Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utforming på basskasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utforming på basskasse

    Sett at man har en basskasse som går ned i hjulbrønn, vel og bra.

    Men at man i tilegg bygger litt ut til sidene, dvs på en måte som en T.. Der toppen kun er ca 5cm mellom topp og bunnplate ut til sidene. blir vanskelig å forklare, skulle gjerne tegnet men orker ikke akkurat nå.

    Vil det ha noe å si med tanke på volumet i kassa? Vil subben klare å "se" det volumet som ligger ut til siden i dette flatklemte flate partiet? Eller vil det bare være bortkasta?
    Sture Vedal

  • #2
    Det går helt fint å bygge på denne måten, subben vil ta nytte av hele volumet i en kasse som denne.
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      Har stort sett formen på kassa ikke noe å si for en sub? Bør man bare holde fokus på å få nok/riktig volum på den?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Vil tro det ikke betyr noe så lenge kassa ikke blir overdrevet smal, slik at man får problemer flaskehalser i luftstrømmen. Tipper om man snakker åpninger mindre enn hva en port ville vært, så begynner det å bli det minste laget.

        Comment


        • #5
          Den vil dra nytte av volumet, så hvis du tenker på å heve gulvet et par cm så er det lurt å bygge basskassa slik at det ikke blir bortkastet tomrom.

          Låner litt tråden, apropos flaskehalser i en basskasse, jeg er litt redd for at jeg får en flaskehals i min basskasse.

          Jeg har på det smaleste punktet en innvending bredde på 53cm, akkurat der vil enden på porten være. Porten er 17cm bred innvendig og 22cm utvendig bred. Porten går helt fra taket til bunnen på kassa. Vil det bli en flaskehals rundt porten, i og med at det blir kun: 53-22 = 31 / 2 = 15,5cm på hver side av porten?

          Hvis det blir, hva er tommelfinger regelen når det gjelder sånne flaskehalser?
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            Har ingen tommelfinger regel til deg, men tviler på det blir noe problem

            53cm diameter har ett areal på 2205 cm2 (π*r^2)
            mens 22cm har ett areal på 380cm2

            Så porten din tar en forholdsvis liten del av arealet du har tilgjengelig rundt porten.

            Comment


            • #7
              hmm, blir litt annerledes, porten er en firkantet port, og området rundt porten er også firkantet. Høyden er 48,5cm innvendig. Så arealet rundt porten er 1503,5cm2 og porten har et areal på 824,5cm2. Dette er da arealet luften kan vandre.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Kan fortsatt ikke tenke meg det er noe problem. Er jo vesentlig mer plass enn hva portene tar. Har ikke selv laget så trange basskasser, men dørkassene til midbassene mine er forholdsvis trange, og de oppfører seg iallefall bra

                Ligger ett bilde her

                Comment


                • #9
                  ok, jeg er bare litt redd for at det blir på en måte tre porter i basskassa.

                  Selve porten som jeg nevnte, og så en port på hver side av porten. Slik at tuningen blir veldig feil.
                  bilde som viser gulvet i basskassa og hvordan utformingen på basskassa blir i grønt og porten i rødt:


                  Jeg kan bygge basskassa litt bredere, men da kan det blir et problem når jeg må evt bytte støtdempere.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Aha, ser problemet ditt.

                    Så kassen blir bygd uten mulighet til å plukke den ut igjen? Husker jeg hadde ett lignende prosjekt en gang, men da løste jeg det med å bygge kassa i to deler og bolte delene i sammen. Det er ikke ett alternativ her?

                    Jeg vil egentlig ikke tro at det er noe problem, men for å være sikker så kunne jo enda ett alternativ vært å legge porten sidelengs enten på toppen eller i bunnen? Eller vil du få trøbbel med å få plass til elementene da?

                    Comment


                    • #11
                      Porten må gå slik, ellers så blir det ikke plass til elementene. Skal bruke 2 x 18" så det er kun ca 0,5cm fra topp og bunn plata.

                      Jeg har vurdert å bygge den i to deler. Men jeg får fortsatt ikke ut den delen som er bak førersetene. Og når det gjelder den bakre så er det kun støtdemper festene som er et evt problem. Alt annet blir tilgjengelig som lyspærer osv.

                      Jeg kan bygge den kanskje slik, men da må jeg lage mitt eget verktøy for å skru ut den mutteren:
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        Du får den ikke ut selv om du fjerner setene forran, og tar den ut døra?

                        Du har sikkert tenkt på det, men ofte så kan det være ett deksel for å komme til bensinpumpa innen i fra, hvordan er det på celica?

                        Angående å skru sammen delene, så løste jeg det slik at jeg lagde en slags flens ut på sidene av kassen som jeg trekte med stoff for tetning og boltet i sammen. Bør være mulig å få til hos deg også?

                        Her er noen bilder fra prosjektet mitt. Kassen var vesentlig mindre, kassen var en båndpasskasse og flensen var på innsiden, men bør vel gå an å få til på ett større prosjekt og med utvendig flens også?
                        Alternativt så er jo elementene dine så store at det bør gå an å komme greit til i fra innsiden av kassene igjennom utskjæringene til elementene?


                        Comment


                        • #13
                          hvis jeg fjerner setene, midt konsollen og døra så kanskje. men jeg må måle opp for å se.

                          Bensinpumpa blir under kassa ja og jeg er redd for at den må skrus innenfra ut. Flens skal nok fungere, og ja jeg får vel tak i en liten humpa lumpa som kan krabbe gjennom subwoofer åpningen for å stramme og løsne på en evt flens.

                          Men vil jeg få det helt tett i skjøten siden jeg kommer til å bruke to 18" som blir drevet av en 3200W rms forsterker?

                          Og hva tror dere andre angående flaskehalsen ved porten?
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Å få det hele tett nok er vel snakk om hvor tett man skal sette boltene, og hvilket materiale man skal skal bruke til tetning i mellom. Stoff, gummi, etc. Ikke sikker på hva som er best. Kanskje en lags list lignende dørlist, og har to lag sidenav hverandre.

                            Tror ikke jeg selv hadde fått sjelefred om jeg hadde lagt så mye arbeid i en kasse som ikke kan fjernes ved behov for eventuellt vedlikehold av bilen

                            Du kan jo eventuellt lage en luke i bunnen av kassen som boltes fast, så kan en av humpa lumpa'ne dine bytte bensinpumpe fra inne i kassa om det skulle bli nødvendig
                            Last edited by trustno1; 03-05-2010, 16:49.

                            Comment


                            • #15
                              Ser ikke helt for meg hvordan kassen skal være, men med tanke på bensin pumpa kan du vell nesten gå inn i kassen gjennom 18" element åpningen
                              Hadde jo vært mulig med en luke over pumpa som trustno1 sa.

                              Men som sagt eg vett ikke hvordan den ser ut så dette går kansje ikke
                              Audi A6.
                              Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                              Comment

                              Working...
                              X