Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kobling av SPL Dynamics D-4S?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kobling av SPL Dynamics D-4S?

    Hei!

    Jeg har nylig handlet meg en Monoblokk av typen SPL Dynamics D-4S.
    Klarer ikke helt bestemme meg hvordan jeg skal koble dette. Burde jeg montere batteriet bak, slik at forsterkeren kommer så nærme batteriet som mulig?

    I manualen står det at jeg må ha 450 ampere sikring på kabel fra batteri til forsterker, Er det da dumt å kjøre med 500 ampere sikring som jeg har nå?

    Jeg har ikke koblet opp og brukt noe enda, da jeg vil at det skal bli ordentlig gjort før jeg tar det ibruk.
    Jeg har ett Optima Yellow Top batteri, og et lite Vision AGM batteri. Skal drive 1 stk SPL 300D2 inntil videre, men har planer om to stk 15" etterhvert.

    Da jeg handlet fra DreamTM fikk jeg streng beskjed i ordren min om å koble jording fra forsterker rett på batteriet. Men hvor bør jeg jorde batteriet bak i bilen?

    Ble mye greier på engang her, men er det noe som er dårlig forklart så får dere si ifra :P

  • #2
    Hei

    Jeg er ikke det flinkeste\dyktigste her på forumet, men jeg kan prøve og komme med noen tips(Rett meg om jeg tar feil).
    Sikkert noen andre her også som kan gi gode svar og tips til deg..

    Strøm er VELDIG viktig og ha når man skal ha kostbar og krevende bilstereo, og skal man få utnytte av utstyret må man koble sikkert, og ha kontroll på strømmen..

    Sjekka litt info om denne forsterkeren, og det virker som den er ganske strøm-tørst, så etter min mening bør du ha værtfall 1 batteri ganske nærme monoblokken, om ikke flere om du har råd..

    Jeg mener du BØR strekke 50mm2 PLUSS og MINUS kabler fra batteriet fremme, og direkte til batteri(ene) som er i bagasjerommet..
    Har du planer om og delta på Emma konkurranser, så bruker du 200A sikring på plusskabelen..HUSK og ha sikringen max 40cm unna plusspolen på batteriet fremme, også på batteriet bak.Hvis du ikke har planer om Emma, så kan du bruke 300A sikring ved batteriene..

    Og en annen ting som er ganske lurt er og oppgradere kablene fra dynamo og til batteriet fremme.. Dette er billig og KAN være ganske effektivt(Varrierer fra bil til bil).. Dette kaller "The big 3".
    Her kan du også bruke 50mm2 pluss og minus direkte fra dynamoen og til batteriet fremme..
    kan også være lurt og ta en sjekk på dynamoen, se hvor mye den lader på tomgang og ved litt turtall.
    Nye børster og regulator hjalp MYE hos meg på ladestrømmen.

    Og som en slags sikkerhet at du har kontroll på strømmen i bilen, vil jeg sterkt anbefale et voltmeter som er koblet direkte på monoblokken Dette kan du få kjøpt for 50kr til noen her på forumet..
    Last edited by lyd; 07-12-2013, 02:42.

    Comment


    • #3
      Takk for kjapt svar

      Men går det ann å flytte batteriet foran bak, og da trekke kabel fra en strømblokk i motorrommet til bagasjerommen? Hvor batteriet står i bilen har vel ikke mye å si, så lenge jeg bruker saftig nok kabel og sikrer den riktig?

      Angående Voltmeter; det har jeg anskaffet allerede. Og kabler til oppgradering av Dynamo er kjøpt inn.
      Last edited by Xanderion; 07-12-2013, 02:23.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Xanderion View Post
        Takk for kjapt svar

        Men går det ann å flytte batteriet foran bak, og da trekke kabel fra en strømblokk i motorrommet til bagasjerommen? Hvor batteriet står i bilen har vel ikke mye å si, så lenge jeg bruker saftig nok kabel og sikrer den riktig?

        Angående Voltmeter; det har jeg anskaffet allerede. Og kabler til oppgradering av Dynamo er kjøpt inn.
        Det skal vel fungere det.. Jeg har ikke prøvd uten batteri i motor-rommet før, så jeg har ikke noe erfaring om hvordan motor,dynamo og elektronikken reagerer. Men har ikke mange Bmw og Mercedes Batteriet bak orginalt ?


        Jo nærmere batteri(ene) er monoblokken, jo mindre spenningsfall og motstand blir det.

        Comment


        • #5
          Blir nok et helt greit bygg. Har et meget stramt budsjett da jeg er nybakt huseier, og også har en trimmet Civic som skal pushes litt på bane neste år. Blir nesten litt oppgitt over meg selv, har altfor mange baller i luften samtidig! xD

          Comment


          • #6
            Et batteri bak vil jo ta ganske mye unødvendig plass når du allerede har det i motorrommet. Jeg tror ikke spenningstapet vil bli merkbart siden det er så korte strekk med oppgradert kabling. Et bra batteri foran ville jeg startet med. flere batterier bak etter behov
            ?

            Comment

            Working...
            X