Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til kassebygging og diverse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til kassebygging og diverse

    Jeg har kjøpt min første bil, og vil da ha et anlegg i den. jeg har en bror som er nøye (eieren av denne profilen) oghan vil heller ikke at det skal være noe dritt. hehe.
    jeg har en golf II 1,6 TD 91`.

    Jeg har kjøpt:
    1x Kicker SoloBaric L7 12" basselement

    http://kicker.com/sites/default/file...aricL72008.pdf

    1x Kicker ZX 1000.1 Forsterker
    http://www.kicker.com/sites/default/...0e01%20web.pdf

    1x kabelsett autoleads pc4-28
    http://caraudiosecurity.com/shop/pro...s_id/5122.html

    hva mer trenger jeg?? jeg vet jo at jeg trenger høyttalere og spiller, men hva mer trenger jeg for å få "komplettert" det jeg har? for forsterkern trekker jo strøm, men batteriet og dynamoen greier vel ikke å levere alt? trenger jeg noe mer? Dynamoen tror jeg leverer 65A..

    Jeg er HELT NY i dette her, så jeg håper jeg kan få litt hjelp!

    og så til kassa. jeg skal jo bygge kasse til kickeren. hva er best, hva kan jeg bruke, HVA SKAL JEG GJØRE?
    håper folk som har litt mer peil enn meg kan komme med noen forslag/løsninger og fortelle meg hva mer jeg trenger for å få igang subben? jeg vil ha alt det klart før jeg begynner på høyttalere og headunit, selv om spilleren begynner å haste litt..

    vi begynner med det her, så får vi heller jobbe oss oppover! var heller ikke sikker på hvilket forum jeg skulle poste i, så dere får heller rettlede meg!

  • #2
    Skal/vil du ha porta, eller lukka kasse?
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      hva er best da? jeg er jo heller ingen snekker, men jeg vil ha ei bra kasse, som er tett! og jeg har som sagt ikke peil på hva som er best, hva er best? hehe. hva er forskjellen? "type" bass?

      Comment


      • #4
        Lukka kasse er bedre for SQ-bygg, altså lydkvalitet (Sound Quality),
        men nå er ikke det Kicker-elementet det beste for god lydkvalitet da.

        Vil du at det skal spille så høyt som mulig,
        og med mye trykk? Da er porta kasse best.

        En lukka kasse vil i teorien være best SQ-messig,
        for god lyd/bass, men vet ikke hvordan det blir med Kicker da...

        Så hva er det du er ute etter egentlig?
        Jeg har en 12" lukka sponkasse
        hvis du vil prøve det først!
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          for å være ærlig, så kjøpte jeg basselementet for å få BASS! hehe rett og slett! lyden kommer ifra høyttalerene, bassen ifra basselementet. så kvaliteten er det kanskje ikke så nøye med..? høyt og med trøkk er jo fint, da heller jeg kanskje mer over på porta kasse.... men det er vanskelig å lage?? eller?

          Comment


          • #6
            Tror ikke det er vanskelig nei. Men bass er ikke bare bass, det er forskjeller der også vettu.
            Bassen høres annerledes utifra hvilken kasse subben (som forresten også er en høyttaler)
            er satt inn i - bare spørr Dag Johansen her på forumet! Jeg har hørt på en del anlegg,
            og har hørt både porta & lukka kasse. Forløpig har jeg likt bassen fra de lukkede best.
            Nå er jeg en SQ-tilhenger da, men liker uansett trøkket som kommer fra lukka kasser
            bedre enn porta. Har fått inntrykk at lukka kasser har litt mer "punchy" bass-slag,
            snakker da om basstromme-trykket for eksempel - også litt finere basslyd liksom.
            Men dette er bare min mening, er sikkert mange andre som mener omvendt...
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              hehe, var kanskje litt kjapp med den høyttaler/bass uttalelsen.
              ja jeg vil jo ha mest mulig "tight" bass da? det skal trøkke liksom! la oss si at jeg velger lukka kasse da ? hva da?

              Comment


              • #8
                Du får vel mest tight og fin bass, med litt trøkk i basstrommeslagene, med lukka kasse.
                Det er min erfaring hvertfall, men vet ikke om det anbefales til det elementet? Sjekk PMen.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TakeTheTime View Post
                  Lukka kasse er bedre for SQ-bygg, altså lydkvalitet (Sound Quality),
                  men nå er ikke det Kicker-elementet det beste for god lydkvalitet da.
                  Der er du ute og kjører litt på vidda.
                  Er blitt diskutert før her, at en godt bygget reflekskasse, som er optimal etter SQ delen, er det bedre valg.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #10
                    MEN, er det noen som har noe å tilføye til det andre?? jeg tror jeg går for lukket kasse jeg altså!!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by GENEXXA View Post
                      Der er du ute og kjører litt på vidda.
                      Er blitt diskutert før her, at en godt bygget reflekskasse, som er optimal etter SQ delen, er det bedre valg.
                      Sorry da, glemte refleksen. Men lukka kasse funker fint til SQ/SQL også, min mening anyways...
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Var ikke du ute etter_BASS_!!!? Da er ikke lukket kasse rette veien og gå. Du får, bass av det, men ikke _BASS_! :P
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • #13
                          haha jeg begynner med en lukket en, så får vi heller bytte den ut! er ikke verre enn å lage en ny en?

                          MEN, er det ingen som har noe forslag til det andre jeg har skrevet og? jeg trenger hjelp til det også! hehe

                          Comment


                          • #14
                            Strøm er alfa omega om du ikke vil ha disko i frontlyktene.
                            Først, og billigste, jeg ville har gjort, var The Big 3 (søk på youtube for guider).
                            Syns du ikke at forsterkern får nok strøm da, bytt ut batteriet med et AGM (tipper du har orginalt syrebatteri) batteri.
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Marius-Stenbrenden View Post
                              haha jeg begynner med en lukket en, så får vi heller bytte den ut! er ikke verre enn å lage en ny en?
                              Absolutt! Også kan du jo starte med en stooor lukka kasse, og hvis du ikke synes det
                              kommer nok _BASS_ derfra kan du jo bare skjære hull og sette inn porter/bassrør/etc.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X