Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål angående aktiv deling av frontsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål angående aktiv deling av frontsett.

    jeg har ett 2veis frontsett (jbl 608 gti) som jeg har tenkt å dele aktivt. Lurer da på ett par ting:

    - Bør man i tillegg ha det orginale delefilteret på diskanten for å sikre at denne ikke får feil frekvenser og ryker? Eller er det trygt å bare kjøre den rett på forsterkerutgangen med riktig delefrekvens på forsterkeren? (Dette er en RF T8004 som har HP filter opp til 4 kHz)

    Bør man ha ett lavpass filter for å filtrere bort diskant området på midbassene? Eller holder det å kjøre bare ett vanlig highpass?

  • #2
    Nei, blås i det passive delefiltret - veit ikke om det ville funka engang.
    Men bare kjør de rett inn på forsterkern, en kanal til hvert element.
    Delinga gjør du i spilleren din, så du kan skru det av på forsterkerne.
    (Men på f.eks. diskant kan det være greit å sette den forsterker-
    kanalen til så høyt HPF som mulig (f.eks. 300hz) som "sikkerhet")
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Jepp, ville gjort som TTT har sagt, ha en sikkerhetsmargin på forsterkeren, men juster det inn på spilleren.
      Sture Vedal

      Comment


      • #4
        Tenkte å sette HP på spilleren for
        midbassene ja, men har ikke
        mulighet på min spiller for diskant HP.

        Men det tenkte jeg å sette på forsterker, den har HP opp til 4kHz

        Comment


        • #5
          menneh, du har fire utganger på spilleren, right? Disse fire er front/rear, right? For hvis så, så har du HP på både front og rear, vil jeg tro.. Og da er det jo ikke noe pes å justere på spilleren.. Midbass bør du kjøre ned mot 50hz eventuelt 80hz med slak deling. Da vil de spille rimelig greit nedover til 40-50hz og der tar jo subbene over.
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            Burde si hvordan spiller du har også

            Og hvorvitt den støtter 3 veis deling.
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              608 GTi? Jeg ville virkelig testet både passiv og aktiv drift. Det er overhodet ingen automatikk i at aktiv drift er bedre enn passiv. Mine 50 øre settes på at passivt låter best...

              Comment


              • #8
                Min erfaring er bare at det tåler mer effekt før det vrenger med aktiv deling. Dessuten har jeg litt plassmangel, og filterene er ganske store :P (kjører dobbelt frontsett, så fire filter tar litt mye plass)

                Når det gjelder spilleren min er det en JVC KD-AVX22

                Den har tre utganger (sub,front/Rear) men kun tre delefrekvenser, 80, 125 og 160 hz. Samme frekvens på front og rear. Så jeg får ikke delt diskantene i fra spilleren.

                Vurderer også å enten kjøpe meg en ny spiller, eller en dsp av noe slag.

                En elektronisk sak med mulighet for å lage ulike presets slik at man veksle mellom innstillinger for høyt volum og fin lyd hadde vært ypperlig. Noen gode forslag?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by trustno1 View Post
                  Min erfaring er bare at det tåler mer effekt før det vrenger med aktiv deling.
                  Jau, om forsterkeren ikke har nok effekt til å "dekke inn" effekttapet i delefilterkomponentene, så kan jo klipping bli resultatet når du spiller høyt. Det kan også ha med å gjøre at flankesteilheten på "den aktive delingen" du har hørt er høyere enn 12dB/okt som de fleste passive filtre er.

                  Om delefilteret er godt, og forsterkeren god nok, så taler vel ingenting for at man ikke skal kunne spille like høyt med passiv deling.

                  Når det er sagt, hadde jeg ikke giddet å ha det passive filteret i ditt tilfelle.


                  Originally posted by trustno1 View Post
                  En elektronisk sak med mulighet for å lage ulike presets slik at man veksle mellom innstillinger for høyt volum og fin lyd hadde vært ypperlig. Noen gode forslag?
                  Ja, HPF-settingen på spilleren. Av = "god lyd", på, f.eks. 50hz = "høy lyd". Om ikke midbassene dine orker full pupp ved 40-50hz (som mine ikke er så glad i, hvertfall... hehe).

                  Bortsett fra det, bør det idéelt sett spille like bra selv om du spiller høyt...

                  Om du bare spiller lavt når det skal låte "pent", kan det være en idé å bruke loudness-funksjonen - og skru den av igjen når du skal spille høyt. Ettersom vi hører diskant og bass dårligere ved lavere nivåer (derav loudness-funksjonens opphav)...

                  Lyd justert etter øret på lavt volum, kan gi et litt "voldsomt" inntrykk ved høyt volum. Syns jeg.

                  Alternativt har du jo muligheten for flere EQ-settinger på en del spillere. Da kan du jo legge egen loudness-funksjonalitet i den ene.

                  Comment


                  • #10
                    Ok, takker for tipsene.

                    Når det gjelder midbass, bør denne også ha en LP filter der diskanten slår inn? Hvordan funker vanligvis de passive filterne der?

                    Comment


                    • #11
                      Midwooferen bør ha både LPF og HPF. Hvis du har subwoofer som tar seg av de laveste frekvensene og en diskant som tar seg av de høye
                      så blir det rart særlig om du lar midwooferen ta seg av diskant-området, da blir det jo dobbelt opp. Sett f.eks. HPF til 50hz og LPF til 3.2khz.
                      På denne måten vil da midbass/mellomtone-elementet ta seg av frekvensene mellom 50 og 3200 (kommer litt an på flankesteilheten da)...

                      Edit: Man kan overlappe litt hvis man f.eks. vil ha litt mer punch i bass/midbass, eller for å dra lyden frem og opp.
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Ok, hørest fornuftig ut. Kan jo da kjøre LP på forsterkeren og HP på spilleren. Eneste er som nevnt at spilleren min kun har presatte HP frekvenser på 80/125/160.

                        Men vurderer som sagt å bytte spiller eventuellt kjøpe en dsp

                        Comment


                        • #13
                          Jeg ville sagt løp og kjøp denne: 9855r - beste spilleren jeg har hatt hittil. Den leverer god lydkvalitet til systemet ditt,
                          også har den nok av funksjoner så du kan justere inn lyden slik du vil ha den (3-veis aktiv deling, crossover, tidskomp., EQ...)
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            Er litt kjipt å bytte spiller alt nå, i og med at jeg kjøpte ny spiller i fjor til 3 lapper. Men er ikke 100% fornøyd med den jeg har. Spesiellt at den ikke lar seg navigere i menyen med fjernkontrollen. Dette er plagsomt da jeg har liten sans for touch panel navigering. Hvordan er dette på alpine spilleren?

                            Har den usbtilkobling så man kan sette på usb minne, eller må man ha ipod? En av grunnene til at jeg kjøpte den jeg har nå var for at den hadde en usbtilkobling bak (med kabel som jeg har lagt i hanskerommet)

                            Støtter den forresten iphone 3Gs? Om jeg skulle hatt ny spiller så kunne jeg tenkt meg å hatt en som jeg kan koble til iphone og bruke spotify på.

                            Den kan også spille av divx/xvid/dvd som jeg så på som ett pluss, men det er igrunn ingen nødvendighet.

                            Er det du som selger spilleren, eller bare fant du en tilfeldig?
                            Last edited by trustno1; 25-05-2010, 15:51.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg fant den tilfeldig. Ikke jeg som selger, jeg skal beholde min seff. Du kan få iPod/iPhone med det rette tilbehøret. GlideTouch'en er ikke noe problem!
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X