Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt spørsmål om strøm og dynamo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litt spørsmål om strøm og dynamo

    Jeg funderer på å gjøre noe med strømmen til anlegget mitt.

    Det som skal mates er RF Power T8004 og RF Power 20001bd . Disse gir vel da teoretisk sett ut 2,8KW og har ett strømforbruk på kanskje noe rundt 250A (er jeg langt på jordet, så gjerne rett meg) Sikringene er på forsterkene henholdsvis 150A og 250A så kanskje de trekker mer?

    Betyr dette at jeg også bør minimum ha en 250A dynamo for at anlegget skal yte maks? Jeg har ett Apollo 1700 batteri montert i bilen. Har også en 1.0F og en 0.5F kondensator liggende, men av det jeg har lest så er dette mer eller mindre bortkastet å montere? (vil helst slippe siden bilen min har meget begrenset plass)
    Last edited by trustno1; 29-04-2010, 12:04.

  • #2
    de har en del effekt tap når de forsterker signalet. Men du kan regne med ca 300-350A strøm trekk på maks volum.

    Nei, du bør ha minimum 350-400A dynamo for at du skal ikke bruke opp strømreserven til batteriene når du spiller på maks volum. I praksis, så trenger du ikke mer enn rundt 200-250A dynamo, fordi det gjør ikke noe at batteriene blir brukt litt av og til. Du spiller ikke på maks volum hele tiden, så dynamoen rekker å lade batteriene opp igjen uten problemer. Du kan/bør også sette batteriene på lading over natten med en smart AGM lader som Ctek eller Powermaster.

    Glem kondensatorene og kjøp et Apollo A2300 som du setter bak ved forsterkerne. Og med en oppgradert dynamo (jo større jo bedre) så vil dette fungere ganske bra.

    Legg også opp 50 kvadrats kabler mellom batteriet foran og bak, en for plussen og en for minusen.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      Takk for kjapp tilbakemelding

      Som du kan se av bildene så er forsterkene mine forran, og det er også batteriet. Har 50mm2 kabel til monoblokka og 30mm2 kabel til 4 kanaleren, og strekket er like under meteren til monoblokka og like over meteren til 4 kanaleren.

      Har hverken plass til flere eller fysisk større batteri enn det jeg har nå.

      Mener du apollo 1700 batteriet er i minste laget til forsterkene mine dersom jeg skaffer meg en 250-300A dynamo?

      Flaskehalsen jeg kan se om jeg skaffer større dynamo er den orginale strømkablen i fra motoren (som sitter bak) frem til batteriet. Ikke sikker på akkurat størrelsen på denne, men tipper noe rundt 20mm2. Denne bør vel skiftes til 50mm2 isåfall.

      At systemet spiller tomt mens jeg kjører er jeg ikke redd for i det heletatt. Spiller sjelden lenge på maks volum da det er fysisk smertefullt :P Så langt har det heller ikke skjedd meg med den orginale dynamoen på rundt 80-90A

      Det jeg egentlig er ute etter er å ha en høyere spenning tilgjengelig til forsterkene ved høyt volum. Mengde strøm er egentlig ganske uvesentlig for min del.


      Comment


      • #4
        Jeg tror du klarer deg fint med det du har, bare oppgrader strømkabel fra dynamo og fram til batteri. Mål spenning når bilen går på tomgang, og når den ligger på ca 2000 omdreininger. Når du så trøkker på litt på anlegget, så tar du en ny måling. Om det ikke har sunket merkeverdig, så driter du i å legge mer penger i dynamo. Det er ikke alle anlegg som trenger det, egentlig de færreste..
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          Originally posted by chin View Post
          Jeg tror du klarer deg fint med det du har, bare oppgrader strømkabel fra dynamo og fram til batteri. Mål spenning når bilen går på tomgang, og når den ligger på ca 2000 omdreininger. Når du så trøkker på litt på anlegget, så tar du en ny måling. Om det ikke har sunket merkeverdig, så driter du i å legge mer penger i dynamo. Det er ikke alle anlegg som trenger det, egentlig de færreste..
          Ok Takk for tipset, skal prøve dette.

          Uansett tanken min var at en forsterker yter vel mer når man har 14-14,5V i forhold til 12,5V?

          Så da ble det for meg logisk at dersom jeg hadde en dynamo som kunne holde spenningen oppe i rundt 14V ved full belastning så ville effekten bli bedre enn hva den er nå.

