Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diverse spørsmål angående forsterkere, kabler og batteri...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diverse spørsmål angående forsterkere, kabler og batteri...

    Hey, har noen små spørsmål angående ulike ting som involverer bilstereoen.
    Håper noen har gode svar på de ulike spørsmålene. Tar et spørsmål om gangen:

    1.) Hvor lenge kan egentlig en forsterker stå og spille høyt om gangen, uten at den tar skade av det?
    Tenker da på varmgang. Har latt forsterkeren spille veldig lenge om gangen noen ganger, og den bli gloheit...

    2.) Noen kabler ligger i klem på diverse trange plasser, f.eks.
    høyttalerkablene som går inn i dørene. Har det noe å si? Dumt?

    3.) Hvor mye lader egentlig et batteri iforhold til strømmen som går med til musikken?
    Tenker da på at jeg kjører mange korte turer på 0-15 km. om dagen, også etterpå
    har jeg latt frontsettet stå å spille veldig lenge mange dager. Hvor mye strøm
    trekker dette (har ikke lader annet en dynamoen som er standard Mitsubishi)?
    Batteri er også originalt så vidt jeg vet, et slikt (12V, SAE 455 amps RC 105 mins):



    4.) Tenkte jeg skulle starte på "The Big Three" ved å bruke en meter
    med 53mm^2 som jeg har til overs og trekke den fra - til dette punktet:



    ^ Det blir veldig kort vel, skal pusse godt ned og feste godt med skikkelig kabelsko.
    Ser dette bra ut? (Hvis nei, hvorfor ikke?) Den som er der fra før av er ca 10mm^2 og
    den går ned og langt inn, vanskelig å komme til. Kan jeg bare klippe den av og legge til side??

    Takk på forhånd.
    Mvh. Simen
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    1. Det finnes det ikke noe svar på. De fleste nye forsterkere har vell en funksjon for å unngå overoppheting. Bruk uansett litt fornuft, så klarer nok forsterkeren seg Du kan jo også montere en vifte hvis det er et stort problem med varmegang.

    2. Også vanskelig å si noe om uten å se. Men om isolasjonen ikke har tatt skade, tror ikke jeg det har så mye å si så lenge det er snakk om høyttalerkabler. En signalkabel er kanskje mer mottakelig for støy ved skarpe knekker?

    3. På dynamoen står det hvor mye den lader. Merk, den blir slitt etter hvert å kan miste litt effekt. Går du strømtom?

    4. Ser greit ut det, er vell godt lag med stål ved tårnlageret
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

    Comment


    • #3
      bare en liten komentar på nr. 4
      Hvorfor vil du klippe vekk den orginale 10mm2? bare la den være og legge opp ny i tillegg
      Steffen Hammersgård
      Alpine - Mosconi
      Min prosjekt tråd

      Comment


      • #4
        Bare sånn en synsing fra min side. Støtdempertårnet her sikkert mye gods/jord,men i en så fin bil hadde det ikke vært greiere om du strakk kabelen ned fra batteri og mot f.eks ramma på bilen. Du har vel heller ikke strekt deg xtra kabel(minus) mellom chassiet og motor(blokka)?
        ikke for det. den LIB-kabelen er jo lekker dah
        No Windows-crap,just Mac Power

        Comment


        • #5
          Originally posted by tofter View Post
          1. Det finnes det ikke noe svar på. De fleste nye forsterkere har vell en funksjon for å unngå overoppheting. Bruk uansett litt fornuft, så klarer nok forsterkeren seg Du kan jo også montere en vifte hvis det er et stort problem med varmegang.

          2. Også vanskelig å si noe om uten å se. Men om isolasjonen ikke har tatt skade, tror ikke jeg det har så mye å si så lenge det er snakk om høyttalerkabler. En signalkabel er kanskje mer mottakelig for støy ved skarpe knekker?

          3. På dynamoen står det hvor mye den lader. Merk, den blir slitt etter hvert å kan miste litt effekt. Går du strømtom?

          4. Ser greit ut det, er vell godt lag med stål ved tårnlageret
          Vet ikke hvordan jeg kommer til dynamoen, umulig å lese uten å ta den ut.
          Men nei, har aldri gått tom. Batteri/dynamo har faktisk vært trofast,
          starta alltid på første forsøk hver eneste dag i sprengkulda...

          Originally posted by shammers View Post
          bare en liten komentar på nr. 4
          Hvorfor vil du klippe vekk den orginale 10mm2? bare la den være og legge opp ny i tillegg
          Er det noe vits da? Er det ikke bedre å ha bare en? Hvis ikke så gjør jeg selvfølgelig det.

          Originally posted by Bassoflove View Post
          Bare sånn en synsing fra min side. Støtdempertårnet her sikkert mye gods/jord,men i en så fin bil hadde det ikke vært greiere om du strakk kabelen ned fra batteri og mot f.eks ramma på bilen. Du har vel heller ikke strekt deg xtra kabel(minus) mellom chassiet og motor(blokka)?
          ikke for det. den LIB-kabelen er jo lekker dah
          Det at bilen er lista til 101k bryr jeg meg ikke om,
          og jeg legger kabelen opp fint sånn at det ser bra ut
          (ikke at alle som sitter på tar seg en kikk under panseret )

          Takk igjen for respons folkens.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment

          Working...
          X