Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eton 6.5" , brukbart til bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eton 6.5" , brukbart til bil?

    Hei..

    Som tittelen sier , er disse Eton 6.5" elementer BRA til bilstereo?

    Hvem selger Eton i Norge?

    Er bare på "jakt" etter noen SKIKKELIG gode 6.5" element som har tenkt sette sammen med de gode gamle Sony ES - S2 bånd-diskantene!

    De kan ikke være større enn 17cm i diameteren i ytre mål - max!

    Ønsker elementer som ikke koster skjorta (max 3500kr) og spiller BRA i fra 50Hz - og oppover ->

    Forsterkeren som skal drive dem blir også de fra gode ES serien : Xes-M1

    Ønsker tips/innspilt..

  • #2
    Tenker du på noen spesielle elementer? Eton har endel 6-tommere i sortimentet, både for inne- og bilbruk. Eton har ikke norsk importør for tiden såvidt jeg vet. Et annet problem er forsåvidt også at den eneste 6-tommeren som selges løst og klarer diameterkravet ditt er WA 1-160 HG.

    Hva slags delefrekvens regner du med å havne på? Bånddiskant pleier å bety høye delefrekvenser (3500-5000 hz), noe som ikke passer for alle 6-tommere.

    Comment


    • #3
      Hm.. tenker ikke på noe spesielt i grunn , bare på en knall go 6.5" elementer..

      Tenkte bare lufte litt ang Eton da har sett mange nevnt litt om dette merket. Tja, delefrekvensen vil sikkert ligge noe mellom som du nevner her med fast slope verdi på 70db/otc pga dette er pre-sett fra fabrikken og kan ikke endres!

      Derfor ønsker å finne noe elementer som kan settes sammen med slike type diskanter. Så elementet vil ha en omfang mellom 78Hz (70db/otc) - 5,6,8 KHz i delefilter delen i spilleren (Sony XES-P1/X1).
      Last edited by Soundboy; 25-04-2010, 15:48.

      Comment


      • #4
        Når det skal brukes så langt oppover er det endel som faller bort, f.eks. de aller fleste metallmembraner som bryter opp omtrent i det frekvensområdet...

        Eton-elementet jeg linket til i forrige post har ikke noen oppgitt frekvensrespons, så det blir litt som å handle i blinde. Men jeg ville forsøkt å sende dem en mail og spørre om et frekvensplott. Gjerne med info om hva slags smoothing som er brukt...
        Morel Supremo SW6 (eller inne-elementet Supreme SCW636) er et annet alternativ jeg ville titta nærmere på. Morels elementer PLEIER å ha ganske pen avrulling, men jeg finner ikke frekvensplott for de nevnte elementene.



        Eventuelt kan du trekke bukseselene SKIKKELIG langt ut og bestille deg to Flexunits 4H52... Tror egentlig jeg holder den største knappen på denne, selv om membranarealet er noe mindre enn Morelene (96 cm2 vs 119 cm2). Kanskje også det elementet som spiller best opp mot delefrekvensen? Mannen bak Flexunits stiftet i sin tid også Scan-Speak og Dynaudio, så det skal ikke stå på kunnskapen for å si det sånn... Flexunits brukes også i flere dyre high-end konstruksjoner (Verity, Peak Consult, Rockport, Sonus Faber), men som med mat er det kokken som bestemmer resultatet, ikke prisen på ingrediensene...

        Prisen på ca. 1650,- per element +frakt og moms synes jeg faktisk nesten er billig, tatt i betraktning hva slags rykte Flexunits har. Sannsynligvis vil de bli billigere enn Focal Utopia 13Sw

        Last edited by epifant; 26-04-2010, 00:02.

        Comment


        • #5
          Takker for god innspilt her..

          Den Flexunits 4H52 skal jeg innrømme at aldri har hørt om , men er meget av intresse ja. Så denne skal je se litt nærmere på)

          Ikke no upris på 1650,- kan man si.

          Comment


          • #6
            hva med scan speak revelator? disse har pen avrulling og lav thd ved det angitte frekvensområdet.
            skal du for eksempel ha dashbord montering kan du jo gjerne bruke stueelementer hvis kassen du lager til disse passer til det formålet. Da er det jo mer å plukke i til en grei penge.
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              Slett ikke noe dumt alternativ nei. Tenkte du på 15W-elementene? 18W-ene er jo 182mm diameter, så de blir i tilfelle for store. 5" Illuminator er forresten på tilbud til 1849,-, men jeg vet ikke helt om jeg ville delt den like høyt som Revelatorne. Kommer litt an på plassering tenker jeg. Og det står man litt fortere fast på, med tanke på at de er dyyyype...

