Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hele bagasjerom som basskasse ? ! Erfaring ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Fin hifi var teit skrevet.

    jeg drev ljudia butikken for 10 år siden og der hadde vi morel, men kun hifi elementene ikke bil. diskanter og mellomtoner var knall, men bass elementene tålte lite, men de var veldig korrekte . Diskantene tålte uendelig mye. Jeg forstod aldri hvorfor morell bassene var så fint følende, når diskantene tålte all misshandling i verden. tror det var derfor jeg skrev fin hifi.

    Miniboom hadde du noen problemer med kondens /fukt ? Så at Damned skrev at luftventilene bak i bagasjerom var veldigviktige. Jeg har tenkt at ventilasjons anlegget var nok lufting for kupeen, og at bagasjerom trengte egen lufting der bak. Men dette kan jeg lite om. Bilen min står stort sett i varm garasje (15grader) og jeg har aldri hatt noen som helst problem etter at jeg fikk varm garasje.

    Hvor fornøyd var du med denne løsningen ? har du det slik i dag eller har du gått tilbake til kasse ? iså fall hvorfor. ?

    hvis jeg skal lage kasse i bilen så tror jeg at jeg går for 2 stk jbl gti 1200 (gammel type) i 200 liters kasse. For det har jeg liggende. Men jeg vurderte 2 stk 18" fordi da ville det være passe volum uten kasse.

    Comment


    • #17
      De ventilene baki bagasjen er overtrykksventiler, de forhindrer at du får overtrykk i cupen`n når du smeller igjen ei dør, eller bagasjeluka, så tetter du de kan det bli vanskeligere å få dørene i lås da det blir overtrykk. samt at de som sitter i bilen få dotter i ørene
      Også er det utluftinga til varme apparatet, tetter du de ventilene blir det ingen gjennomtrekk i bilen og du får et kondens problem.

      Er bra sikker på at 406 kun har ventiler i bagsjerom, har vertfall aldri sett noen i selve cupe`n

      Comment


      • #18
        Jeg har et kondensproblem (masse vindusdugg) når jeg starter opp og har brukt AC'en før jeg parkerte bilen, men det har ikke noe med kasseløsningen baki å gjøre. Det vet jeg 100%, for hadde samme problem før jeg gjorde om baki der...

        Har ikke merket noen negative konsekvenser av å ha det på denne måten. Får også mindre veistøy i kupéen enn jeg hadde. Verdt å merke seg at PT Cruiser'n er en combicoupé. I en sedan tror jeg de praktiske forskjellene mellom "før" og "etter" vil være enda mindre enn i mitt tilfelle. Det vil antagelig også være lettere å få til en 100% stiv/død baffel i en sedan, da det er eksisterende flater man kan jobbe med og forsterke.

        Det trenger heller ikke å være 100% tett mellom coupé og bagasjerom for at det skal fungere. Effektiviteten vil bare gå ned, ettersom lekkasjen øker. Se på membranarealet sammenliknet med arealet på lekkasjene. Er forholdet 1/1 har du tilnærmet full utfasing, om lekkasjene er nær elementet. Jo mindre lekkasjer, og jo lenger unna elementet de er, jo mindre utfasing får du. Er lekkasjene veldig små, og langt fra elementet, er det nok ikke hørbart (men sikkert målbart).

        Det er fordeler og ulemper ved denne løsningen, som alle andre. Spørs hva du er ute etter. Om man bruker tid på å optimalisere, mener jeg fordelene med en sånn løsning - i en bruksbil - mer enn veier opp for ulempene.

        For lettdreven, solid dypbass, uten 200liter/50-70kg kasse og 0 bagasjeromsplass, så er vel dette den eneste utveien. Selv om jeg har drept den lille bagasjeplassen min med en 6" port, er den lett å ta av for å slenge inn ting og tang.

        En solid bygget kasse vil nok nesten alltid kunne spille høyere enn IB. Men vil samtidig veie mye mer om man skal ha samme kassevolum, og bagasjerommet blir dermed kun til pynt - og kjøreegenskapene blir redusert.

        Comment


        • #19
          Originally posted by TakeTheTime
          ^ I bilen min får man et enormt "trykk" i kupeen når noen lukker igjen bagasjeroms-
          døra (er kombikupe da), betyr det at det er ganske tett baki min bil da eller?
          Nå er jo generelt baklukene i kombicoupéer fryktelig store, så når de lukkes fort, skal det godt gjøres for de små ventilasjonshullene å ta unna den økte luftmengden i bilen. Blir et trykk uansett der...

          Men f.eks. i de gamle VW Boblene (i alle fall '72, som jeg hadde) er det ikke laget noen ventilasjon i det hele tatt. Der blir det trøkk når du lukker igjen dørene.

          I bobleperioden hadde jeg mer dotter i øra enn dvergen i damegarderoben.

          Comment


          • #20
            Originally posted by TakeTheTime
            ^ I bilen min får man et enormt "trykk" i kupeen når noen lukker igjen bagasjeroms-
            døra (er kombikupe da), betyr det at det er ganske tett baki min bil da eller?

            Har du tettet for ventilene da eller? vertfall, det er en grunn til at de er der, om man velger å tette de med butyl matter får da være så. Jeg hadde ikke gjort det, men jeg vet hva de ventilene er der for så det kan ha litt med saken å gjøre.

