Announcement

Collapse
No announcement yet.

CD platene blir varm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CD platene blir varm

    Er det normalt, at cd platene blir kokvarm ? Anlegget blir også varmt

  • #2
    CD plater pleier å bli ganske så varme ja med tanke på at spilleren monteres inn i et rom som ikke har noe særlig utskiftning av luft. Ikke noe å bry seg om med mindre dem er sånn helt utrolig varme. Kan kanskje hende at du har en lekk i varmeapparatet slik at varmluft kommer inn i atmosfæren til spilleren?
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      Originally posted by DD-Henrik View Post
      CD plater pleier å bli ganske så varme ja med tanke på at spilleren monteres inn i et rom som ikke har noe særlig utskiftning av luft. Ikke noe å bry seg om med mindre dem er sånn helt utrolig varme. Kan kanskje hende at du har en lekk i varmeapparatet slik at varmluft kommer inn i atmosfæren til spilleren?

      Da takker jeg får svar :-) De blir rimelig varm ja :-)

      Comment


      • #4
        Er jo litt forskjellig fra spiller til spiller, men de verste spillerne er så varme at man ikke klarer holde hånda på dem Skal være slik, spillerne er utstyrte med kjølevifter og/eller kjøleribber og blir dem for varme er dem ofte termisk beskyttet sånn at dem går i beskyttelsesmodus og slår seg selv av om det er for varmt (i forhold til de spesifiserte parameterne spilleren er oppgitt å kunne operere under).

        Jeg satt nettopp og så gjennom service-manualen til Pioneer DEH-P9800BT og den har flere sensorer i beskyttelseskretsen sin, den på CD-mekanismen står på 52 grader, på MOSFET'ene 75 grader og på chassis (i senter under cd-mekanismen en plass) 65 grader.

        Dem er altså lagd for å klare ganske bra temperaturer
        /////ALPINE Mobile media solutions
        Lotus by seas
        BR?X German car audio

        Comment


        • #5
          Også må du tenke deg at ei CD plate snurrer ikke akkurat sakte inni der. Etter en tid med spilling på samme CD, vil den logisk nok bli varm.
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #6
            Da har jeg fått de svarene jeg trenger :-)) Takker :-)

            Comment


            • #7
              Originally posted by GENEXXA View Post
              Også må du tenke deg at ei CD plate snurrer ikke akkurat sakte inni der. Etter en tid med spilling på samme CD, vil den logisk nok bli varm.
              HØ???

              Merkelig at min harddisk på 10 000omdr med 4 plater inni ikke blir varm da!

              Er jo ikke omdreiningene som gjør den varm, men heller hele elektronikken rundt, min venn
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                korrekt henrik, mekanisk varme oppstår ikke i plata men smitter over fra ting rundt.

                hvis du kjører med litt avansert spiller og har alt av høyttalere koblet på separat forsterker vil jeg anbefale å lete i menyene å se om du finner en måte å skru av den innebygde forsterkeren på.
                på alpine heter denne funksjonen blackout, og på pioneer må spilleren som regel skrus av mens tenningen er på for så å holde inne en knapp som åpner en ekstrameny. denne menyen er gjerne den samme som du justerer klokke på.

                det skulle få ned den interne varmen i spilleren en del
                Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                Comment


                • #9
                  Originally posted by DD-Henrik View Post
                  HØ???

                  Merkelig at min harddisk på 10 000omdr med 4 plater inni ikke blir varm da!

                  Er jo ikke omdreiningene som gjør den varm, men heller hele elektronikken rundt, min venn
                  Det er både rett og galt.

                  Om man lager en cd-rom etterligning, uten all elektronikken. Bare plata snurrer. Så snurrer plata med de samme omdreiningene som en vanlig cd-rom over en tid. Da vil ikke plata være kald. Men lunken/varmere enn om den bare lå på bordet.

                  Det er bevegelse energien som kommer inn i bildet her.

                  Jeg sa ikke at det var det alene som gjorde at CDen ble så varm.

                  Men, en HDD blir varm. Med mindre du har jævla god kjøling i kabinettet da.

                  Men om du kobler til en HDD utenfor kabinettet f.eks. Vil den bli varm om det er system disken.
                  Men ikke en SSD HDD. Siden det er flash disk, og ikke har noe som skaper varmgang.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by omegadti View Post
                    (...)på alpine heter denne funksjonen blackout(...)
                    Blackout-mode slår vel bare av displayet, såvidt jeg vet...

