Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine Type X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine Type X

    Har kjøpt meg SPX-177R og montert i bilen min, drives av en PDX2.150.

    Er ikke videre imponert, hva syns dere om dette komponentsettet?

    Noen som samme slengen kan anbefale ett sett som gir mye dynamikk og tåler endel effekt? Ikke til fantasipriser som 15k, men rundt 5-6k?

  • #2
    Hei.
    Fortell oss litt mer detaljert angående monterings måte og hvorfor du ikke er fornøyd med dette settet.Litt lettere for oss si hva du kan gjøre for å bedre lyden.Har litt vondt for å tro att dette settet ikke spiller bra.Selv er jeg avhengig av Focal-Audison.
    Per.....
    Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
    Audison Music Expression
    http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
    http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

    Comment


    • #3
      Jeg har lest utrolig mye positivt om dette settet så hvis lyden ikke er bra, tror jeg heller det er monteringsfeil. Hvis du skal ha noe som spiller råere og høyere ville jeg heller sett på type-r.

      Har du subwoofer i tilleg eller har du kun frontsettet?
      Har du lyddempet dørene og hvordan er de montert?
      Har du highpass-filter på midbassene så de ikke spiller helt i bånn?
      Hvis du forteller litt mer om hvordan det er montert og hvilke modifikasjoner du har gjort i bilen, er det lettere å komme med tips som vil forbedre lyden og dynamikken.
      Prosjekt SQ Audi A3

      Comment


      • #4
        jeg har hatt dette settet og eg syntes lyden var helt suveren. kunne spille så høyt at lyden rev i ørene. hadde grundig dempet dør. ikke noe mer. drevet av en mdr 540 forsterker fra alpine.

        Comment


        • #5
          Hadde Polk Audio MMC5250 før, og det spilte mye mer dynamikk, stor forskjell. Har frontsettet delt på 71 hz, 24 db HPF.

          Står nede i framkant dører, diskanten på siden av rettet mot lytteren.

          Har hatt type R også, men der er diskanten så skarp at det likte jeg ikke. Ingen bass i den heller i forhold til type X.

          Hittil beste frontsettet jeg har prøvd er JBL, dynamikk som pokker, gir seg aldri! Så hvis jeg ikke får ut mer fra X-settet blir det solgt igjen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by mx_power View Post
            jeg har hatt dette settet og eg syntes lyden var helt suveren. kunne spille så høyt at lyden rev i ørene. hadde grundig dempet dør. ikke noe mer. drevet av en mdr 540 forsterker fra alpine.
            Hvilken frekvens delte du på? HPF mener jeg da.

            Skulle egentlig kjøre 3 veis med diskant, 4" og to 6,5". Men er litt skeptisk til dette da jeg vil spille høyt til tider og dette settet ikke greier det.

            Comment


            • #7
              Hvis du deler de på 75 hz og mater dem med 125 watt så skulle du få mye liv i bilen da. Har du dempet dørene og spiller elementet i det orginale dørtrekket/høytalerfestet? Kom med mer detaljer så er det lettere å finne årsak..
              Prosjekt SQ Audi A3

              Comment


              • #8
                Demping av dører er et must! Har hørt på en Golf 2, med komplett Type X, og selv aldri hørt noe lignende! Dette var virkelig noe som spillte. Ikke helt sikker på typebetegnelsen på frontsettet, vet bare det var 3 veis, og 6.5" i dørene, 3-4" i dashen + diskant! Det spillte enormt klart, og spillte utrolig høyt..
                VW/Audi ende-tusi-ast!

                Comment


                • #9
                  sjekk fase! skal rokke som bare det dette settet...
                  "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                  Comment


                  • #10
                    Det rocker i alle fall noe sinnsykt hos meg. Kjører på sammme forsterker. Hadde tidligere en MRV-F540 brokoplet på samme sett .Men synes det spilte enda bedre med PDXen.
                    Mvh
                    Stig Johansson

                    Comment


                    • #11
                      Spørs hva som er referansen når dere sier det spiller høyt!

                      Bassen er bra som sagt, men det forvrenger tidlig syns jeg. Selv om jeg setter HPF på 100 hz forvrenger stemmene når volumet blir litt høyt. Noe tungdrevne også.

                      Hva er den pæra for inne i delefiltret? Finner ingen informasjon i bruksanvisningen om denne, begynner å blinke når jeg drar på endel volum.

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan er elementene montert? Type bil?
                        Pærene er vel en form for overbelastningsværn til diskanten (?) Rockford brukte og samme opplegget tidligere i FNX og FNQ settene.
                        Mvh
                        Stig Johansson

                        Comment


                        • #13
                          har du på noe eq/loudness eller noe sånt?
                          Prosjekt SQ Audi A3

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by gbraen View Post
                            Spørs hva som er referansen når dere sier det spiller høyt!

                            Bassen er bra som sagt, men det forvrenger tidlig syns jeg. Selv om jeg setter HPF på 100 hz forvrenger stemmene når volumet blir litt høyt. Noe tungdrevne også.

                            Hva er den pæra for inne i delefiltret? Finner ingen informasjon i bruksanvisningen om denne, begynner å blinke når jeg drar på endel volum.
                            Jeg kjenner ikke settet ditt, så jeg aner ikke hvordan det skal låte. Også vanskelig å gi noen råd når vi vet lite om monteringen som er gjort etc.

                            Har du sjekket at forsterkeren din får nok strøm?

                            mvh

                            Glenn
                            Glenn Solie

                            Frittstående konsulent

                            Comment


                            • #15
                              Hm må vel fylle ut med litt informasjon kanskje.

                              -Kjører en IVA-D310R med PXA-H701 prosessor.
                              -SPX-177R frontsett
                              -2 x JBL GTI 1200
                              -PDX 2.150
                              -PDX 1.1000

                              Har ett sett 4" fra SPX-107R, skulle bruke disse som mellomtone, men fikk litt bange anelser når ikke frontsettet spilte bedre enn det gjorde.

                              Har en Sierra Cosworth -92 modell, elementene er skrudd skikkelig fast i døra.

                              Comment

                              Working...
                              X