Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gladen Extreme 201 til BMW E60, delingsfrekvens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gladen Extreme 201 til BMW E60, delingsfrekvens

    Har Gladens Extreme 201 til BMW E60 og der står frekvensen skal settes til 100-120hz på midbass 8" samt 180hz på mellomtone 4" og dome.. Jeg går ut fra at dette er "ned til"?

    Legger ved bilde av justerinsmulighetene på min Hifonics 1616.4. Noen som har ide om dette ser ok ut hva frekvens angår.. Treffer jeg greit på de frekvensene som er anbefalt..... Utrolig vanskelig å vite sikkert med slike unøyaktige potensometre....

    Forslag mottas med takk
    Attached Files

  • #2
    Du kan søke opp test toner på spotify eller en tone-generator app på tlf din. Så vet du eksakt frekvensen du spiller og justerer på forsterker utfra det ved bruk av kalibreringsverktøyet menneskeører. Evt spiller med aktiv deling. Eller aller helst DSP.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Siden dette er i en bil med orginal spiller må d nok bli testtonene.... Men hvordan mener du det hjøres.. Hvis jeg vil 8" skal spille ned til 100hz. Setter jeg da på tonen og justerer på amp til jeg føler tonen spilles mest tydelig/høyt?

      Comment


      • #4
        Vel, antok du var ute etter å sette high-pass filter her...det er mulig bedre metoder eksisterer, men jeg ville gjort følgende.
        Du skal altså sette delefrekvens mest mulig nøyaktig i henhold til høyttalernes spesifikasjoner. Det Vil si du vil at 8" skal spille ned til 100Hz, men ikke under. Antar at du også ønsker en øvre delefrekvens på denne, men det blir i prinsippet samme metode for å sette denne.
        Koble slik at kun 8" er i bruk.
        Sett det passive filteret på forsterkeren litt høyere enn der du tror det skal være. Spill toner i området 120Hz, de skal være hørbare. Spill deretter test tone på ganske nøyaktig 95Hz Hz og skru NED potmeteret på forsterkeren til der du akkurat ikke hører tonen. (Dvs senk delefrekvensen til den filtrerer bort 95Hz-tonen. Og dermed har du satt high-pass filter for den kanalen. Gjenta så for mellomtonene dine. Evt benytt samme metodikk for båndpass-innstilling. Dette er bare et simpelt forslag som burde gi deg mer nøyaktighet enn å tippe med skrutrekkeren på justeringsbrytere.

        Andre fremgangsmåter er jeg også interessert i.
        Forøvrig mener jeg personlig at et treveis frontsett av kvalitet fortjener bedre signalprossesering enn en orginal cd-spiller.
        Last edited by bass-freek; 18-05-2016, 18:03.
        never enough!

        Comment


        • #5
          Jeg foreslår du kobler 8" til kanal 1 og 2 og setter filteret til bp med lo på klokka 9 og hi på klokka 12. Så kobler du kanal 3 og 4 til det passive filteret jeg regner med du har til mid/hi og setter filteret til hi med hi på klokka 3.

          Testtoner er vel og bra men gudbedre hvor mye mer informasjon du får av musikk du liker.

          Sett level på kanal 3 og 4 til 6v og 1 og 2 til klokka 1. Finn noe musikk hvor du vet det er normalt dyp bass ( å bare kalle det dyp bass her inne kan få deg til å lete fram noe som går sinnsykt dypt men det er ikke det som er poenget her) på og hør etter hva som skjer når du justerer opp volumet. Så kan du justere deg nedover på hi på kanal 1 og 2. Så lenge du synes det låter bra, på et volum du trives med, så lenge det ikke kommer ulyder som blopp eller klank så er du golden. På samme måte kan du gjøre det med lo når du er fornøyd med dybden. Sett på noe du vet det er god midbass i og juster deg oppover på lo til du føler at midbassen er tights og smeller som den skal. Desto høyere du får dem til å spille desto lettere jobb får mellomtonene.

          Når du nå er fornøyd med både dybde, punch, volum fylde osv. bytter du om sånn at kanal 1 og 2 står på 6v mens 3 og 4 står på klokka 1. Jobb deg nedover med musikk med mye stemmer, dess lengre ned i frekvens mellomtonen spiller dess mere av vokalen sømløst fra et element med topp og bunn som støttespillere. Når du nå er fornøyd med toppen din og det ikke forekommer plopping i mellomtonene dine på trivselsvolumet ditt stiller du level på kanal 3 og 4 til 6v før du justerer level på alle kanaler etter utgangsnivået på spilleren din. Jeg synes det er noe forbanna tull men noen har nå en gang kommet til at gain eller level skal stilles med multimeter. Jeg har sittet i biler hvor det vrengte utav ville hælvete som var stilt inn "korrekt".
          Uansett, nå har du stil inn hver for seg så nå er det tid for fininnstilling. Du har antageligvis en ganske feit overlapp i øvre midbass/nedre mellomtone som du må rydde opp i. Så da er det ned igjen med lo på kanal 1 og 2, og /eller opp med hi på kanal 3 og 4.

          Jeg ønsker deg lykke til, stol på ørene dine.

          Hvis jeg har misforstått oppsettet ditt beklager jeg et altfor langt og intetsigende innlegg
          Last edited by kane; 19-05-2016, 00:14.

          Comment


          • #6
            Takker for gode svar. Da er det bare å få hjem kassen som en kar i Drammen skulle bygge for meg.... Han annonerte på finn der han sier han kan bygge proff kasse. Men d har dratt ut så håper den snart er her....

            Comment

            Working...
            X