Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine MRV F407 går i protect ved høyt volum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine MRV F407 går i protect ved høyt volum

    Hei, folkens!
    Som topic sier, forsterkeren går i protect så snart jeg gir på litt volum.
    På forsterkeren står det et Soundstream TRC6.n frontsett og en Hertz HX250D 10" sub. Jeg har lastet subben i 2 ohm, og noe sier meg at forsterkeren ikke takler 2 ohm.

    Lurer på om jeg skal forsøke å gå ut nå og skru ut elementet og bare koble meg på den ene spolen for å kjøre elementet i 4 ohm, høres det ut som en sannsynlig løsning?

    Det jeg lurer på her er om noen vet om Alpine V12 MRV F407 er 2 ohm stabil. I værste fall kan jeg bare kople til 1507'en min, men jeg mener at det holder med den "lille" 407'en til det oppsettet jeg har.
    Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

  • #2
    Originally posted by AmpGuts
    Output Power at 12.0V (20Hz 20kHz):
    4 x 40W @ 4 ohms (0.04% THD)
    4 x 50W @ 2 ohms (0.3% THD)
    2 x 100W @ 4 ohms Bridged (0.3% THD)
    Output Power at 14.4V (20Hz 20kHz):
    4 x 60W @ 4 ohms (0.04% THD)
    4 x 80W @ 2 ohms (0.3%)
    Koble vær spole på vær sin kanal. Da bli forsterkern lastet i 4ohm.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Har du brokoblet forsterkeren? De fleste forsterkere tåler ikke like lav impedans når de er brokoblet.

      Comment


      • #4
        Den er stabil i 2ohm ja, men det blir ikke 2ohm hvis du har brokoblet forsterkeren, da ser forsterkeren lasten som 1ohm, og det går ikke... koble en spole på hver utgang, så går det greit, blir dog litt lite med effekt men.

        Comment


        • #5
          Cossiemk1.

          Kan du forklare hvorfor forsterkern ser 1 ohm?

          Her ser forsterkern 2 ohm. Brokoblet eller ei. Er koblingen på subben som teller. Er bare og måle med et DMM, så finner man ut lasten.
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #6
            Så du mener at en forsterker som er stabil i 2ohm, burde klare en 2ohm last når den er brokoblet??

            Det er enklest å forklare å si at den "ser" 1ohm, men dette er fordi lasten egentlig deles på på de 2 kanalene som nå er koblet som en kanal.... Lasten er fortsatt 2ohm, for høyttalerimpedansen forandrer seg ikke, men da "ser" altså forsterkeren dette som 1ohm.

            Det er også derfor det som oftest står 1 x Xwatt brokoblet i 4ohm på forsterkerinfo, men det feks står 2 x Xwatt i 2ohm, og 2ohm stabil... Dette gjelder da bare forsterkere som blir brokoblet, og ikke monoforsterkere
            Last edited by cossiemk1; 24-05-2010, 21:29.

            Comment


            • #7
              Men alikavell, er koblingen på subben som teller. Ikke forsterkern. Har du koblet subben til 2ohm, ser forsterkern 2ohm, ikke mer eller mindre. Den "ser" ikke 1ohm. Den ser 2ohm. Værre er det ikke.

              Det står ingen plasser at de ikke klarer 2ohms last.

              db gutta laster de lang ned. Team Re-loud har lastet en av Atomic blokkene ned til 0.175ohm. Men står min 1ohm i infoen på forsterkern.
              Runar E. Olsen ~ Moderator
              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

              Comment


              • #8
                lol, ok.... Da sier vi det, også kobler du en 2ohm last på en brokoblet forsterker og ser åssen det går

                Tror du jeg tar dette ut av løse luften??
                Jeg vet ikke helt åssen det skal forklares "riktig", men forsterkeren "oppfører seg", "ser" eller "tror" (kall det hva du vil) at det er en 1ohm last der når den er brokoblet, og dette er noe de fleste som har drevet bittelitt med bilstereo vet...
                At noen forsterkere klarer lavere last enn det som er oppgitt, har ikke noe med denne saken å gjøre. Hadde den vært stabil i 1ohm STEREO, og du hadde brokoblet den og koblet en 1ohm last til den, så hadde den mast sannsynlig ikke klart det

                Comment


                • #9
                  hm får prøve jeg da

                  du har en sub som har en total motstand på 2ohm
                  denne skal da kobles til en 2kanals forsterker.
                  denne er 2ohms stabil, finner ut at du skal brokoble denne forsterkeren for å få mest mulig effekt.
                  du bruker da +(pluss) på ene kanalen og -(minus) på andre kanalen til forsterkeren.
                  forsterkeren vil da "splitte" motstanden til subben over de 2 kanalene og da halvere motstanden hver kanal på forsterkeren får.
                  forsterkeren vil tilslutt få en sluttlast på 1ohm per kanal så spørst det da om forsterkeren er stabil i 1ohm.
                  Mvh Tony Andrè
                  Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                  Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                  Comment


                  • #10
                    Wow... Vel, svaret på saken er at den ikke tålte den lasten jeg ga den Så nå brokoblet jeg meg på en spole. Spiller fint liten rolle, jeg skal finne frem 1507'en og spille flettene av det elementet.

                    BTW, totalt off topic, men ikke forsøk å få plass til et TRC6.N Soundstream-sett i en BMW e36.. Hehe.. 6,5" høyttalere går nok greit inn der med litt modifisering, men de magnetene på mellomtonene var så store at de ikke gikk inn i originalhullene til 5,25" høyttalerene
                    Alpine MRV-F407, Alpine MRV-T1507, SS TRC 6.N + 3" TB, 1 stk HX 250D.

                    Comment


                    • #11
                      Mener jeg leste at du bør kortslutte den andre spolen som ikke er tilkoblet. Lydmessig tror jeg det skulle gi en gevinst...

                      Du kan hvertfall google det for sikkerhets skyld.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by GENEXXA View Post
                        Men alikavell, er koblingen på subben som teller. Ikke forsterkern. Har du koblet subben til 2ohm, ser forsterkern 2ohm, ikke mer eller mindre. Den "ser" ikke 1ohm. Den ser 2ohm. Værre er det ikke.

                        Det står ingen plasser at de ikke klarer 2ohms last.

                        db gutta laster de lang ned. Team Re-loud har lastet en av Atomic blokkene ned til 0.175ohm. Men står min 1ohm i infoen på forsterkern.


                        Mr.cossie boy har faktisk rett

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by GENEXXA View Post
                          db gutta laster de lang ned. Team Re-loud har lastet en av Atomic blokkene ned til 0.175ohm. Men står min 1ohm i infoen på forsterkern.
                          Impedansestigning... De burper på en gitt frekvens, og selv om den nominelle impedansen er 0,175ohm, er den neppe det ved frekvensen de burper på.

                          Og uansett burper de så kort at det sjelden rekker å bli ødelagt noe i forsterkeren pga varmgang - hvilket er grunnen til at dB-dragfolk ofte kobler vekk hele protection-kretsen, så de kan laste lavere ned enn anbefalt.

                          Viktig å skille mellom epler og appelsiner. Erfarne konkurransefolk med modifiserte "proffprodukter" stiller med litt andre krav til funksjonalitet enn menigmann med masseproduserte, "originale" forsterkere.

                          Comment

                          Working...
                          X