Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål i forbindelse med installasjon + bassløsning i W124

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål i forbindelse med installasjon + bassløsning i W124

    Har begynt så smått å legge kabler i bilen nå, og har i den forbindelse et par spørsmål som kanskje noen kan hjelpe meg med.

    Jeg vet at man ikke skal legge analoge signalkabler og strømkabel sammen, men i dette tilfellet er signalkabelen optisk digital. Er det da ok å legge disse sammen? Jeg kan ikke se noen problemer med det, men spør i tilfellet det er noe jeg ikke vet eller har tenkt på.

    Hva med høyttalerkablene? Bør ikke være noe problem å legge de sammen med strømkabelen? Eller?

    Til slutt en annen ting. Er det noen som har erfaring med bass i W124? Her er jo bensintanken bak baksetet, og det er vel ganske tett inn til kupeèn. Jeg ha tenkt litt på 2x8" i hattehylla med kasse i bagasjerommet, men er redd det skal bli litt lite med så små elementer? Erfaringer noen? Er ute etter en ren SQ løsning.
    Last edited by Tor Håkon; 05-05-2010, 23:32.
    Pioneer RS-D7RII - RS-P90 - PRS 3 veis frontsett, men mangler M171 midbass - 2x Phoenix Gold Titanium 500.4 - Phoenix Gold ZX 600Ti - Sub? - 92 MB W124 - 02 525DA M-Sport

  • #2
    Kan aldri tenke meg det er noe problem å legge optiske kabler med strømledninger. Støyen kommer vel i fra magnetfeltet til strømkablen. Har du så høye magnetfelter at det begynner å avbøye lys så er jeg redd du har større problemer med bilen

    Såvidt meg bekjent er det heller ikke noe problem å legge høytalerkabler sammen med strømkabel.

    Comment


    • #3
      Siden du har fått svar på det første, kan jeg svare deg på bass i tette biler

      Den løsningen du kommer med, er en god og grei løsning. Og 8" blir ikke for smått. Mange 8"ere spiller lett fletta av en god 12"er.

      En annen løsning, som har fungert meget bra for mange, er og bygge en båndpasskasse, med porten opp i hatthyllen. Da vil du få grei lyd.
      Men om bandpass kasser funker bra i SQ sammenheng, tørr jeg ikke svare på. Det må expertene på SQ områdetet svare på
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

      Comment


      • #4
        Takker for svar! Da blir det litt mindre jobb med kabeltrekkingen.

        Litt skeptisk til båndpass da jeg har hatt det før uten serlig hell. Men nå kan det hende jeg var litt uheldig med den kassa jeg hadde..

        Tenker 2x8" i lukket kabinett. Men, vil de gå dypt nok? 8" er jo ikke serlig stort når vi snakker om sub bass.
        Er ikke umulig å bruke 10", men jeg vil helst ha det til å se ut som det ikke har blitt endret på noe i hattehylla og da er 8" maks.

        Ca hvor høyt vil 2x8" i lukket spille i en bil? Vet selvfølgelig at det ikke finnes fasitsvar på dette, men det er vel mulig å anslå sånn ca.

        Min skepsis er sikkert ubegrunnet, men det er veldig greit å få litt input fra andre.
        Pioneer RS-D7RII - RS-P90 - PRS 3 veis frontsett, men mangler M171 midbass - 2x Phoenix Gold Titanium 500.4 - Phoenix Gold ZX 600Ti - Sub? - 92 MB W124 - 02 525DA M-Sport

        Comment


        • #5
          Du har ikke plass til et par TangBand 8x12-tommere da? $80 per stykk fra partsexpress. 12mm Xmax og membranareale som en 12-tommer

          Comment


          • #6
            Det hadde jo vært en bra løsning, men er ikke plass... Kunne fått plass til 8x10.
            Pioneer RS-D7RII - RS-P90 - PRS 3 veis frontsett, men mangler M171 midbass - 2x Phoenix Gold Titanium 500.4 - Phoenix Gold ZX 600Ti - Sub? - 92 MB W124 - 02 525DA M-Sport

            Comment


            • #7
              B2 es8 er en 8" som går dypt for å være en 8"
              Ikke kjellerdypt såklart men 2 slike spiller bra altså, i tilegg så låter de alrigt.