              Last edited by epifant; 26-04-2010, 14:47.

              Comment


              • #8
                Har lurt veldig på 18W illuminatorene selv, men da som ren midbass, på papiret ser de iallfall veldig bra ut, prisen nå er jo blitt grei, omtrent samme prisnivå som revelatorene.. Noen som har erfaring med noen av disse? hc_tk, du har vel revelatorer (på sett og vis)?
                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                Comment


                • #9
                  Eton låter bra det, veldig god bass. Men for meg låter det litt for lyst i mellomtonen, ikke helt naturlig. Ganske typisk for den type membran.

                  Jeg har ikke hørt noen av disse, men har hatt 4" versjonen med samme membran og det er noe av det ypperste jeg har hørt.

                  http://www.audax-speaker.de/index.php?module=shop_articles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=5&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=22

                  http://www.audax-speaker.de/index.php?module=shop_articles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=5&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=54


                  Når det gjelder revelator, så har jeg hatt 6" coated versjonen. Bassen var skuffende udefinert. Testet både i bildør og lukket kabinett på ca 15 liter. Ellers veldig mørk klang - elsk eller hat. Stikk motsatt klang ift. Eton.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #10
                    Hc_tk: elementer skal sitte i dashbordet ja, har ferdig ombygd dashbord som sitt i bilen. Har ikke noe kasse under, er dessverre ikke plass under. Diskantene kommer da i A-stolpene!

                    Epifant: ”tror” kan få problemer med elementer som for dyp pga det er trangt under dashbordet på en MB C180 model.

                    Legatia: Audax høres spenndene ut faktisk! Litt ”dumt” at ikke er helt rund.. 120,- euro pr element er ingen upris

                    Har hatt Legatia L6 i tankene, men disse er litt større enn 17cm ;( Disse skulle fint i følge Scott kunne deles greit som er snakkes om her.. Krevde litt "watt"..

                    Forsterkeren Xes-M1 gir 2x60watt 4ohm eller 2x90watt 2ohm stabilt.. Kanksje litt fordel med elementer som ikke er altfor "tungdrevet"..

                    Kommer ikke med det første sette inn dette utstyret/systemet , men lufter litt ide/tanker rundt hvilken 6"/6.5" som er BRA og har fin avrunding/oppløsning ved 4-6KHz et sted...

                    Comment


                    • #11
                      2x60w på l6 er ikke noe problem, tror ikke de tåler mer enn 70w nominellt. Men skjønner problem med plass ja.

                      Audax sitt aerogel membran er nok det eneste jeg har hørt som låter skikkelig bra både i øvre og nedre mellomtone. Andre materialer har en tendens til å låte bra i noen av områdene. Papir låter somregel veldig bra i øvre mellomtone, men kan låte litt ullent i nedre mellomtone. Metall er stikk motsatt osv.. Det nest beste alternativet slik jeg ser det er et godt avstivet papirmembran, kanskje et coated papirmembran. Seas har noen fine i prestige serien.

                      Uten kasse på audax'ene, kan det hende de sliter med å spiller høyt så langt ned som 50hz. Slanglengden er ikke den største.

                      Jeg har en annen høyttaler på tungespissen, men kan ikke huske hva de heter....
                      Italiensk bitteliten produsent, de lager membranene på et veldig spesiellt vis. Membranet ser ut som metall, men er litt v-formet. Ikke helstøpt, men lagvis av tynne biter.
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har Alpine F1 utgaven av revelator. Disse låter kanskje noe mørkt ja, men har fortsatt mye detaljer og blir jo lovpriset av mange så disse er jo ikke et dårlig valg uansett, men kanskje ikke alles favoritt. Har ikke hørt illuminator men disse skal visst ha rå midbass men er ikke helt på nivå med revelator sånn generelt. Eller så har jo seas mange alternativer med papir/nextel membran som kan brukes. Eltek har også kampanje på SB-acoustics midbass som har fått mye skryt. denne bør dog deles noe under 5khz.
                        Prosjekt SQ Audi A3

                        Comment


                        • #13
                          micro precision du tenker på?
                          Skal jo låte bra, men koster en nyre da.
                          Prosjekt SQ Audi A3

                          Comment


                          • #14
                            Hva med µDimension? http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=159
                            Eller Amega?
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by hc_tk View Post
                              micro precision du tenker på?
                              Skal jo låte bra, men koster en nyre da.
                              Der har du dem ja! Tysk var det ja, ikke like lett å huske alltid.
                              Z-series var det jeg tenkte på.

                              Finner ikke noen som har priser på dem, men de er ikke i prisklasse med det andre som er nevnt nei.
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X