Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adapter for signalutgang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Adapter for signalutgang

    Hei! Har en BMW 525 1999 modell med orginal radio/kasettspiller og CD-veksler i bagasjerommet. (Er ikke linjeutgang på disse.
    En maken spiller som det der er det jeg har.

    Har også en Sub og forsterker stående som jeg har lyst til å sette inn, men jeg er relativt ny innen bilstereo. Jeg har ikke lyst til å bytte ut den orginale radio/kasettspilleren + cd-veksleren i en 1DIN evt 2DIN spiller på grunn av at det ville ødelagt "finishen" i interiøret og jeg har heller ikke råd. Derfor har jeg funnet en billigere løsning, men regner også med at den er dåligere. Jeg er ikke av den typen som har "musikkører" der kun det beste er godtnok, om du skjønner hva jeg mener. Det eneste jeg er ute etter er å få litt mer trøkk i lydbilde.

    Har kjøpt meg en slik adapter: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736 Som gjør om høyttaler signal til linjesignal (phono) denne her skal da kobles på høytalerledningene.

    Her kommer spørsmålene mine:
    Det er meningen at denne adapteren skal kobles på begge høytalerne bak for å få stereo signal, men holder det at jeg kobler pluss og pluss på den ene ledningen også minus og minus på den andre høytalerledningen? Vet at det da vil bli monosignal, men gjør dette noe siden det er bare en sub som skal kobles på og ikke noe flere høytalere?

    Er en slik sub: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
    Og en Harman Cardon CA 280 forsterker.

    Mitt andre spørsmål er; er det noen gode jordingspunkt bak i denne bilen? (Foruten selefeste)

    Med denne løsningen slipper jeg faktsik å dra en eneste kabel gjennom bilen, med tanke på at jeg kobler meg på høytalerledningene bak og batteriet er i bagasjerommet.

    Om noe ble uklart eller dårlig forklart så spør!

    Takk på forhånd!

  • #2
    Siden batteriet er bak kobler du jord rett på det
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

    Comment


    • #3
      Åh, okei! Tenkte jeg ikke kunne jorde i batteriet jeg. Har lest at da skal absolut alt jordes der(?)

      Men takk!

      Håper på flere svar angående mitt andre spørsmål om den adapteren!

      Comment


      • #4
        Det gjelder vell uansett hvor du jorder, for å unngå potensialforskjeller.

        Kan ikke hjelpe deg med det andre spørsmålet, men råder deg til å prøve ditt forslag, så får du selv se om du blir fornøyd

        Men er det noe stress å koble til begge parene da?
        Bmw e34 520:
        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

        Comment


        • #5
          Vet ikke hvor mye stress det er, men det ser ut som at kablene blir for korte til å strekke seg over til motsatt side, må evt sette på en sukkerbit og forlenge for at det skal bli langt nok.

          Comment


          • #6
            Hvordan blir det med remote forresten? Blir strømmen kutta siden jeg kobler på høytalerledningene? Kan jo ikke la forsterkeren stå å trekke strøm hele tiden.

            Comment


            • #7
              På den adapteren må du legge opp styrestrøm, ser det ut for. Da må du finne styrestrøm på tenningslåsen, eller en annen plass som gir tenningsstyrt + signal.

              Eller så kan du bruke Connection SLI boks, de lager styrestrømsignal selv.
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Originally posted by InstallBay View Post
                På den adapteren må du legge opp styrestrøm, ser det ut for. Da må du finne styrestrøm på tenningslåsen, eller en annen plass som gir tenningsstyrt + signal.

                Eller så kan du bruke Connection SLI boks, de lager styrestrømsignal selv.
                Det er vell bare å koble den på den røde ledningen bak spilleren?
                Rød er vell tenning, og gul er konstantstrøm?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Morten-st View Post
                  Det er vell bare å koble den på den røde ledningen bak spilleren?
                  Rød er vell tenning, og gul er konstantstrøm?
                  Ja det er mulig at det går. Men går det ikke å trekke remote fra CD-veksleren? Ikke le av meg om det er riv ruskende galt.

                  Edit: Her er et par bilder så dere kan se hvordan det ser ut, et bilde sier mer enn tusen ord.

                  Bilde av CD-veksleren.


                  Baksiden av der den står


                  Last edited by Svinpels; 17-05-2010, 22:07. Reason: Oppdatert med bilder

                  Comment


                  • #10
                    Har oppdatert med bilder! :-)

                    Comment


                    • #11
                      på min e46 brukte jeg en lilla leder til remote, på bmw forumene ble det sagt at lilla var "tenningsledere"

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Svinpels View Post
                        Ja det er mulig at det går. Men går det ikke å trekke remote fra CD-veksleren? Ikke le av meg om det er riv ruskende galt.

                        Edit: Her er et par bilder så dere kan se hvordan det ser ut, et bilde sier mer enn tusen ord.

                        Bilde av CD-veksleren.


                        Baksiden av der den står


                        Bare å sette i gang å måle
                        ser ut som noen har tatt strøm herfra allerede... min erfaring dem disse "strømtyvene" er svært dårlig...

                        Men finn fram eit volt meter og mål når tenningen er av og tegn opp hva som får spenning og hvor mye volt dei får.
                        Også måler du når tenningen/spilleren og cd-veksleren spiller og tegner opp hva du får nå. da vil du nok finne en som sender ut 12 volt når tenning er på.
                        Du bør holde deg borte fra 4 Volt og nedover da disse vell er signal til spiller.

                        Rett meg om eg tar feil...

                        Angående kobling av høyttaler kabler til signal kabler ville eg nok koblet dei som dei skal kobles.. også kan du sikkert velge på forsterkeren å bare kjøre mono signal ut til høyttaleren.. mener jallefall eg kan det på begge mine forsterkere.. ( 4ch og 1ch )
                        Audi A6.
                        Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                        Comment

                        Working...
                        X