Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ekstra batteri til bilstereo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ekstra batteri til bilstereo.

    Hei!

    Skal hjelpe noen ungdommer med å koble bilstereo i en russebil, og de har et ekstra batteri de skal bruke fordi de er redd for å tappe bilen for strøm.

    Dette batteriet skal vel paralellkobles med det andre, med sikring og gjerne en bryter imellom?
    Isåfall, hvor grove kabler, hvor stor sikring, og hva slags bryter bør brukes her?
    - VAGifisert

  • #2
    Er streket langt mellom batteriene, bør du nok gå for 50mm2+, automatsikring har "av og på" bryter. Så det er og anbefale.
    Men hvor stor, kan jeg ikke si noe om. (Skal det være sikring mellom batterier? Litt grønn på og ha flere batterier i bilen.)
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Det skal være sikring i nærheten av hver positive batteripol, altså en stk ved hver side av kabelen mellom batteriene. Dette gjelder selfølgelig ikke hvis dem står rett ved siden av hverandre. Parallellkobling er å foretrekke ja

      Med bryter, tenker du på skillebryter? Er det to forskjellige batterier det er snakk om?
      Bmw e34 520:
      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

      Comment


      • #4
        Er to forsjellige batterier det er snakk om ja, og de sitter under hvert sitt forsete i bilen.
        (Er mao. snakk om 1m kabel)

        Hvor stor sikring bør man ha?
        Last edited by espennyh; 14-04-2010, 20:21.
        - VAGifisert

        Comment


        • #5
          Da skal du egentlig ha to sikringer. Er for å beskytte batteriene mot kortsluttning, ikke kabelen.
          Hva slags batterier? Er det to forskjellige syrebatterier, tror jeg det går fint å koble dem rett sammen (uten skillebryter). Samme med to gele batterier osv.. Er svært mye forskjellige meninger om det der, men tror dette skal gå fint i russetiden. :P

          Ved 1m kabel, bør 33mm2 holde. Trenger ikke store sikringen, 100-150A eller så..
          Bmw e34 520:
          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

          Comment


          • #6
            Så de trenger 2 sikringer mellom batteriene?
            Det er allerede en sikring mellom det ene batteriet og forsterker.

            (Altså, de har 2 syrebatterier, men forsjellig fabrikant og forsjellig Ah, altså ikke identiske)
            Last edited by espennyh; 14-04-2010, 20:37.
            - VAGifisert

            Comment


            • #7
              Hvis de skal gjøre det helt etter boka, så ja.
              Bmw e34 520:
              Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

              Comment


              • #8
                ikke etter boka, men etter hodet. Kortslutter ledningen mellom sikringen og batteriet så er det ingenting som bryter strømmen og vips så blir det veldig varmt i bilen.

                Du trenger å koble batteriene med en ledning som tåler så mange ampere som dynamoen klarer å lade med. En 21mm kabel holder lenge. Sett en 100A sikring på denne i begge ender så blir det bra.

                Du bør bruke en sterkstrøm bryter, biltema har en rød en som koster rundt 150kr tror jeg, heter noe som sterkstrøm eller hovedstrøm bryter. Biltema nettsiden er vanvittig treg nå, men du skal nok lett finne den i butikken. Vanlig å bruke i båter så den kan være i båtavdelingen.
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Hodet er vell ikke noe man har med seg i russe tia?

                  Men er vell det samme jeg sa ovenfor her en plass ang sikring av batteri, ikke kabel.
                  En automatsikring gjør vell samme jobben som en strømbryter.
                  Bmw e34 520:
                  Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                  Comment


                  • #10
                    må jo drikke med noe da...

                    Jo vil funke med en automat sikring og, men det vil kanskje koste mer for en automat sikring enn det vil for en sikringsholder og strømbryter. Det må man nesten se an. Det som er kjekt med bryter er at bryteren kan man montere inne i bilen sånn at det er lett tilgjengelig.
                    Mvh. Damir

                    Comment

                    Working...
                    X