Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger jeg Forsterker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger jeg Forsterker?

    Hei, jeg har en 1996 Audi A4 sedan.

    Pr dags dato har jeg framme i dørene Pioneer TS-G1032i 4" koaksiale høyttalere med 30 watt nominell effekt og maksimal effekt på 200 watt. Har også 1" tweeter med følgende spesifikasjoner: 50 watt rms og 100 watt max.

    Ingen høyttalere i bakdører.

    Bak i hattehyllen har jeg Focal K2 Power 165KR 6,5" komponentsett. Maks effekt: 160W
    RMS effekt: 80W

    Ingenting i bagasjerom.

    Hovedenheten er fra biltema, den er gammel og jeg usikker på spesifikasjoner, men den blir uansett byttet i Pioneer spiller.

    Dette har på ett tidspunkt blitt drevet av en 4 kanals biltema forsterker, men to kanaler er visst kortsluttet, og i dag drives kun Focal høyttalerne av denne, jeg er dog usikker på hvor godt de fungerende kanalene egentlig fungerer.

    Så mitt spørsmål er, vil en ny hovedenhet (mos-fet 4x50w) kunne drive dette?
    Hvis jeg trenger ny forsterker, hvilke spesifikasjoner bør den ha?

    Bonus spørsmål; Så denne på jula: https://www.jula.no/catalog/bil-og-g...rplate-629375/ går dette an å ha i bildøren, eller bør jeg ha noen form for asfalt matter i stedet?

  • #2
    Du driver høyttalerne helt greit med Pioneer spilleren, men ikke forvent å få ut 100% av potensialet til høyttalerne. Du risikerer forvrengning ved høyt lydnivå og eller krevende musikk, for eksempel med mye dyp bass. De lyddempemattene hjelper nok litt, men jeg hadde nok hatt mer tro på foliekledde butylmatter, disse gjør dørene mer "døde".

    Comment


    • #3
      Takk for svar.
      Angående matter så har jeg fått hørt at slike skum matter samler fukt og foresaker rust, så de utgår.

      Jeg personlig heller mot ekstern forsterker, men lurer på hvilke spesifikasjoner den bør ha (watt, kanaler, ohm osv).

      En annen ting; Framme har jeg koaksiale høyttalere og eksterne diskanter. De originale ledningene har ett filter og de nye diskantene har også ett filter, kan jeg bruke begge to eller bør jeg ta bort ett?

      Og hvordan sammen kobler jeg de koaksial høyttalerne og diskantene?
      Går ut fra at jeg kobler sammen den positive fra diskant med den positive fra høyttaleren (og likedan med den negative), men hvilken type kobling bør jeg bruke for å få de to (diskant og "woofer") ledningene til å kobles med ledningen til hovedenhet?


      Koblet via en vago kobling, noe som fungerte greit.
      Last edited by Kjekk mann; 06-04-2016, 21:42.

      Comment


      • #4
        Det er litt vanskelig å se for seg høyttaleroppsettet ditt, men jeg har forstått det som at du har koaksiale fulltone høyttelere (mellomtoner med påmontert diskant) også ett ekstra par diskanter i tillegg til dette? Hvis jeg har forstått rett så må du rett og slett koble begge delefilterene i parallell mot hovedenheten.

        Comment


        • #5
          Brukte kun delfilteret fra diskantene.
          slik: http://www.the12volt.com/12voltimages/c1.gif

          De originale ledningene med delfilter jeg snakket om, var de som sto i bilen fra før, de byttet jeg med ny vanlig høyttalerkabel.

          koblet diskantene sammen med de koaksiale høyttalerne via en vago kobling, og ut til hovedenhet .

          vago kobling:
          http://bilde.dinside.no/str%F8m-dett...&ee=1265178537
          Last edited by Kjekk mann; 06-04-2016, 22:39.

          Comment


          • #6
            Hm, kan virke som det bare er sånn billig "jukse" delefilter på høyttalerne, de deler kun bort mellomtone slik at mellomtonen fortsatt spiller diskant. Så lenge diskantene kun spiller diskant signal og alt låter normalt så er det egentlig ikke noe i veien for å gjøre det på den måten.

            Comment


            • #7
              Blir nok ingen lyd opplevelse i verdensklasse, men bedre enn de sprengte original høyttalerne.

              Har dog støtt på et nytt problem, får kun lyd i førerdøren. Begge settene (slik de er koblet) virker i førerdøren, mens i passasjer døren fungerer ingen. Når alt er koblet i spiller de tre andre høyttalerne.

              Målte med voltmeter, og det er strøm i den i kabelen fra døren. Lurer på om det kan være at en kanal i spilleren som er gått?

              Comment


              • #8
                Det er en mulig forklaring, eller det kan være ledningsbrudd eller brudd på en kobling underveis.