          Comment


          • #6
            Joda, for all del. Men V er ikke bestemt av amp på dynamo, det er bestemt av motstand i kabler. Så om kablinga er ræva, så vil det ikke hjelpe med en 300amp dynamo. Gjør det billige først, mål før og etter, og så ser du hva resultatet blir. om du fortsatt mener at dynamo trengs, så har du grunnlaget for ett jæv... bra oppsett allerede, med tanke på at kablinga er up to date med hva du tenker å fore forsterkerne med.
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              Aha, kult system.

              Da holder nok batteriet ditt, da hadde jeg byttet til en oppgradert dynamo slik at du får en høyere spenningen på forsterkerne når du spiller høyt og jeg hadde gjort "thebig3", se her: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=214

              Feil, Spenningen er variabel i hensyn til strøm trekket. U=RI, spenning = strøm * resistans. Hvis du trekker strøm fra et batteri så vil den indre resistansen øke, og dermed så vil spenningen synke. Dermed hvis du vil ha høyest mulig spenning så må du ha batterier med høyest strømreserver og lavest resistans eller/og dynamoer som gir mest strøm slik at batterier ikke brukt og dermed holdes resistansen i batteriene lav.

              Men som sagt, lite vits med bra dynamo og batteri hvis kablene er for dårlige. Så bytte ut "thebig3" med 50 kvadrats kabler og bytt dynamo til en kraftigere, så kommer du nok til å se rett under 15V i bilen.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Jepp, det blir nok til å oppgradere litt motorrom kabling.

                Jeg har allerede oppgradert jordingen i fra motorblokk til karroseri, men foreløpig har jeg ikke tatt strømkablen i fra motoren til batteriet da denne er forholdsvis komplisert å bytte ut på denne bilen.

                Noen som vet hvorvidt det er godkjent å trekke den under bilen? Tror å trekke opp en 50mm2 inne i bilen blir veldig vanskelig med tanke på tykkelsen og hvordan kabelen må ligge.

                Under bilen så har jeg noen dekkplater i plast som jeg da isåfall tenkte å ta vekk, legge opp kablen der med dobbel isolering (legger kablen inne i ett rør)

                Hvordan blir det med sikring når man har batteriet litt unna motoren? Orginalt så tror jeg ikke det er sikring i mellom starter og batteri. Er dette isåfall forsvalig å legge opp en uorginal kabel uten sikring? Om ikke så må jeg ha en meget kraftig sikring som også takler startmotoren på bilen siden startstrømmen kommer til å gå via denne kabelen.

                Edit:

                Noen som forresten vet ca hva strømtrekket til en startmotor ligger på i en 2.0l bensinmotor?
                Last edited by trustno1; 30-04-2010, 11:23.

                Comment


                • #9
                  bare å trekke under, ingen problem. Legg kabelen i sånn plast rør så blir det bedre beskyttet. Og husk sikring i hver ende.

                  Strømtrekket til en startmotor er svimlende høyt. I mange biler så er ikke strømkabelen sikret. Tror en mekaniker sa til min bil (celica med 1.8l motor) så var start strømmen rundt 500-600Amp.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    jeg har enda ikke hørt om eller sett en sikret startmotorkabel, en ny startmotor trekker 200-300amp, jo eldre den blir jo mer trekker den.
                    En gammel startmotor kan trekke opptil 3 ganger mer en den gjorde da den var ny, blant annet pga slitte børster og sleperinger

                    Comment


                    • #11
                      Putt kabelen i hageslange. For ekstra beskyttelse om du skal ha den under bilen. Men du må finne utav den tykke sorten. Så du får kabelen inni slangen

                      Oppgradert jording fra motorblokk, til karroseri? Er det ikke til batteri du skal ha det?
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by GENEXXA View Post

                        Oppgradert jording fra motorblokk, til karroseri? Er det ikke til batteri du skal ha det?

                        Begge deler, dynamo må ha jord den og

                        Comment


                        • #13
                          Ok. Blir ikke det "The Big 4" da? :P
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                          Comment


                          • #14
                            Jo, men i usa er det ikke så gjennomtenkt alt... Der er det viktigt med store bukser også må du gå runt å si yoyoyo ho yo oooh

                            Comment


                            • #15
                              det er kun 3 kabler.

                              1. Motor til jord, da er dynamoen jordert

                              2. minus pole til jord

                              3. plussen på dynamoen til plussen på batteripolen.

                              hva skulle du trengt den fjerde kabelen til? Pluss på batteriet til jord?
                              Mvh. Damir

                              Comment

                              Working...
                              X