Announcement

Collapse
No announcement yet.

Linjedriver 10 volt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Linjedriver 10 volt

    Lite med aktivitet på dette forumet for tiden, men jeg prøver.

    Bygger anlegg for tiden med hovedenhet fra Alpine med tre par 2 volt linjeutganger (sub/front/rear). Det sto 4 volt i teksten ved kjøp men det var nok en feil, står 2 volt i bruksanvisningen så jeg må nesten gå ut fra det. Flere volt er som kjent lik mindre støy og her kommer spørsmålet. Vurderer å kjøpe en separat linjedriver mellom hovedenhet og forsterker. Har sett på flere med justerbar følsomhet opp til 10 volt, og det er fint. Men den som interesserer meg mest er 6 kanals driver som passer mitt oppsett perfekt da jeg kjører tre-veis oppsett uten bruk av eksterne delefiltre da dette justeres fra spiller. Koblet opp til en 5 kanals forsterker.

    Følsomheten er ikke justerbar men fast på 10 volt. Forsterker har justerbar mellom 0,2-9 volt. Vil dette funke og fjerne en del støy eller hva er erfaringene til folk her? Ser det selges lite med slike kontra storhetstiden på -90 tallet.
    Last edited by eiko; 31-03-2019, 21:53.

  • #2
    Er bare en ting å gjøre med det, å starte å skrive ;-)

    Først og fremst: har du noe støy pr. i dag eller går du utifra at det vil bli støy pga spesifikasjonene på hovedenheten? Hvilken hovedenhet er det snakk om? Hvis du har skrudd ned gain så langt det går på forsterkerne og det vrenger på maks volum på radioen så er det jo strengt tatt ikke nødvendig. Da er jo linjeutgangene kraftig nok til ditt oppsett.

    Vi har disse inne fra Zapco på tilbud nå:
    https://www.elutstyr.no/zapco-asp-l6...njedriver.html
    Jan Ove Berg
    www.elutstyr.no

    Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

    Comment


    • #3
      Kjapt svar. Sånn skal forum være.

      Først, anlegget er ikke ferdig ennå, baserer innlegget på erfaring fra tidligere som sier meg at det blir noe støy fra 2 volts enheter. Dog er jeg ingen ekspert må sies. Har bare bygget noen anlegg med både 2 og 4 volts enheter der erfaringene med 4 volt er bedre mtp støy. Og da snakker vi bare bytte av hovedenhet på samme anlegg.

      Først og fremst er vel tanken å bygge med lydkvalitet i spissen, og med det kommer eliminering av støy inn i bildet. Derav tanken om en linjedriver. Hovedenheten er en Alpine UTE93 DAB. Kan bygge uten driver først selvfølgelug og så evnt montere driver hvis man ikke er helt fornøyd.
      Last edited by eiko; 01-04-2019, 08:39.

      Comment


      • #4
        Hvis du følger rådene med å holde gain nede på forsterker og volum høyt på hovedenhet så skal det gå bra. Det skal finnes andre tråder her som forklarer hvordan man stiller inn en forsterker.

        Kort oppsummert så er det å sette gain helt på det laveste på en og en kanal/forsterker for så å justere til maks på radioen såfremt dette ikke gir forvrengning. Skru så opp til du hører forvrengning og skru så litt ned igjen. Når du har gjort dette med alle komponentene må du justere de individuelt for å få like mye bass som diskant/mellomtone etc.

        Hvis du setter volumet på fullt på forsterkeren i stua di og spiller musikk fra telefonen og setter den på det laveste vil du også der få bakgrunnsstøy. Så riktig justering løser problemet.
        Jan Ove Berg
        www.elutstyr.no

        Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

        Comment


        • #5
          Joda, justering er viktig, sammen med rett montering. Mulig jeg forskutterer et problem som ikke nødvendigvis dukker opp med korrekt justering av gain/volum.

          Da tenker jeg at jeg prøver uten driver først, anlegget bygges etter "less is more prinsippet" uansett med færrest mulig komponenter, så hvorfor fravike det før man virkelig må?

          Comment


          • #6
            På analoge signal så er det jo best å droppe flest mulig ledd ja.
            Jan Ove Berg
            www.elutstyr.no

            Importør og forhandler av: Aeroport - Atrend - Bbox - Cartizan - Connect - ESB - Fi Audio - Incartec - Morel - Speedsignal - Surge - Phonocar - Vibrofiltr - Zapco

            Comment


            • #7
              👍👍

              Comment

              Working...
              X