Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp ang. antall basser.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Elementene krever ikke så mye effekt i 1ohm, som om det hadde gjort i 4ohm. Er mer lett drevet i 1ohm.

    Ja, 4 bassere i 1ohm gir mer lydtrykk enn 2 bassere i 4ohm. Men husk en ting. Kassa har ALT og si på hvordan det skal låte! Its all about the box!
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #17
      Vi har laget 30liters kasser med bassrefleksrør, i skrå vinkel.
      Mener jeg å huske ; )

      Comment


      • #18
        30liters bassrefleks høres ganske lite ut.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #19
          Da er det nok muligens 50 liter. Vi brukte hvertfall kalkulatorene på nett

          Comment


          • #20
            50 liter høres ikke så mye ut det heller om dere skal ha alle 4 elementene i den kassa.
            Da blir det jo 12,5L på hvert element. Høres waaay to small ut
            VW Corrado - Prosjekt bil
            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
            I´m BANKRUPT - A G60 owner

            Comment


            • #21
              Originally posted by GENEXXA View Post
              Men husk og ikke stil gain til været! Er, gain som dreper 90% av alle elementer.


              Du mener vel volumknotten

              Jeg har aldri brukt multimeter for og stille inn gain, jeg har brukt ørene har ikke tatt livet av et eneste element pga det

              Comment


              • #22
                Originally posted by GENEXXA View Post
                Elementene krever ikke så mye effekt i 1ohm, som om det hadde gjort i 4ohm. Er mer lett drevet i 1ohm.

                Ja, 4 bassere i 1ohm gir mer lydtrykk enn 2 bassere i 4ohm. Men husk en ting. Kassa har ALT og si på hvordan det skal låte! Its all about the box!
                Mer lettdrevet i 1 ohm? Den var ny! Jo nærmere kortsluttning, jo tyngere blir det for forsterkeren. Den yter mer, fordi den blir presset maksimalt av det den klarer, dermed desto større fare for forvrengning osv..
                Last edited by tofter; 15-04-2010, 10:25.
                Bmw e34 520:
                Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Stianuno View Post
                  Du mener vel volumknotten

                  Jeg har aldri brukt multimeter for og stille inn gain, jeg har brukt ørene har ikke tatt livet av et eneste element pga det
                  Er vel en fin blanding av disse som ødelegger elementer. Hvis en idiot setter seg i bilen din og begynner å fikle med cd spilleren. Så er det kjekt å stille gainen slik at subbene tåler maks volum fra cd spilleren. Og når man da har en for kraftig forsterker i forhold til subwoofere så bør gainen stilles ganske lavt.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #24
                    Det er hverken gain eller volumknappen som dreper elementer, det er brukeren
                    Hvis en bruker ørene mens man skrur, går det som regel bra.
                    Bmw e34 520:
                    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Dammed View Post
                      Er vel en fin blanding av disse som ødelegger elementer. Hvis en idiot setter seg i bilen din og begynner å fikle med cd spilleren. Så er det kjekt å stille gainen slik at subbene tåler maks volum fra cd spilleren. Og når man da har en for kraftig forsterker i forhold til subwoofere så bør gainen stilles ganske lavt.

                      Ja er enig i den, jeg har bare for store forsterkere men er ikke redd for og gaine litt
                      Ingen idioter eller ukjente får tukle med stereoen min, så det er en regel med flere unntak

                      Comment


                      • #26
                        Slik at ingen misforstår kassestørrelsene, så har vi laget fire separate kasser som rommer ca 50liter hver.
                        Vi har dog kun tre elementer per nå, og forsterkeren RF p400-4. Vi ønsker hovedsakelig å bruke fire elementer, men trenger da kanskje en ekstra monoblokk til å drive to av bassene, mens vi brokobler RF forsterkeren til å ta seg av de to andre. Vil dette bli problematisk i forhold til forsinking mellom de to forsterkerne etc? Hva slags billig (ja, helst under 1000 kr og gjerne brukt) monoblokk kan i så fall ta seg av to basser (RF Punch p1 4ohms) og gjøre opplevelsen bra sammen med en RF p400-4 som også driver to basser?

                        Comment


                        • #27
                          selg den forsterkeren eller bruk den for høyttalere. Og kjøp en RF P700.1, dette er en monoblokk som vil gi 700W rms ved 1 ohm, dvs 175W rms per subwoofer. Noe som vil passe for dere glimrende. Eller så finnes det rimeligere løsninger som Dynabel BF4501. En P400.4 klarer å drive 4 punch subwoofere, men det er ingen god løsning.
                          Mvh. Damir

                          Comment

                          Working...
                          X