Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reservehjulsbrønn eller kasse mot seteryggen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reservehjulsbrønn eller kasse mot seteryggen?

    Har nettopp kjøpt ny bil. Det er en sedan med nedleggbart baksete. Ellers er bilen ganske tett mellom bagasjerom og kupe. Spørsmålet er om jeg skal satse på en basskasse i reservehjulsbrønnen eller en kasse mot seteryggen?

    Jeg kommer til å bruke en 10", kanskje 2x10" om jeg finner en Dali A10WD eller Image Dynamics IDQ10v3 til. Frontsetet blir 6" midbass/mellomtone og 1" diskant.

    Liker kjapp kontant bass, men samtidig må den gå ganske dypt.

    Er ikke på jakt etter maks lydtrykk, men best mulig SQ.

    Vet jeg skulle prøvd å få ventilert bassen inn i kupen men kommer ikke til ¨å kappe noe som helst stål i denne bilen.

    Hva tror dere?

  • #2
    Jeg hørte på en Carisma sedan her om dagen (shammers her på forumet),
    hvor han hadde støpt i reservehjulsbrønnen - låt slettes ikke verst det altså!
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Jeg tror nok at 10" blir akkurat passe. Har hatt mange forskjellig subber i de siste 15årene jeg har holdt på med bilstereo og har alltid syns 10" har hatt den beste kombinasjonen av hurtgihet (lav vekt på membran areal etc) og evnen til å gå dypt nok.

      Det jeg trenger hjelp til er om det er lydmessig forskjeller mellom montering i reservehjulsbrønn kontra kasse mot seteryggen i en sedan som er ganske tett mellom bagasjerom og kupe. Da mtp bølgelengder, resonans etc.

      Comment


      • #4
        Utfra min lille erfaring med stereo i sedan så er kasse intil seteryggen uten tvil best, med elementene pekende bakover.

        Er noe Dali greier som ligger her og venter på grønt lys

        Comment


        • #5
          Om du har hattehøytalere i hattehylla, så ta bort disse, bygg en kasse hvor bassen peker bakover i bagasjerommet eller eventuelt to som peker oppover igjennom hullene til hattehøytalerne, og så porten pekende bakover. Det er i allefall min erfaring med tett sedan.. Det blir ikke voldsomt trykk, men det blir rimelig greit..
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            Det er dessverre ikke noe høyttaler i hattehylla. Det er en del hul, ca 6, med diameter på opptil 5cm.

            Tror jeg går for reservehjulsbrønnen, slik at en kasse ikke blokkerer noe av muligheten for å få lyden inn i kupeen.

            Comment

            Working...
            X