Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subber til A4 Stasjonsvogn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subber til A4 Stasjonsvogn

    Da har jeg gått i innkjøp av en 1998 Audi A4 Avant. Og lurer da på hvilke subber jeg skal velge. Tenkte i utgangspunktet 2x12" i lukket kasse. Vil ha mye dypbass. Må ikke spille 150dB men at det trøkker litt gjør ikke noe. Har sett litt på Seas Lotus eller kanskje Peerless XXLS. Subbene blir dratt av en dynabel 7501.
    Bør helst ikke gå over 2000 per element. Noen som har gode forslag?

  • #2
    2stk. b2 audio ac 12" kanskje?

    men om dypbass er ønske hva med en 15"?

    Mvh Daniel s.h
    Daniel s.h
    200sx s13
    200sx s14a
    volvo 240 stasj

    Comment


    • #3
      Blir kanskje litt stort med 15" trur jeg. Har også lekt med ideen om 3 stk 10" eller 12"...
      Ingen som vet om noen andre elementer under 2000 som spiller bra med grei dypbass?

      Comment


      • #4
        Skal du ha dypbass så er 15" tingen, har du plass til 3stk 10" eller 12" så får du lett plass til en 15

        Comment


        • #5
          b2audio ac10 går dyyyypt...
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            2 slike? http://dreamtm.no/shop/vare.asp?id=2...571&catid=3747
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #7
              Originally posted by Defus View Post
              b2audio ac10 går dyyyypt...

              Ja en 10" kan spille dype frekveser, men en 15" spiller dypere med et høyere nivå.

              Comment


              • #8
                les denne: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7693

                Gå for en 15" sier jeg. Big is beautiful.
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Jeg har selv 1 stk 10"er, og den spiller DYPT! Og det er en billig sub fra Image Dynamics. Spiller dypere enn forventet.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #10
                    Hadde en 15" til rundt 4000 klart og holde følge med 2 slike 12" som er linket til her? Kom med forslag i såfall
                    B2 HS15 kanskje?
                    Last edited by trf2212; 16-04-2010, 14:40.

                    Comment


                    • #11
                      Klart det. Kommer helt ann på hva du fòrer 15"ern med.
                      Har du forsterker som ikke klarer og holde kontroll på den, blir det vanskelig. Men samme gjelder jo for 2 12"ere.

                      Men ser du har Bf7501, så du skal klare og holde god kontroll på en 15"er.

                      Vil tro at du blir mer fornøyd med 1 HS15, enn de jeg linket til. HS15 har fått litt forbedret "innmat" slik jeg har forstått på Jay fra B2 Audio.
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                      Comment


                      • #12
                        Funderer litt på Soundstream Splx eller T5 nå. Enten 2x12" eller 1x 15".. Spørs litt hva som blir best med tanke på hva jeg får plass til i bilen, altså volum messig på kassen. Tenker da på å få bra med dypbass.
                        Får plass til ca 120l kasse.

                        Comment


                        • #13
                          hvis du hadde lest den tråden jeg linket til så hadde du sett at det spørsmålet ditt er allerede besvart.

                          Originally posted by Miniboom View Post
                          1. En 15" har potensiale til bedre SQ ved lave frekvenser, sammenliknet med en 12", fordi en større membran ikke trenger å slå like langt som en mindre, for å oppnå samme lydtrykk. Ved å ha kortere slaglengde ved samme lydtrykk, oppnår man blant annet mindre fare for mekanisk støy, samt lavere indusert EMS-spenning tilbake til forsterkeren (som kan gi rimeligere forsterkere problemer), for å nevne noen fordeler.

                          2. Med 15" får du nesten like mye bass som to tilsvarende 12" elementer, til en marginalt høyere pris i forhold til en 12". Du vil oftest også slippe unna med en kasse litt mindre enn hva to tilsvarende 12" ville måttet ha. Enda mer interessant; dersom du har bundet budsjettet til f.eks. 4000,-, kan du kjøpe én 15" av høy kvalitet, fremfor to middelmådige 12" til samme totalpris.

                          3. I motsetning til myten der 15" blir fremstilt som "trege", er det flere ganger bevist ved fremlegging av teoretisk fakta (og egne praktiske tester) at "treghet" i bassen ikke har noe som helst å gjøre med den fysiske størrelsen på elementet som sådan. Fenomenet er derimot relatert til konstruksjonen av selve spolen, noe som tilsier at en crappy 12" kan være mye tregere enn en god 18". Det skal likevel sies at rimeligere store elementer, eller elementer laget med fokus på SPL og minimal SQ, ofte blir utstyrt med større spoler enn sine mindre søsken (for å kompensere for økt vekt av membranen, som gir lavere effektivitet), og dermed kan oppleves som "tregere".

                          4. En 15" i "fullt firsprang" så den ser ut som om den er på vei ut av kassa, er rett og slett et deilig syn!

                          5. "Alle" har 12" - "Ingen" har 15". Våg å skille deg ut litt!
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Ja jeg leste denne. Men jeg har også hørt fra noen andre at to 12" vil ha overlegent mye mer membranareale enn en 15" så det vil bli overlegent mtp lydtrykk.. Så jeg blir litt i tvil..

                            Comment

                            Working...
                            X