Announcement

Collapse
No announcement yet.

har noen et par minutter til å ordne et kasse forslag+?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • har noen et par minutter til å ordne et kasse forslag+?

    hei tenkte jeg skulle få bygd meg en kasse til min alpine SWR-1522D altså en alpine type r 15"


    jeg har kommet fram til at denne kassen vil funke fint til RnB rap og trance,
    bilen jeg skal ha den i er en 3dørs civic (åpen hele veien)
    kassa:
    40x92x34cm
    port:
    H36.8xB5x45cm ca 36hz

    brukte en nettside jeg aldrig har brukt før for og finne ut tuningen og port størrelse, så jeg er ikke helt sikker på at det er helt riktig!
    så om noen vil bruke et bra program for og finne ut en optimal kasse så spytt ut!

    Mvh Daniel s.h
    Daniel s.h
    200sx s13
    200sx s14a
    volvo 240 stasj

  • #2
    kom igjenn a folkens jeg veit at det er mange her som kan komme med gode forslag! så bare kjør på
    Daniel s.h
    200sx s13
    200sx s14a
    volvo 240 stasj

    Comment


    • #3
      vi har en sticky som alle basskasse spørsmål skal stilles i: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=5800

      box builder for å regne ut kasse volum: http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm

      Jeg valgte 22mm tretykkelse. Det ga et volum på 92liter. Subben trenger en kasse mellom 45-85liter. 92 liter blir bra siden du mister en del volum pga subben og porten tar litt plass.

      Tuningen du får med den porten er på 38.6hz med den basskassa. Og det andre er at den porten er ikke ideel pga forholdet mellom bredden og høyden er stor (åpningen), dette __kan__ forårsake port støy, derfor blir ikke smale porter anbefalt. Maks forhold er 1:9, og det er det du har. Så det skal gå bra. Du kan lese mer om porter her: http://mobile.jlaudio.com/support_pages.php?page_id=165

      En bedre port hadde vært 5x45x75cm. Dette gir deg en lavere tuning, på 32hz. Noe som er mye bedre enn 38hz. Syns du dette blir for lavt og du ønsker spesifikt 36hz så kan du bruke en port som er på: 5x45 x 52

      Jeg har brukt winisd for å tune kassa. Dette programmet finner du via google.

      Husk at porten tar en del volum, så du må forandre volumet ettersom du forandrer porten for å få riktig tuning. Jeg endte opp med en kasse på 75liter, fordi porten tar 17 liter, til sammen blir det 92liter på 32hz tuningen og 80.3 liters kasse fordi porten tar 11.7liter = 92liter. Etc
      Mvh. Damir

      Comment


      • #4
        takker for et kjempe svar

        likte dette programmet du ga meg: http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm

        tror jeg skal gå for to 4" aero porter jeg, isteden for slot port siden det blir enklere å finne den tuningen jeg liker best har også et bra program til å regne ut tuning med aero porter

        jeg har også winisd men det er alt for komplisert for meg :P

        men hvordan trur du denne subben er med lav tuning?
        Daniel s.h
        200sx s13
        200sx s14a
        volvo 240 stasj

        Comment


        • #5
          Que? WinISD er jp verdens simpleste, når du bruker den gamle Beta istedenfor den nye Alpha (dog er de jo egentlig ganske like...). Og når til og med jeg har giddet å sette meg inn i det, da er det lett, for jeg er skrekkelig utålmodig...! :P

          Alle subwoofere jeg har hørt i porta kasse, har spilt bedre (tøffere/penere) med lavere tuningfrekvens, etter min mening... Innenfor visse grenser, så klart, så man faktisk får en gain i lydtrykket der man ønsker å ha det. 30-35hz er maks, syns jeg.

          Har hørt to 12" Type R med >40hz-ish tuning, og det dunket hardt, men hørtes ikke så pent ut... One note wonder! Plugget den ene porten, og de låt mye bedre med én gang...

          Aeroporter er et klokt valg - mye lettere å leke med! Og så kan du jo kjøre litt med ekstremt høy tuning for å høre forskjell, om du tester kassa før du monterer porten i hullet!

          Comment


          • #6
            winisd er skit enkelt når du forstår det... Er mye å se på. Men når det gjelder tuning så er det veldig lett, eneste som trenger å være utfylt er kasse str og port dimensjoner, så det er ikke så vanskelig å regne tuning der. Men ja, er mye annet man kan bruke det til, som lufthastighet gjennom porten.

            Er masse guider på nettet, søk etter winisd guide på google så finner du mange.
            Mvh. Damir

            Comment

            Working...
            X