Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brokoble?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brokoble?

    Trenger litt hjelp

    Er noob når det kommer til bilstereo. Så ta det rolig med meg.

    Har en Hertz EP4X som skal drive Focal 165KRX.

    Bør jeg brokoble?Hvorfor eventuelt? Hvordan gjøres det?

    På forhånd Takk for hjelpen!
    Last edited by gooner87; 16-06-2010, 23:14. Reason: Bruker samme tråd for å stille flere spørsmål.

  • #2
    Det er ikke slim utgaven du har? Dette settet, sant? Uansett så får det 2x 100w rms utifra den forsterkeren, som er akkurat passe.
    Trenger ikke mer effekt enn det altså, det er mer enn nok, dessuten er høyttalerne dine lettdrevne. Med 2x 320w rms blir det litt "overkill"
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Er ikke slimutgaven. Hva mener du med "overkill"?hva kan skje med for mye effekt? Har jo hørt av et par stykker jo mer effekt jo bedre. Blir det feil å si det da?

      Comment


      • #4
        jeg ville ha brokoblet, men vær forsiktig med volumet!
        Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

        Comment


        • #5
          JEG anbealer deg å prøve begge deler, og bruke øra til å velge. Hvordan du brokobler ser du i manualen til forsterkeren, er som regel å bruke + fra ene kanalen og - fra den andre.

          Ved brokobling får du mer effekt, men lavere dempningsfaktor.
          Bmw e34 520:
          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

          Comment


          • #6
            Takk for svar.

            Hva mener du med lavere dempningsfaktor?

            Comment


            • #7
              Skal gå i gang med å begynne å dempe bilen. Har to bulkpakker med dempemat. fra B2audio.

              Hva bør dempes?

              Holder det med å dempe alle dørene foran, og bagasjerom? Burde jeg dempe dørene bak(vil det hjelpe mye?)?

              Ser at mange demper selve basskasa også. Hva hjelper det mot? Bør man gjøre det hvis man har dempemateriell til overs?

              Holder det med et lag i hele bilen? Eller bør dørene få flere lag?

              Comment


              • #8
                Ikke demp selve kassa, den har ikke noe særlig for seg. Jeg hadde prioritert dører foran først, også bagasjerom/hjulbuer
                /hjultårn, så tak/gulv/torpedovegg, også bakdørene tilslutt. Er ikke feil med flere lag, ta minst to lag i dørene foran hvertfall...
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Jeg hadde dempet bagasjeluka aller først. Den pleier å riste mest. Så fram dører osv som TTT sa.

                  Jeg ville brokoblet. men som sagt, da må du være forsiktig med volum knappen.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Hvorfor brokoble, han har jo allerede 2x 100w som er mer enn nok - med følsomhet på 93db's også...!?
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Pga det som kalles headroom. http://www.soundsolutionsaudio.com/f...=1#entry590813

                      kort fortalt så er det for at man skal kunne høre på ""100W rms"" så må man spille mer enn det også siden musikken er dynamisk. En forsterker som gir kun 100W rms vil ha større problemer å gi litt ekstra kraft når musikken krever det.

                      Blir som å se på gass responsen i en bil med 100hk og 500hk. begge to kan kjøre 100km/t konstant, men hvis du varier farten hele tiden så vil den bilen med 500hk øke sin fart mye kjappere enn den med 100hk. (bilene er helt like bortsett fra motoreffekten). Og med forsterkere så vil man kunne føle den tregheten eller mangelen på dynamikk. I alle fall teoretisk.

                      Det er derfor jeg kjøpte en kraftigere forsterker enn det jeg har behov for. Jeg gikk for en 4x145W rms, men jeg trenger kun 4X110W rms.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        Jaja greit å ha LITT headroom, og jeg vet om det fenomenet - har litt å gå på selv - men 2x 320w rms er litt vel mye etter min mening.
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TakeTheTime View Post
                          Jaja greit å ha LITT headroom, og jeg vet om det fenomenet - har litt å gå på selv - men 2x 320w rms er litt vel mye etter min mening.
                          hvorfor det? bruket du huet når du justerer og spiller så går det helt fint.

                          Comment


                          • #14
                            Det er ikke noe som heter for mye, ikke så lenge du er forsiktig med volum knappen. Før jeg solgte min gamle pioneer sub (400Wrms) så testet jeg Colossusen min på den. Ble 1600W rms istedenfor 400W rms. Jeg spilte vel i ca 10-15min på lavt volum og subben lever den dag i dag.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #15
                              Jaja, bare tenkte det kunne være greit for han å slippe å tenke på å være forsiktig med "volum-knappen" hele tia. Men greit nok.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X