Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gladen M-line 75.4 i 2ohm bro?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gladen M-line 75.4 i 2ohm bro?

    Er det noen som har testet å kjøre to kanaler brokoblet med 2ohm last på en Gladen M-line 75.4?? Står bare 4ohm last i spesifikasjonene, men andre forsterkere fra Gladen kan fint kjøres lavere, så kanskje denne også kan

  • #2
    Om det står 4 Ohm så tåler forsterkeren ikke noe lavere.

    Marginen produsentene regner ut ifra er at forsterkeren skal tåle 4/2/1/0.5 Ohm på full effekt kontinuerlig i et klima med sikkert rundt 40 grader eller litt mer.

    Forsterkeren din tåler derfor antageligvis ikke å kunne kjøres på 2 Ohm lenge og på full effekt og forventes å ha en levetid på flere år.
    Men for all del, det kan godt hende. Blir dog et sjansespill.

    For å ta et par eksempler så kjørte jeg 2.66 Ohm på en Hifi forsterker som maks klarte 8 Ohm som laveste motstand i henhold til bruksanvisningen. Og dette fungerte i 2 år før jeg skrotet anlegget. Fungerte fortsatt da jeg skrotet det. Det var et JVC system til et par lapper som jeg koblet en sub på til å ha i garasjen bare.

    Så det er jo et eksempel på at det kan fungere fint.

    Men så har jeg et annet eksempel der jeg kjørte en Biltemaforsterker (som tålte 2 Ohm) på 0.5 Ohm. Fungerte greit og gav veldig god effekt i et par uker. Gav forsterkeren så videre til min søster så hun kunne få litt bedre lyd i bilen sin, og da kjørte hun den på 2 Ohm (som den skulle tåle) men den gikk opp i røyk (bokstavelig talt) en uke etterpå.

    Så det var tydelig at jeg hadde ødelagt den pga for lav motstand men at det ikke skjedde noe direkte når jeg brukte den. Følgeskaden kom altså senere.

    Og så har jeg et eksempel der jeg for mange år siden tok kvelden på en kinaforsterker på 50 000 Watt (som alle kinaforsterkere klarer å levere) til tross for vekten på 1-2kg Uansett, Kjørte den på 1.33 Ohm når den tålte maks 2 Ohm og den gikk også opp i røyk men da direkte når jeg brukte den.


    Så fasiten her er at det egentlig ikke er noen fasit.

    Det kan hende det fungerer smud å kjøre 2 Ohm istedenfor 4, men det motsatte kan også skje
    Dog er det en nokså billig forsterker, så OM den skulle ryke har du jo ikke akkurat gjort deg fattig ved å kjøre halv motstand

    Og du vil få en ganske merkbart bedre effekt ved å brokoble på denne måten da du for det første får dobbel effekt siden du bruker 2 kanaler men også halverer motstand som i teorien skal kunne gi dobbel effekt. Men i realiteten får man som regel en økning på 50-80% ved halvering av motstand da noe effekt går opp i varme etc etc.
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      Vill du ha et sikkert svar før du eventuelt friterer utgangs transistorene så kan du krølle av lokket å se om du får tak i nr på disse. Noen ganger lar de seg lett identifisere, og info på disse finnes flust på nettet.

      Comment


      • #4
        Fant ut at den ikke gir noe mere effekt i 2ohm bro kontra 4ohm bro, så jeg beholder Audisonen jeg har

        Comment

        Working...
        X