Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva skjer når en klasse A/B forsterker blir overopphetet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Slik jeg forstår det med FAN utgangen er at FAN utgangen skrur seg på når forsterkeren har inngangssingal fra REMen, den vil da sende 12v+ ut så tar du - fra denne så skal det være god gang. Noe mer tror jeg du ikke skulle trenge. Hvis det viser seg å være feil ville jeg brukt den løsningen jeg skrev ovenfor
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #32
      Enkleste er vell og studere Genesis manulen, der finner du sikkert et koblingsskjema til vifter.

      Om ikke, så kobler du på remote og jord.


      Og jeg anbefaler Noctua vifter. 700rpm, 6,8db lydnivå.
      http://microplex.no/Avdelinger/Datak...dBA-37092.aspx
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

      Comment


      • #33
        Jeg er full så beklager min engelsk, men du skulle ha lagt håda på mine vrxèr etter jeg har kjørt en rundre på stripa, du hadde brendt deg kraftig...

        Vifter og giod air flow er tingwnb=

        Comment


        • #34
          Greit det Stian, skal få kjent på Vrx'ene dine en dag Skal skaffe meg god air flow jeg!
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #35
            Ikke bruke remoten som driftspenning til vifta det tåler ikke spilleren din etter all sannsynlighet. Viftene drar for mye strøm og du kommer til å ødelegge spilleren din.

            Du kan koble på to måter:

            1. la remote fra spilleren styre ett rele som kobler inn når spilleren slår seg på. Du kobler hovedstrømforsyninga for releet til + koblingsblokka og jorder vifta. Da kommer viftene til å gå hele tiden mens spilleren er på.

            2. la fan utgangen på Genisisen styre ett rele som kobler inn når fan-utgangene på forsterkeren slår seg på. Du kobler hovedstrømforsyninga for releet til + koblingsblokka og jorder vifta. Da kommer viftene til å gå hele tiden mens forsterkeren gir signal ut på fan-utgangen.

            Comment


            • #36
              Originally posted by tmolberg View Post
              Da ville jeg kobla viftene direkte på Genesis sine fan utganger. Eventuelt hvis du vil gjør det litt jalla så kobler du et relee til REMen så gjør at releet slår inn når spilleren går på som igjen gjør at viftene går. Er slik jeg har kobla lysene i golfen, funker fjell det.
              så lenge det er et rele kobla i mellom så funker det fjell, har sett folk som kobler + til neon direkte på remote hvilket er lite smart med tanke på at de fleste remoteutganger takler ca 0,5 ampere.


              ellers hadde det sikkert vært greit om du laget noen simple avstandsskinner/ spacere for å få løfta forsterkerne litt opp fra gulvet slik at det kommer luft til på undersia også(trenger ikke å være mer enn ca 1 cm), dette i kombinasjon med de viftene hadde nok gjort susen.

              gjorde dette med en rf t200001bd jeg hadde og da sluttet den å gå i thermal, og jeg plussa ikke på noen vifter

              fan-utgangen på genesis regulerer vel også turtall på viftene? i såfall vil det jo være genialt å koble via dem i stedet for et rele.. for 2.4 volt ekstra er neppe noe bra for lager og børster i viftene
              Last edited by omegadti; 29-05-2010, 15:32.
              Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

              Comment


              • #37
                "så lenge det er et rele kobla i mellom så funker det fjell, har sett folk som kobler + til neon direkte på remote hvilket er lite smart med tanke på at de fleste remoteutganger takler ca 0,5 ampere. "

                Den er jeg 100% enig i. Kan ikke se for meg hvordan folk kan gjøre dette egentlig. REMen er jeg bare et signal som skal skru på forsterkere / slå inn releeene i forsterkerne.
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #38
                  Så lenge viftene du skal bruke har et støynivå under 20-25db så kommer du aldri til å høre de.
                  Hvis FAN-utgangene på forsterkeren bare slår seg på når den trenger kjøling så kan du jo trygt kjøpe noen som bråker litt mer også.
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #39
                    vifte utgange på forsterkeren er tempertur styrt... dvs at forsterkeren regulerer vifte hastigheten ettersom hvor varm den er -så: bruk de utgangene. Så vidt jeg husker hver utgang skal tåle oppimot 5Amper -eller er det bare å skifte switch transistoren til en kraftigere type. Om du bruker en relle styrt av remote vil du bare få full hastighet på viftene med mindre du bruker en temp styrt krets -noe du allrede har innebygd i ampene....

