Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reconing, Hva, Hvordan, Hvorfor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Reconing, Hva, Hvordan, Hvorfor?

    Emnetittelen sier vel litt.

    Reconing, Hva er det i prinsippet? Er det bare å bytte ut membranen eller selve kona oppå membranen?
    Eller betyr det stort sett at du fikser et element?

    Hvordan gjør du det?

    og Hvorfor når du kan få et element til nesten samme prisen? Jeg klarte å få spolen til å hoppe ut av magneten på en av 6.5" jeg har. Så da lurer jeg om det hadde hatt noe for seg å prøve å fikse dette elementet.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

  • #2
    Finnes en del youtube guider på hvordan reconing foregår.
    Det er dessverre ikke bare å bytte om membranen. Du må sørge for at talespolen også sitter rett i magneten når den blir limt fast til membranen. Og for ikke å snakke om rett høyde også osv.
    Men dette er jo nesten det letteste. Det som er det kjedelige er jo å gjøre den gamle høyttaleren rein slik at du kan påbegynne jobben med å recone.

    Hvorfor recone, ja alle tenker jo på "the carbon footprint" da er det vel miljøvennlig å resirkulere, lol
    Men ofte kan det vare at det elementet har utgått eller at folka selv lærer seg å jobbe med reconingen slik at det blir billigere.
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #3
      Reconing er som regel å bytte ut en pakke som inneholder spole, membran og oppheng. Man fjerner først alle bevegelige deler fra chassiet og fjerner alle rimrester. Deretter lager man en sentreringsmal av papp eller liknende slk at man kan sentrere spolen mot senterstammen. Deretter er det bare å legge lim og presse alt på plass og la det tørke. Så er det på med støvhetta til slutt.

      Men de som er litt mer drevne setter sammen elementer av deler fra flere sprengte subber.

      Det lønnes sjelden på billige elementer, men på dyrere elementer er det lurt. Koster ofte rundt 600-1000kr for et rep sett som egentlig er ganske lett å få på plass.

      Har noen få bilder som omhandler temaet:

      Påføring av lim


      Limt fast med trykk på limflaten. Man ser også sentreringspappen


      Sentreringspappen tatt av


      Nedre støvhette på plass


      Støvhetten med logo på plass
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Skal recone min Stroker med tiden. Og har lurt på en ting, sentreringen av spolen. Er det skikkelig vanskelig? Eller bør jeg overlate reconingen til en dreven kar? Er det slik at, er den 0.5% skeiv, er subben ubrukelig? Må den være 100.1% i senter?
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #5
          Nei, voldsomt tissetrengt er det ikke. Det viktigste er at spolen ikke gnisser mot noe, men LITT nøyaktig må man jo være. Bruk av pappshims slik Hifonic viste er såvidt jeg vet det vanligste ved omkoning.

          Mulig vanskelighetsgraden avhenger litt av utforminga av chassiet også, hvor lett det er å komme til nedre oppheng osv. Jeg har riktignok aldri omkonet et element, så det er mulig jeg tar feil.

          Comment


          • #6
            Så på en YouTube guide for lenge siden, at han brukte 4 papp biter for og sentrere.

            Hva er og anbefale, 4 papp biter, eller en hel slik som Hifonic?
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #7
              I see. Tror jeg dropper og recone elementet mitt da. Selv om jeg lurer litt på om jeg har klart å tatt knekken på et til.... Er så jævla rart fordi når jeg spiller en sang ( http://www.youtube.com/watch?v=hCNXp6LRP7E ). Jeg stilte på høypassfiltere slik at den skal ikke slippe igjennom noe under 150hz ca til frontsettet. Men alikevel hørtes det ut som spolen klarte og hoppe ut av magneten. Og det uten full guff på frontsett forsterker eller på spiller. tror det var ca 20-30% av det forsterkeren klarer og på ca 24/35 på spilleren. Til nå høres det hvertfall ut som PW165 er død (lager skrapelyder) RW165en lagte noe skrapelyder når jeg var ute å kjørte nå men sluttet etter en stund.

              Er det dørene mine som ødelegger elementene eller er det bare jeg som er stokk dom?
              Tor Martin Ølberg
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Her er noe som er litt morro, tmolberg. Om du stiller på filteret at 150hz er nedre grense, så har du noe som heter steilhet etter det. dvs, tenk deg en nedoverbakke på 6%.. Ikke særlig bratt, i utgangspunktet. slik fungerer de fleste delefiltre. setter du den på 150hz, så vil den fortsatt spille under 150hz, men litt lavere og litt lavere og litt lavere jo lengre ned i bakken du kommer.

                Men, her kommer poenget mitt. Denne steilheten kommer i trappetrinn på 6db 12 db 24db så vidt jeg har forstått. Jo høyere tall, jo brattere blir bakken, og mindre spiller elementet jo lengre ned i hz'ene du kommer. Har du steilhet på 150hz 24db så spiller ikke elementet toner noe særlig lavere enn 130hz.. Men har du steilhet på 150hz 6db, så spiller den sikkert ned mot 70-80hz uansett, og det er DA vi får slike resultat som du skriver om her. Dessverre.
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  I see. Ja visste det at delefiltere aldri delte helt stop men hvordan den dB kurven du forklarte fungerte det har jeg ikke helt forstått men takker for opplysningen
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Plages med og recone strokern.

                    Noen som vil assistere meg?
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tmolberg View Post
                      I see. Ja visste det at delefiltere aldri delte helt stop men hvordan den dB kurven du forklarte fungerte det har jeg ikke helt forstått men takker for opplysningen
                      Et enklere ord er avrulling, har du avrulling på 6db vil det si at under den gitte frekvensen du deler ved er det 6db lavere per oktav du går ned.

                      I mange spillere kan man justere avrullingen med 6,12,24db hvorav den høyeste ofte er en grei sak å jobbe seg utfra.
                      Les gjennom brukerhandboka på spilleren din nøye å se om dette er justerbart hos deg også, manualer er din hjelper fordi om det er tørt lesestoff for noen.
                      Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                      Comment


                      • #12
                        For å svare på første post, så tror jeg det skal mye til før jeg hadde brukt tid og penger på å rekone en 6,5" midwoofer....

                        Kjøp nye - og oppgrader samtidig.

                        Comment

                        Working...
                        X