Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finurlig oppførsel på midbass - noen forklaring? :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finurlig oppførsel på midbass - noen forklaring? :)

    Er det noen som vet om det er en skjult høypassfiltersak i (noen) Pioneerspillere, som slår seg på når man aktiverer subwoofer i spilleren?

    Jeg kan spille ved et gitt volum med subwoofer deaktivert på spilleren, og midbassene kan slå i bunnen.

    Om jeg slår på subwooferen, kan jeg spille like høyt/høyere OG ha på bassboost uten at de slår i bunnen + at de låter mer kontrollert.

    Det eneste alternativet jeg har tenkt på, er at subwooferne lager et overtrykk i kupéen, som gjør at midbassene ikke slår like langt som med subwooferne av. Men jeg finner det ikke helt sannsynlig.

    D'oh. Slår meg at den alternative teorien er lett å teste ved å åpne dørene mens jeg spiller. Hirr...

    Men filterfunksjonen - noen som vet?

  • #2
    Kan du ikke bare slå på subwooferutgangen på spilleren, og koble fra subwooferen bak, så får du jo testet om det er forskjell på midbassene på de forskjellige settingene på spilleren, uten eventuell påvirkning fra subwooferen?
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      Hva er delefrekvensen mellom frontsystemet og bassen da?
      Kan vel være så enkelt at når Bass=NO så sendes alt til framsystemet?
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #4
        Originally posted by Haakon O View Post
        Kan du ikke bare slå på subwooferutgangen på spilleren, og koble fra subwooferen bak, så får du jo testet om det er forskjell på midbassene på de forskjellige settingene på spilleren, uten eventuell påvirkning fra subwooferen?
        Ja, det kan jeg gjøre. Men lurte på om noen visste. Så jeg bare kunne slå meg til ro med at det var en slags skjult høypass-sak eller noe. Uten å lage noe jobb av det. Lat, schø!

        Comment


        • #5
          Originally posted by ugn View Post
          Hva er delefrekvensen mellom frontsystemet og bassen da?
          Kan vel være så enkelt at når Bass=NO så sendes alt til framsystemet?
          Frontsettet er høypasset i forsterkeren til 32hz eller så (minste innstilling). HPF i spilleren er slått av.

          Lavpass til subwooferen er ca 40hz på forsterkeren, og jeg har prøvd flere forskjellige på spilleren.

          Har også lurt på det du skriver, men det burde jo egentlig ikke vært sånn... Får se om jeg får testet mer om det her seinere. Det er jo litt kjekt å vite sikkert, fordi midbassinstillingen syns jeg er lettest å gjøre uten subwoofer. Og når den da forandrer seg idet jeg slår på subwooferen? That's ghey!

          Comment


          • #6
            Hva slags kabler har du frem til forsterkerne? Kan det være at suben opptar så mye effekt så det blir mindre punch igjen til frontsettet? En teori, iallefall
            Bmw e34 520:
            Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

            Comment


            • #7
              Originally posted by Miniboom View Post
              Frontsettet er høypasset i forsterkeren til 32hz eller så (minste innstilling). HPF i spilleren er slått av.

              Lavpass til subwooferen er ca 40hz på forsterkeren, og jeg har prøvd flere forskjellige på spilleren.

              Har også lurt på det du skriver, men det burde jo egentlig ikke vært sånn... Får se om jeg får testet mer om det her seinere. Det er jo litt kjekt å vite sikkert, fordi midbassinstillingen syns jeg er lettest å gjøre uten subwoofer. Og når den da forandrer seg idet jeg slår på subwooferen? That's ghey!
              Tenkte på delingen mellom front og subb, hvor høyt opp subben spiller før frontene tar over.
              En ting er hva du har på ampen din, en annen er hva spilleren har/hvordan den oppfører seg.

              Men det er jo ganske enkelt å finne ut, napp ut en høyttalerkabel eller rca på subbsiden og test med og uten subb aktivert.
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment

              Working...
              X