                    Det skal helst være 2 vifter som blåser hver sin vei, dette for å få inn kaldere luft og den varme luften som blir der inne må drives også vekk -ideelt sett. Dette funker best om platen som dekker forsterkerne er mest mulig tett -sier seg selv egentlig. Lufta i bagasje rommet er uansett kaldere en luften som er inne i den kassen til forsterkerne. Isåfall hjelper det å åpne vinduene lite grann eller sette på airkondisjon

                    De aller fleste forsterkere setter ned effekten når den passerer 75-80 grader og når dette ikke hjelper på temperaturern så slår de seg av når den når 90grd... så kan den slås på igjen når tempen er under 75grd...

                    Selv om alt dette er blitt fortalt 100ganger før så gjentar det igjen noe som allrede ble sagt noen post før: sørg for å lufte opp forsterkerne fra underlaget... det hjelper ganske mye det... om du ikke er så pinglete kan du fint fjerne lokket på forsterkerne i (de svarte) undersiden også det er jo tross alt veldig godt beskytett under lokke som dekker alle forsterkerne.

                    Ellers er jo slik at Genesis bruker 105grd kondensatorer -siden det er beregnet at den skal bli så varm. Den blir så varm pga at den jobber i klasse A opptil ca 10-20% av max effekt.

                    Bruk store vifter -min 80x80- siden større vifter flytter mer luft uten å ha så kjempe høyt turtall, (høy turtall=vifte støy) men det er god latin å plassere viftene der en imaginar luft strøm går tvers gjennom kjøleribbene ogviften, dvs at luften flytter i lengde retning til kjøleribbene -da fungere kjølingen aller best og som beregnet ser du har tegnet der det er "penere" men det blir ikke det mest ideelt -men self "bedre enn ingenting det"
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #40
                      Takk for masse bra respons folkens! Tror jeg skal bruke de FAN-utgangene da, ja. (forresten James, kan du ringe meg angående monoblokka mi?)
                      Skal nok plassere et par (mimimum 80x80mm) vifter slik som på tegningen (en på hver side), også flytter jeg forsterkerne mellom der, med vannrette ribber. Ok?
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by matador View Post
                        Lufta i bagasje rommet er uansett kaldere en luften som er inne i den kassen til forsterkerne. Isåfall hjelper det å åpne vinduene lite grann eller sette på airkondisjon
                        Yeah, jeg har jo en åpen kupe (kombi), i tillegg har jeg også fjerna hattehylla - så det er helt åpent bak til bagasjerommet mitt...
                        Det er jo da bare bagasjeromsplata som hindrer lufta til forsterkerne, men da blir det bra med vifter. Også skal jeg bruke masse A/C i sommer.
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #42
                          Kunne kanskje vært mulig å lage en inngang for lufta under bilen med en vannlås. Blir kanskje noe mer jobb å få til, men det vil jo i de fleste tilfeller gi kaldere luft (med mindre det er ekstremt varmt ute)

                          Comment


                          • #43
                            http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...spx?plid=52003
                            http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=114040
                            http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=111876
                            http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...spx?plid=26595

                            har du par griller og vifter forslag, ville nok kanskje henta luft fra bagasjerommet høres mest rimelig ut og minst arbeid, regner med at det ikke er så "tett" og varmt i bagasjerommet ditt ettersom det er kombi vi snakker om at det er nok luft der. Og som matador sier, jo større vifter jo mer luftmengde flytter du pr time

                            Netshop.no, kan du bestille fra nett og hentelager ligger på Grorud rimelig frakt også - 30kr ell no.


                            Litt offtopic men er Genesis kjent for å bli så varme?
                            Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by daywalk3r View Post
                              http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...spx?plid=52003

                              Litt offtopic men er Genesis kjent for å bli så varme?
                              Nei, men det er med de som alle andre forsterkere. Hvis det ikke er mulig å kvitte seg med varmen, grunnet at det er dårlig luftsirkulasjon så blir det varmt.
                              Men sånn at det er sagt så vil A/B forsterkere bli varmere enn en klasse D, når de gir like mye effekt. Dette grunnet effektiviteten.
                              __________________________________________________ __________
                              Kristoffer Kåsin
                              Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

                              Comment


                              • #45
                                Mist viftene er crap. Ikke kjøp mist.
                                Runar E. Olsen ~ Moderator
                                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                                Comment

                                Working...
                                X