Announcement

Collapse
No announcement yet.

Et par kjappe spørsmål angående bilbatteriet...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ja men de elektronene som går fra cassis til minuspolen er negativt utladet derfor mindre gnistdannelse.
    Teori eller praksis, slik opplever jeg det, jeg har demontert mange hundre batterier.

    Comment


    • #32
      Nettopp (som om jeg visste det ) ^ Mange hundre batterier sier du!?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #33
        Originally posted by Stianuno View Post
        Ja men de elektronene som går fra cassis til minuspolen er negativt utladet derfor mindre gnistdannelse.
        Teori eller praksis, slik opplever jeg det, jeg har demontert mange hundre batterier.

        Betviler ikke at du har demontert mange batterier Negativt utladet sier du. Hva får du hvis du måler spenningen mellom minuspol og negativ batterikabel som er festet i karroseriet, med sort målepinne på minus pol og rød målepinne på negativ batterikabel? Da får du positiv spenning. og elektronene går vel fra minus til pluss

        Comment


        • #34
          de heter positroner. http://en.wikipedia.org/wiki/Positron
          Mvh. Damir

          Comment


          • #35
            Eh. Elektronene i batteriet blir vel ikke positroner... Tror de bare flytter seg, og that's it?

            Om jeg husker grunnkurs rett (begynner jo å bli gammal nå), så mister batteriet kraften når det blir balanse/likevekt mellom elektrontallet i pluss- og minuspolene.

            Dvs, når batteriet er det vi kaller "fullt", er det mange elektroner som gjerne "vil" forflytte seg fra den ene siden til den andre (egentlig fra minuspol til plusspol, dog sier man normalt sett at "strømmen" går fra pluss til minus...). Altså er det dette "suget" etter elektroner på den ene polen hvor det er "undervekt", som gjør at elektronene strømmer og gir elektrisitet.

            M.a.o. er det alltid like mange elektroner i et batteri (med mindre det er lekkasje eller noe), og de forflytter seg bare når batteriet lades ut, slik at de ikke gjør noen nytte for seg lenger.

            Med forbehold om trøtt tryne og dårlig hukommelse...

            Comment

            Working...
            X