Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp/tips til å kjøpe annlegg:)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp/tips til å kjøpe annlegg:)

    Hey,
    Jeg har akkurat kjøpt meg en Honda Civic coupe, som jeg fikk med 2 forsterkere ifra Rockford Fosgate RF2002, og 2 stk 6x9 puch høytalere ifra samme merke som forsterkerne, så er det 2 stk kenwood høytalere framme. Jeg lurer på hvilken sub jeg skal kjøpe og om jeg trenger flere høytalere? eller om jeg skal bytte ut alt, for jeg vil ha god lyd i bilen med mye bass. hvis noen har noen tips så hadde d vært fint

  • #2
    Heyhey! Jeg ville nok bytta ut de høytalerne, kanskje forsterkerne også, og brukt penger på et skikkelig frontsett (2- eller 3-veis, og forsterker til det er et must!), spiller fra Alpine eller Pioneer og en 12" eller 15" sub (det du har plass til) + en bra monoblokk, og sist men ikke minst ville jeg dempa litt (tenker da spesifikt på fordørene / der frontsett skal være, og bagasjerom). Har du noe budsjett?
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      hmm irundt 10 000 kanskje

      Comment


      • #4
        Er det laget til for diskanter fremme?
        Er plass til f.eks. POLK AUDIO DB6501

        Hvilken spiller står i nå og hvor mye av bagasjerommet skal brukes?
        | http://Sundownaudio.no | http://stereovest.no |

        Comment


        • #5
          Sørs om hon er ute etter SQ (lydkvalitets anlegg) høres mer ut som hon vil ha mer bass..
          Du har jo ikke så god plass i en Civic, så spørsmåle er vell om du vil bruke hele plassen eller ikke.

          Størst mulig Bass element er best for mest sub. så vis du får plass til 15" eller bedre 18" sub
          Men 18" er ofte dyre, oppi 10 000,- vell? mens 15" kan du få nedi 3000,-
          Også trenger du en forsterker som klare å drive elemente.

          Men vil du virkelig ha god lyd bør du nok gjøre som TakeTheTime sier, men du vil nok fort bruke mer en 10 000,- da.
          Audi A6.
          Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

          Comment


          • #6
            Originally posted by Grumpyferal View Post
            Men vil du virkelig ha god lyd bør du nok gjøre som TakeTheTime sier, men du vil nok fort bruke mer en 10 000,- da.
            Ikke hvis hu er smart og får tak i billigere ved brukt/privat handel, eller importere fra Statene (snakk med Dammed om dette )
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              kommer vell fort opp i det når man skal ha demping, en god spiller, nye høyttalere, Sub og nye forsterkere til å drive dette.
              OG om det ikke er kabler i bilen fra før så må man ha det også, er ikke langt unna 10 k da tror eg.

              Eg kom såvitt under det når eg bare skulle ha nye høyttalere og demping. Vil si eg fikk en grei pris.
              Audi A6.
              Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

              Comment


              • #8
                Hehe jaja, men man kan være heldig. Mitt Polk SR frontsett fikk jeg for 3000,- ubrukt, og JL'en var bare innspillt når jeg fikk den helt strøken for 2500.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Stakkars jente, hun blir jo bare mer forvirret av dere
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    Ja var det eg prøvde å unngå
                    Men Håper du får litt ut av det så er det bare å spør om det er noe mer du lure på.
                    Audi A6.
                    Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                    Comment


                    • #11
                      ho er nok ikke ute etter SQ eller SPL, men det fryktede SQL. Altså et SPL system som lager fortsatt bra lyd, noe som ikke er umulig.

                      18" subwoofer trenger ikke å koste så forferdelig mye, det er bare GZ subber som tåler 10.000W rms (?) som koster over 10.000kr. Man finner masse 18" subber som ikke koster skjorten og som lager fin lyd.

                      10.000kr er ikke mye penger, og hvis du skal ha mest for pengene så hadde jeg kjøpt fra statene eller kjøpt brukt.

                      Her er handlelisten:

                      Cd spiller
                      frontsett (høyttalere framme)
                      2 kanals forsterker til høyttalerne
                      monoblokk for subbene
                      15 eller 18" subwoofer.
                      kabler
                      batteri

                      Cd spiller, velg en som har det du trenger, har du lyst på en du kan tilkoble ipoden til, eller vil du ha mulighet for usb minnepenn, er utseende mest viktig, radio er det uintr eller vil du ha mulighet til det osv osv. Uansett så hadde jeg valgt en Alpine, Pioneer eller Kenwood spiller. Personlig så pleier jeg å gå for Pioneer, er dem som har best bruker grensesnitt (menyer) syns jeg.

                      Frontsett, her er det mye å velge mellom. Er mange merker som er rimeligere, men som lager veldig fin lyd. Man trenger ikke å bruke vanvittig mye penger for å få noe som høres bedre ut enn originalt. Her ville jeg kjøpt et fronsett som er et komponent sett og som tåler minimum 80W rms.

                      2 kanals forsterker og monoblokk, gå for en fra et ålreit merke, altså et merke du ikke finner på netthandelen eller qxl. Det meste vil fungere helt ålreit, spesielt siden du har ikke råd til kremen. Men du vil finne en god del som vil passe for ditt bruk uten problemer.

                      Subwooferen, her ville jeg gått for så stort element som mulig i en porta kasse. Derfor må vi vite hvor stort bagasjerom du har og hvor mye av det du ønsker å bruke til basskasse for å kunne gi tips om du skal gå for en 18/15/12" subwoofer.

                      Kabler og batteri, dette må selvsagt dimensjoneres i forhold til resten av bilstereoen. Du trenger i alle fall, høyttalerkabler, strømkabler, sikringer, fordelingsblokker, batteriterminaler, ringterminaler og sikkert par andre småting. Batteri, ja du bør skifte batteriet i bilen din. Og du bør gå for et AGM batteri fra bra merker som Odyssey, Stinger, Kinetik, Optima, XS Power og Xstatic.

                      Kom tilbake med litt info rundt bagasjeromsplass og hva du ønsker å kunne gjøre med en cd spiller så kan jeg lage en handleliste for deg.
                      Mvh. Damir

                      Comment

                      Working...
                      X