Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaring med Dynabel BF0804 til SQ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaring med Dynabel BF0804 til SQ?

    Heisann!

    Driver å bygger anlegg i bilen nå, med fokus på lydkvalitet. Blir bestående av: 4 x 6,5" Vifa XT18WH-09-08, 4 x Seas H1396-04. Foreløpig har jeg kun en 10" xelent sub, men fokus på sub og sub forsterker kommer senere.

    Men over til spørsmålet mitt: Har en 4 kanals Dynabel BF0804 forsterker (320 rms @ 4 ohm) liggende her hjemme, og lurte på om denne duger som SQ forsterker? Eller burde jeg skaffe meg en annen en om jeg ønsker pen lyd? Evt. hvilken forsterker (helst til rundt 2-3k brukt) som ville vært grei å bruke?

  • #2
    Om du skal drive åtte elementer med en firekanals forsterker er du avhengig av passive delefiltre, og disse vil sannsynligvis ha langt mer å si for lyden og sluttresultatet enn forsterkeren.

    Siden du allerede har dynaBelen ville jeg prøvd med den først, og heller lånt noe "bedre" ved anledning. Det vil nok være forskjeller, men om en eventuell prisforskjell vil være verd eventuelle forskjeller kan igrunnen bare du svaret på

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      Om du skal drive åtte elementer med en firekanals forsterker er du avhengig av passive delefiltre, og disse vil sannsynligvis ha langt mer å si for lyden og sluttresultatet enn forsterkeren.

      Siden du allerede har dynaBelen ville jeg prøvd med den først, og heller lånt noe "bedre" ved anledning. Det vil nok være forskjeller, men om en eventuell prisforskjell vil være verd eventuelle forskjeller kan igrunnen bare du svaret på
      Planen var å dele lyden med en ekstern DSP.
      Edit: Eller lar ikke det seg gjøre når det er snakk om 2 forskjellige typer høytalere?
      Edit2: Tror jeg skjønte det nå. Det vil ikke la seg gjøre med aktiv deling, siden det er snakk om 4 kanaler og 8 høytalere? Dvs det er ikke nok kanaler til å kunne aktivt dele alle høytalerne?
      Er fortsatt ganske grønn.. Får heldigvis god hjelp av folk som har greie på det, men vil jo lære også

      Så du tror Dynabelen vil gjøre susen? Etter det jeg har forstått er det relativt bra høytalere, og vil ikke ødelegge potensialet til høytalerne med en forsterker som kun er villig til å spille høyt
      Last edited by foxinabox; 20-10-2015, 01:06.

      Comment


      • #4
        Dsp kan hjelpe deg med mye, men har du kun fire kanaler i forsterker pp du begynne med paralell kobling eller passive delefilter for og skille diskant og mellomtone.

        4 kanaler kan drive 8 høyttalere ved bruk av delefiltere...

        Comment


        • #5
          Du kan paralell- og seriekoble slik du sier, og la kanal 1 drive to seriekoblede diskanter, kanal 2 drive to paralellkoblede midbasser osv. Men da snakker vi mest om hva som er teoretisk mulig, ikke hva som er anbefalt eller tilrådelig.

          Med mindre elementparene kan monteres så tett som overhodet mulig, da kan det muligens fungere. Men jeg antar dette oppsettet er tenkt som vanlige dørmonterte front- og bakhøyttalere?

          Comment

          Working...
          X