                Comment


                • #9
                  Bytt spiller fra den Biltema-saken.
                  Ellers, å spørre på et bilstereoforum om du trenger forsterker er litt som å gå på treningsforum.no og starte en tråd hvor du spør om det er lurt å trene!
                  never enough!

                  Comment


                  • #10
                    Tenkte det var mest til sub og store høyttalere, men nå har jeg kjøpt en forsterker med: 4x85 W RMS ved 4 Ω.

                    Skulle montere ny spiller i dag, men bak den gamle skjulte det seg et hjemmelaget ledningsnett, med en del løse ledninger.


                    Burde jo gjettet meg til dette, med tanke på at de sto en billig biltema spiller der...
                    Last edited by Kjekk mann; 09-04-2016, 01:34.

                    Comment


                    • #11
                      Søk opp iso kontakt, bilmodell og wiring diagram så finner du nok en forklaring på hva de forskjellige fargede ledningene er. Du kan nok kjøpe en isokontakt å spleise på de ledningene slik at bytte til evt ny spiller blir å bare plugge rett på den kontakten. Dette er gjort på en times tid med tinga rett i munnen! Kjør på!
                      never enough!

                      Comment


                      • #12
                        Det gikk overraskende lett og raskt.

                        Får dog et lite smell i høyttalerne når jeg skrur av bilen og tar ut nøklene (det gjorde det ikke før).
                        Dessuten lagres ikke innstillingene, når jeg skrur av og på bilen må jeg reintalere spilleren (spilleren er en pioneer deh-2800ui 2016 mod)

                        Smellet kommer kun når høyttalerne er koblet via forsterkeren. Hvis jeg kobler fram høyttalerne via original ledningene (de som går rett til spiller), så kommer smellet kun bak.
                        Tror det kan være "system control terminal of the power amp" ledningen (beklager, jeg aner ikke hva den heter på norsk), tiltross for at den så slik ut før jeg "ordnet opp":

                        Tok ikke etterbilder, men fikset nye koblinger og trakk kabelsokk over, slik at det nesten er oem ut.
                        Kan ta nye bilder når jeg feilsøker slik at nybegynnere kan få litt mot, fordi jeg hadde null forkunnskaper og var i grunn ganske skremt av synet som møtte meg, men det var egentlig kjempe lett.

                        Edit: Ene tweeteren har sluttet å spille, antar at det er fordi jeg hakket opp kabinettet for å få de til å passe i original plassen. Så hvis noen vet om noen tweetere som ikke er så dype og passer audi b5, og billige (har brukt ganske mye penger allerede på å få middelmådig lyd til å fungere), gi meg tips.
                        Last edited by Kjekk mann; 09-04-2016, 01:49.

                        Comment


                        • #13
                          Godt jobba!
                          Fint å se at du ikke var redd for en utfordring. Det at alle instillinger blir borte tror jeg skyldes at det skal være en konstant 12v plusskabel tilkobla som gjør at spilleren ikke skrus "helt" av. Dårlig forklaring her, men se etter en kabel med 12v konstant som ikke er tilkobla spiller per nå. Eller gi oss nøyaktig data på bil og spiller.
                          Er u sikker på om det vil fjerne det smellet du snakker om, det vet kanskje andre bedre.
                          Ikke vær redd for å feilsøke videre.

                          Angående rimelige frontsett så kan du vurdere et av disse:
                          http://lydibilen.no/index.php?main_p...8ruha11dvn9540
                          Lydibilen har mye produkter som gir meget god valuta for pengene, nei jeg har ingen fordeler av å komme med denne anbefalingen selv.
                          never enough!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kjekk mann View Post
                            Takk for svar.
                            Angående matter så har jeg fått hørt at slike skum matter samler fukt og foresaker rust, så de utgår.

                            [/COLOR]
                            Dette er selvfølgelig bare tull, om du kjøper matter som er laget til formålet. Tekstilmatter suger fuktighet og holder på fuktigheten. Derimot skummatter med tett cellestruktur suger ikke vann. Også får du en mye bedre demping, i et større frekvensområde.

                            http://bilstereosenteret.no/products/noise-isolator-4a
                            http://bilstereosenteret.no/products/noise-isolator-8a
                            http://bilstereosenteret.no/products/noise-isolator-12a
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #15
                              Prisen på de mattene var jo upåklagelig, sliter egentlig ikke noe med akustikken (etter mine ører), men ønsker hovedsaklig "Mercedes-lyden" når man lukker dørene.

                              Angående ledningsnettet:
                              Begynte slik:

                              Ryddet litt:

                              Dekte til med kabelstrømpe:

                              Ferdig:


                              Kjekt med knapper som matcher klima panelet, speedometer og div knapper (og eventuelle varsellamper), burde hatt rødt display også...
                              Smellet og at innstillingene forsvant er fikset, konstant og reservestrømmen var koblet motsatt.

                              Comment

                              Working...
                              X