Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er den beste løsningen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er den beste løsningen?

    Hei hei

    Lurer på hva som er beste løsningen for meg. Har en JL audio 13w7 som er koblet i 0,75ohm på en soundmagus x1502. Det spiller veldig bra og slikt men har et liiite strøm problem :P Lysene dimmes veeldig mye ned når jeg skrur opp og batteriet i bagasjerom ligger faktisk helt nede på 9-10volt ca :S Mister jo mye effekt på dette regner jeg med? Soundmagusen skal gi "1500wrms" i 1ohm, så kan tenke meg at kanskje 1650-1700wrms i 0,75ohm?

    Har god jording og slikt så skal ikke stå på det, har ikke oppgradert the big three enda da. Men vet at når jeg kjører forterkeren i 3 ohm så har jeg ikke dette strøm problemet.

    Så til mitt spørsmål: Tror dere at det er bedre og kjøre mindre effekt og ikke ha strømproblem? Kanskje forsterkeren leverer mer effekt i 3ohm på 13volt ca enn 0,75ohm på 9volt?

    Takker for svar og gratulerer med dagen til alle sammen
    - Opel Astra Turbo -
    - Jl audio 13w7 -

  • #2
    Du burde seriøst prøve å koble det opp i en høyere impedans.
    Du trenger ikke alle de wattene fordi du ikke hører på sinustoner (regner jeg med).
    Musikk er dynamikk, og du trenger strøm til transientene.
    En liten analogi: Du ligger i 190km/t på autobahn, med en bil som gjør 200km/t maks og klager på at forbikjøringene tar så tid!

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Føler du at du trenger å tyne maks ut av forsterkeren (0,75ohm) for å få lydmengden du vil ha, er ikke løsningen å koble om til 3ohm.

      Da ville jeg heller gjort noe med strømtilførselen til forsterkeren (større/bedre batteri, større kabler, etc.), for å sikre at den har nok strøm tilgjengelig. Med forsterkeren lastet ned til 0,75ohm vil det naturlig nok gå endel strøm. Det er nesten kortslutning.

      Husk også at for lav batterispenning kan skade forsterkeren.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Miniboom View Post
        Føler du at du trenger å tyne maks ut av forsterkeren (0,75ohm) for å få lydmengden du vil ha, er ikke løsningen å koble om til 3ohm.

        Da ville jeg heller gjort noe med strømtilførselen til forsterkeren (større/bedre batteri, større kabler, etc.), for å sikre at den har nok strøm tilgjengelig. Med forsterkeren lastet ned til 0,75ohm vil det naturlig nok gå endel strøm. Det er nesten kortslutning.

        Husk også at for lav batterispenning kan skade forsterkeren.
        Tenkte bare at hvis jeg kobler til 3ohm så hadde jeg ikke det strøm problemet. Du tror ikke at kanskje forsterkeren yter mer i 3 ohm ved 13volt enn 0.75ohm og 9volt?

        Men har også en kompis som har en dynabel bf4501 som jeg kanskje kunne prøvd. Den er vell noe bedre enn soundmagusen vil jeg tro?
        - Opel Astra Turbo -
        - Jl audio 13w7 -

        Comment


        • #5
          Virkningsgraden til forsterkeren er ikke SÅ varierende når den lastes nedover (lavere ohm) på utgangen. Normalt sett... Ergo: Du får ikke problemet i 3 ohm, fordi forsterkeren ikke trekker like mye strøm fra batteriet i 3 ohm... M.a.o. leverer den ikke like mye effekt til høyttaleren heller.

          Regnestykket har for mange variabler til å si hva som er den nøyaktige forskjellen i effekt i ditt tilfelle.

          Du har et feilsymptom - spenningsfall. Jeg ville startet der. Om problemet ligger utenfor forsterkeren, vil du ikke tjene på å bytte forsterker.

          Selvsagt er det jo en mulighet for at Soundmagusen ikke takler mindre enn 1 ohm, og mer effekt går bort i varme enn inn i høyttaleren (virkningsgraden går i dass). I såfall kan det hjelpe å bytte.

          Comment


          • #6
            Hvis du har volttap ned i 9 volt bør du absolutt ikke spille, da kan du ødelegge forsterkeren og subben.

            Comment


            • #7
              Du sier jo selv at du ikke har oppgradert kablene i motor-rommet, så start med det du.
              Også ville jeg ikke kjørt en BF4501 i 0,75ohm, da det kan bli litt i meste laget for den.

              Du skriver ikke noe om hvilken bil du har, og hvilke andre forsterkere du har i bilen osv, men jeg tipper du har forsterkere som drar en god del mere en det DYNAMOEN din klarer å levere, og da blir det naturlig nok problemer.
              En soundmagus x-1502 klarer drøyt 1000w i 1ohm, og med tanke på varmetap osv, så tipper jeg den trekker ca 100A på maks, og når du da tar med det de andre forsterkerene dine trekker, samt bilens elektriske system, så ser du at du har et problem

              Comment


              • #8
                Ja, byttet til 3ohm igår og må si for en forskjell -.- blir byttet tilbake til 0.75ohm ASAP Ska se om jeg ikke får oppgradert the big three samtidig...
                - Opel Astra Turbo -
                - Jl audio 13w7 -

                Comment


                • #9
                  Har vel ikke vurdert og bytte elemeneter? 0.75 ohm er veldig lav impedans (?)
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Blir nok ikke å bytte element nei :P Skal få gjort the big three så får vi se, blir vell større dynamo også
                    - Opel Astra Turbo -
                    - Jl audio 13w7 -

                    Comment


                    • #11
                      Hehe, hell no. Ikke bytt element!

                      Du kan jo eventuelt bruke portet kasse og tune den lavt. Siden impedansen stiger ned mot tuningfrekvensen, vil du få en automatisk "strømbegrenser" i området hvor det normalt trengs mest effekt (med lukket kasse).

                      Comment


                      • #12
                        Bruker portet kasse fra før Kun det som funker for meg Bytter nok ikke ut et så godt element som dette nei, ekte kjærlighet på 13,5"
                        - Opel Astra Turbo -
                        - Jl audio 13w7 -

                        Comment


                        • #13
                          Da er det bare å løse strømproblemene nå da!

                          Comment


                          • #14
                            Joda, har noe 30mm2 kabel jen kan oppgradere med funker vell det?
                            - Opel Astra Turbo -
                            - Jl audio 13w7 -

                            Comment


                            • #15
                              Orginal kabler ligger vel på rundt en 16mm2, blir ikke store forandringen med 30mm2 da, men hjelper jo selvsagt.
                              Hvorfor ikke gå for 53mm2 fra www.lydibilen.no først som sist? Det holder hvertfall og du får minimalt spenningsfall.

                              Comment

                              Working...
                              X