                    Comment


                    • #11
                      Fikk bare lyst til å kverrulere litt her, siden det allerede er så fryktelig mye faktafeil i denne tråden. Sier ikke at mine svar er korrekte, men tør påstå at det er mer riktig enn hva som er gitt fra før

                      Originally posted by GENEXXA View Post
                      Om man lager en cd-rom etterligning, uten all elektronikken. Bare plata snurrer. Så snurrer plata med de samme omdreiningene som en vanlig cd-rom over en tid. Da vil ikke plata være kald. Men lunken/varmere enn om den bare lå på bordet.
                      Her prater du minimalt. Sannsynligvis vil plata få mer kjøling pga rotasjon enn den vil bli varmet opp.
                      Det er bevegelse energien som kommer inn i bildet her.
                      Bevegelsesengergi avgir ingen varme, det er det friksjonen som gir

                      Når en plate spinner i høy hastighet vil den bli deformert (strukket) og dette fører til friksjon. Men nå er denne deformeringen så ubetydelig liten at det neppe gir noe særlig varme. Hadde deformeringen vært større så hadde ikke spilleren klart å lese av plata korrekt. Dette er også grunnen til at det er begrensning på hvor fort en plate kan spinne. Hadde den gått fortere ville det vært fare for permanent deformering eller at den sprekker.

                      Jeg sa ikke at det var det alene som gjorde at CDen ble så varm.
                      Her tror jeg du bare nekter å innrømme en feil. Bevegelsen har tilnermet null å si på oppvarmingen

                      Men, en HDD blir varm. Med mindre du har jævla god kjøling i kabinettet da.
                      Her har du nok rett. Sammenligningen med en HDD var nok litt dårlig, disse har en tendens til å bli veldig varme, litt avhengig av fabrikat. Det er dog ikke rotasjonen i seg selv som oppvarmer disse

                      Men om du kobler til en HDD utenfor kabinettet f.eks. Vil den bli varm om det er system disken.
                      Den kan nok bli varm uavhengig av om det er systemdisken eller ikke. Det hele kommer ann på fabrikat og last.

                      Men ikke en SSD HDD. Siden det er flash disk, og ikke har noe som skaper varmgang.
                      Stemmer heller ikke. De lager riktignok mye mindre varme, men helt fri for varmgang er de ikke. Alle komponenter som går på strøm avgir mer eller mindre varme
                      Last edited by trustno1; 15-06-2010, 22:12.

                      Comment


                      • #12
                        Herlig svar, trustno1

                        Bare for å kverulere litt jeg også, så er varmeutviklingen på en HDD ganske liten. Grunnen til at dem har en tendens til å bli varme er fordi det som oftest i de fleste kabinetter ikke er noen for for utskiftning av luft annet enn at varmen som avgis fra selve kabinettet er det som hindrer luften inne i kabinettet å bli meget varm. Derfor kan en hdd bli ganske varm å ta på, ikke pga stor varmeutvikling, men pga dårlig utskiftning av luft. Min hdd ligger på 32 grader fordi jeg har vifter i kabinettet som skifter ut lufta. Og varmeutviklingen som kommer fra hdd er som du sier, trustno1, fra elektronikken rundt slik som leserarmene og ikke pga omdreiningene
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #13
                          Hehe. Var en fryktelig kverrulant tidligere. Men tror jeg stort sett har vokst det fra meg. Dog en gang innimellom så er det jo litt artig

                          Stemmer nok det du sier angående HDD, ikke rare strømforbruker på de. Tror det vanligvis ligger på noe rundt 1-10w

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Miniboom View Post
                            Blackout-mode slår vel bare av displayet, såvidt jeg vet...
                            det er i allefall mulig å skru av den interne forsterkern på alpine, mener å huske det var blackout det het, men kan ta feil der da jeg ikke har alpine selv

                            på p88rs/2 og deh-8600mp er det bare å skru av spilleren mens tenninga er på for så å holde inne det høyre hjulet på spilleren så kommer det en meny med div valg hvorav ett er int.amp: on/off
                            Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                            Comment


                            • #15
                              Tror ikke man kan skru av den interne forsterkeren på CDE serien, men på CDA går det. Hvertfall på 9886
                              Tidligere importør for Digital Designs,
                              overtatt av www.dynaBel.no.

                              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                              Comment

                              Working...
                              X