              Comment


              • #8
                Originally posted by epifant View Post
                Du har ikke plass til et par TangBand 8x12-tommere da? $80 per stykk fra partsexpress. 12mm Xmax og membranareale som en 12-tommer

                Det var nå å ta litt hardt i, epifant
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                Comment


                • #9
                  At hva var å ta hardt i? Den har Sd på 460 cm2. En Seas Lotus SW 300 har Sd på 480, en Seas L26ROY har 363, Peerless XXLS 12 har 466...
                  Last edited by epifant; 06-05-2010, 15:32.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by epifant View Post
                    At hva var å ta hardt i? Den har Sd på 460 cm2. En Seas Lotus SW 300 har Sd på 480, en Seas L26ROY har 363, Peerless XXLS 12 har 466...
                    Går litt off topic. Men lurer på hva Sd er?
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #11
                      tror det er membran/kone areal.
                      Mvh Tony Andrè
                      Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                      Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Stianuno View Post
                        B2 es8 er en 8" som går dypt for å være en 8"
                        Ikke kjellerdypt såklart men 2 slike spiller bra altså, i tilegg så låter de alrigt.
                        Hvem selger B2? Er det Svensk? Du har disse selv eller?
                        Jeg har inntrykk av at elementer med en lett membran spiller best når det kommer til lydkvalitet. Synes veldig mange elementer i dag ser ut til å ha tunge, kraftige membraner. Membranen blir veldig stiv, og det er jo bra, men ofte ser det ut til at de har glemt å tenke på vekten?
                        Hvordan er membranen på disse?

                        Noen som har tanker om dette?
                        Pioneer RS-D7RII - RS-P90 - PRS 3 veis frontsett, men mangler M171 midbass - 2x Phoenix Gold Titanium 500.4 - Phoenix Gold ZX 600Ti - Sub? - 92 MB W124 - 02 525DA M-Sport

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by epifant View Post
                          At hva var å ta hardt i? Den har Sd på 460 cm2. En Seas Lotus SW 300 har Sd på 480, en Seas L26ROY har 363, Peerless XXLS 12 har 466...
                          Høres rart ut, men skal ikke krangle på tallene Tenk om de lager en 10x12 tommer, blir jo større membranareal enn en 12 tommer da?

                          Men for å få noe bass inn i en W124, må en gjøre noe med stålet under hattehylla, enten kutte vekk noe å ha høyttalerene der med kasse under, eller bygge båndpasskasse med porten opp i hattehylla. Har prøvd litt av hvert annet i C124, men den er jo identisk bortsett fra litt større hattehylle pga mer helling på bakvindu. Et par gode 8" i hattehylla med kasse under hadde vært mitt valg.

                          Av nyere elementer har jeg bare erfaring med Digital Designs 1508, men de kan jeg iallfall hjertelig anbefale om budsjettet strekker seg så langt B2 ES8 koster nesten tusen kr mindre pr stk, og de som har prøvd dem virker fornøyde også.
                          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                          Comment


                          • #14
                            Ja, jeg har nå bestemt meg for å gå for 2x8".

                            Digital Designs 1508 har jeg kikket på, men kan ikke si jeg får noen assosiasjoner til SQ av dette elementet.
                            Men, det er selvfølgelig mulig jeg er på jordet her.

                            Noen jeg har kikket litt på.

                            Old School Kicker Solo-baric. (Den gang da Kicker lagde skikkelige saker)
                            http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...=STRK:MEWAX:IT

                            MB Quart. Superbillig! Har trua på disse tror jeg...
                            http://www.woofersetc.com/index.cfm?...roduct_id=3774

                            Audio-System HX-08SQ. Knapt hørt om merket, men SQ i modellbetegnelsen forplikter vel..?
                            http://www.mamut.net/dynabel/subdet850.htm
                            Last edited by Tor Håkon; 06-05-2010, 21:30.
                            Pioneer RS-D7RII - RS-P90 - PRS 3 veis frontsett, men mangler M171 midbass - 2x Phoenix Gold Titanium 500.4 - Phoenix Gold ZX 600Ti - Sub? - 92 MB W124 - 02 525DA M-Sport

                            Comment


                            • #15
                              Haakon O: jeg har stussa på samme logikken ja, hehehe. Men man får velge å stole på tallene...

                              Originally posted by Tor Håkon View Post
                              Jeg har inntrykk av at elementer med en lett membran spiller best når det kommer til lydkvalitet. Synes veldig mange elementer i dag ser ut til å ha tunge, kraftige membraner. Membranen blir veldig stiv, og det er jo bra, men ofte ser det ut til at de har glemt å tenke på vekten?
                              Hvordan er membranen på disse?

                              Noen som har tanker om dette?
                              Det er litt de samme grunnene som at noen biler har to seter mens andre har ni. Det handler rett og slett om forskjellige målsetninger og valgene man må ta og kompromissene man må inngå for å komme dit. En Lotus Elise er en knall sportsbil, men en ubrukelig minibuss. Akkurat som en VW Caravelle er en ypperlig minibuss, men en håpløs sportsbil.

                              Comment

                              Working...
                              X