Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor mye strøm trenger jeg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor mye strøm trenger jeg?

    Hallo.
    Lurer litt på å kjøpe ny forsterker til anlegget mitt, og har noen spørsmål rundt dette!!

    Forsterkern jeg lurer på å handle er av typen Soundstream xxx-6500D.
    Framme i bilen står et helt nytt batteri av typen VARTA E11 med 74ah og 680 Ampere.
    Kablingen som er strekt opp bakover er 53mm2 og planen er å paralell-koble et batteri til der bake!
    Kondensator har jeg forstått at strengt tatt ikke trengs, men derimot at et godt batteri bake, i tilegg til det orginale er å foretrekke! Når det gjelder dynamo, er den orginal og er på 100 amp. Bilen er en 2000mod BMW E46, og det som er av orginal kabling mellom orginal-batteri, dynamo, karosseri, motor er godt dimensjonert!
    Er god plass til batteri baki trunken, da her er tillaget for batteri (Modellene over, motormessig, har batteriet bake) Og gode plass både for kabeltrekk og god jording

    Men det jeg nå lurer på er:
    - Hvor mye power krever disse forsterkerene?
    - Er det mer jeg burde få med for å drive denne forsterkeren?
    - Hvilket batteri skal en gå for der bake for å få en enkelst mulig løsning på det?
    - Viil jeg trenge større dynamo?

    Håper noen kan hjelpe meg!
    Og gjerne få innspill med andre som har byggd i disse bilene

    -Takk
    Jon

  • #2
    Hei igjen, takk for raskt svar USERNAME
    Hehe... Veit det vil sparke rimelig godt på fullt ja, men er vel ikke planen å punpe konstant, mer å ha en forsterker som drar det meste og som har god kontroll på elementene!
    Ja, kan hende jeg skal revurdere den kablinga i motorrommet, men fikk opplyst av en annen stereobygger at han trodde de skulle holde, men som du sier, så snakker vi om ganske mye over average! Hehe
    Ja, får ta meg en titt innpå dynabel-sidene og lete litt.. Men det aller beste ville da alså vere å bytte ut begge (altså både framme og bak)?
    Jepp kablinga skal det ikke sparest på, og skikkeli punkt er der, så den er jeg trygg på!!

    Men ja, som du sier er 6500Wrms i overkant for "en vanelig lytter" som ikke konkurerer.. Hehe
    Så har et alternativ, denne: http://www.megabillig.no/index.php?p...at2=156&id=912
    Noen som har kjennskap til denne (dette merke, eller denne eksakte modellen) ?
    Tenkte å klaske inn enten 1 eller 2 Kicker L7, eller en eller 2 fra JL audio, modellen JL audio 13w7
    Vil denne blokka fra JL greie å kontrolere dette?

    Har litt lite greie på det selv, så setter pris på alle svar

    Comment


    • #3
      Bare for å legge til en ting jon, mye effekt og god kontroll på elementene henger ofte ikke sammen.
      En slik amp spruter ut masse effekt med høy THD og har en lav dempningsfaktor, noe som vil føre til dårlig kontroll og dårligere lydkvalitet.

      Comment


      • #4
        Ok, takker for alle innspill
        Men Den JL ampen, hvor mye er den beregnet til å dra? Tenker som sagt på der elementene jeg Skrev tidligere, http://www.megabillig.no/index.php?p...at2=156&id=912 Vil JL'en "greie" et slikt, eller kansje 2. Alternativt Kicker L7?

        Comment


        • #5
          Spørsmålet er vel heller hvor mye lyd trenger du?

          Btw er det sedan eller touring ?
          Mvh
          Andreas Moen Sæterbø
          Golf mk2
          Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

          Comment


          • #6
            Originally posted by username
            Gelebatteri/AMG er fine batterier for bilstereo
            AGM? mercebatteri :P
            Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

            Comment


            • #7
              Huff da, ikke bruk en så fantastisk forsterker som den JL`n, og kast den bort på kicker møkk....

              Comment


              • #8
                æssa, hør med Miniboom, han har vist fått de kicker subene til å låte bra i større kasser en hva produsenten han anbefalt... Har aldri hørt den JL ampen, men den er deilig å se på da

                Comment


                • #9
                  Skaff en JL w6 som matcher den flotte forsterkeren din.
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment

                  Working...
                  X