            Comment


            • #21
              Jeg har fortsatt til gode å høre ett sånt oppsett som fungerer, hørte nylig på en 15" magnat subb som brukte bagasjerommet som kasse. Det var ikke noe suksess etter min mening. Dette blir som å sette 2 subber i en stor kasse med fullt av gliper, hull og metall som flexer. Men for all del, det kommer til å bli "bass" av det, men om du bygger ordentlig kasse kommer lyden og følelsen av det til å bli så uendelig mye bedre!
              Mvh Werner Harstad

              Comment


              • #22
                Originally posted by berniebp87 View Post
                Jeg har fortsatt til gode å høre ett sånt oppsett som fungerer, hørte nylig på en 15" magnat subb som brukte bagasjerommet som kasse. Det var ikke noe suksess etter min mening. Dette blir som å sette 2 subber i en stor kasse med fullt av gliper, hull og metall som flexer. Men for all del, det kommer til å bli "bass" av det, men om du bygger ordentlig kasse kommer lyden og følelsen av det til å bli så uendelig mye bedre!
                Så lenge lekkasjene og fleksingen er UT, og ikke INN mot kupéen, er det ikke så farlig for lyden i bilen da. Og det er jo en forutsetning at høyttalerne enten kan gjøre seg nytte av volumet i bagasjerommet, eller at de er beregnet for "free air"/"open air"/"IB" (osv).

                Ingen tvil om at kasse er optimalt i de fleste tilfeller, men som sagt kommer det an på målsetningen til den enkelte.

                Vinner ingen SPL-konkurranser uten kasse, for å si det sånn. Hehe... Men god lydkvalitet og finfin "hverdagsbass" (og litt til) er jeg av den oppfatning at er oppnåelig.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by shammers View Post
                  ser ikke hvorfor dette ikke skulle gå. bare man får det tett inn mot kupeen. om" kassa" er stor nok vil en liten luftlekasje ikke ha så mye å si.
                  Da er du isåfall nødt til å ha vinduet åpent hver gang du lukker døra hvis du tetter 100% mot bagasjerom, med mindre du lager deg en trykkutjevner i torpedoveggen, hvilket igjen ville sluppet masse unødvendig støy inn i kupe

                  det skulle nok være mulig å lage en løsning ett eller annet sted i kupe som ventilerte ut i en skjerm eller lignende

                  det er disse som sitter bak bakfangeren på begge sider bak med et lokk med gummiklaffer på, disse er gjerne 15x8cm per side avhengig av biltype. så vil vel ikke kalle det en liten luftlekkasje.

                  I tilleg til dette kommer en del ulemper siden dette i praksis er en infinte baffle(O.A) montering så vil det som tildigere nevnt endre lyden hvis du putter noe i bagasjen

                  EDIT: ser jeg må skjerpe meg på å lese gjennom hele tråden før jeg skriver :P jaja, litt repetisjon har aldri skadet noen sier de i militæret
                  Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                  Comment


                  • #24
                    Bittelitt gammel tråd, som jeg bare har skummlest bakover, men!

                    Hva om man bruker hele bilen som kasse, altså bare monterer elementet i en stiv baffel?
                    Vil det fungere eller vil det bli total katastrofe?
                    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                    Comment


                    • #25
                      sikkert ok om man skal lage show bil.

                      Går utifra at du mener å ha membraner ut i friluft og bilen er kassa. Sikert en fin løsning om man ikke bor et sted det regner og man skal lage en typ "radio-show-bil". egentlig blir nok en slik simulering mer korrekt enn å beregne en kasse i en større kasse som vi vanligvis gjør i bil.

                      Comment


                      • #26
                        Bilen blir dermed kassa, som forhåpentligvis blir som en stoor lukket kasse.. noe som er positivt
                        Skjønte ikke helt hva du mente med 'et sted det ikke regner' , er da skjeldent det kommer vann inn i bagasjerommet mitt..
                        Men om lydkvaliteten osv blir noe bra av å sitte I kassa har jeg null snøring på!
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #27
                          Ved å ha elementet i "friluft" inne i bilen vil det ikke bli som en kasse, da det ikke blir trykkforskjell på hver side av elementet. Da brukse slike free-air elementer om jeg har forstått det riktig. Skjønt, den må jo monteres i en slags baffel den og skulle en tro..
                          Bmw e34 520:
                          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                          Comment


                          • #28
                            Jeg mente å la elementene spille ut av bilen. At bilen er kassa og ute er lytterommet. Gikk utifra at det var det som var spørsmålet.
                            Hva var det egentlig du mente. ? Hele bilen som kasse må vel nesten tolkes som at at ikke kupeen dele opp til litt kasse og litt lytterom.

                            Comment


                            • #29


                              Denne er jo sånn som det snakkes om i de siste innleggene her, og den hadde på daværende tidspunkt verdensrekorden i lydtrykk, men sånn til normalt bruk er vel ikke dette veien å gå

                              Har også hørt flere bilen opp i gjennom årene som har spilt veldig bra med den løsningen som står i første innlegg, cluet her er å få det HELT tett mellom bagasjerom og bilkupe. Lyspærene tror jeg hadde stått nederst på listen over bekymringer, da disse står i sine egne tette rom i lykta, med pakning rundt monteringsflaten.
                              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                              Comment


                              • #30
                                Jeg har ikke tatt noen pærer enda, i alle fall.

                                Comment

                                Working...
                                X