en liten skråvegg der bakluken lukkes for å få en høyere kasse, men hvis dette er vanskelig å beregne, og bygge, er dette langt ifra nødvendig.

                            Comment


                            • #15
                              Pendulum på db drag høres døllt ut !

                              Når du hører på drum n bass så er det veldig viktig at du har en flat basskurve ellers låter det helt bæsj. Du må gjerne ha 15db ekstra i bassen , men bassen må spille lineært, da melodien ligger i bassen og det høres veldig rart ut om bassen øker 10db hvis melodien synker en oktav. (fra feks 60hz til 30hz). Glem db drag, konseptet suger balle, og spesielt hvis du liker d n b.

                              Comment

                              Working...
                              X