Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støy uten forsterker tilkoblet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støy uten forsterker tilkoblet

    Hei

    Har satt inn nye høyttalere ( ps 165 fx) og forsterker( pdx-v9) i bilen.

    Når jeg skrur på bilen så får jeg en suse lyd fra høyttalerne, og den forsvinner ikke om jeg tar ut rca kablen fra forsterker og/eller spiller.

    Skrudde gainen helt ned, forsvant ikke.

    Koblet ut alt fra forsterkeren i går, så ingenting var koblet til den, men lyden kom fortsatt.

    Det eneste jeg står igjen med er at det kan være fordi jeg jordet spiller bak dashbordet og forsterkeren til setefest bak, kan det forårsake lyd i høyttalerne ? Selvom ikke jordningskabel er koblet til forsterker ?

    Hva annet kan forårsake den lyden ?

    Tenkte å legge en ny jord,slik at spiller og forsterker er jordet på samme punkt, men kan man jorde spilleren to steder ? Slik at jeg f.eks bruker jordningsledningen fra iso til dashbordet og samtidig har en jordningsledning fra ramma til spiller til forsterker jord ? Eller vill støyen fortsatt være der ?

    Er ny på dette så alle svar tas med et stort takk

  • #2
    Originally posted by tarski View Post
    Det eneste jeg står igjen med er at det kan være fordi jeg jordet spiller bak dashbordet og forsterkeren til setefest bak, kan det forårsake lyd i høyttalerne ? Selvom ikke jordningskabel er koblet til forsterker ?
    Du mener at støyen er der selv om forsterker er skrudd helt av? Og koblet du kun av jord på forsterker mens den var koblet med signalkabel til spiller? I såfall er det å leke med sjebnen i dette tilfellet

    Når du koblet ut alt fra forsterker, kunne du lokalisere støyen fra høyttalerelementene? Var litt for mye uklarheter som vi må finne ut av først.

    Men uansett så er det absolutt en fordel at spiller og forsterker har samme jordingspotensial. Dvs: jord de samme sted, og kun der.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      hva slags støy?
      Hva slags bil har du?
      å hvor er delefiltrene plassert?

      Har vært bort støy fra høytt. uten at anlegget har stått på tidligere.. dette kom av at spolene i delefiltra fanget opp støy fra det elektriske i bilen.. ville prøvd å flytte delefiltrene å sett om dette hjalp...

      Mvh. Adrian

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tony View Post
        Du mener at støyen er der selv om forsterker er skrudd helt av? Og koblet du kun av jord på forsterker mens den var koblet med signalkabel til spiller? I såfall er det å leke med sjebnen i dette tilfellet

        Når du koblet ut alt fra forsterker, kunne du lokalisere støyen fra høyttalerelementene?
        Koblet ut signalkabler først, så dro jeg " støpselet" med +,- og remote. Mens tenning var av.

        Hører lyden, spesielt fra diskanten.



        Originally posted by lein View Post
        hva slags støy?
        Hva slags bil har du?
        å hvor er delefiltrene plassert?


        Mvh. Adrian

        Er en lav susing med litt knitring.

        Det er en toyota corolla stasjonsvong,98 modell.

        Har plassert delfiltrene i dashbordet. bak spiller.

        Comment


        • #5
          Hvor er forsterkeren jordet? Ser du sier at den sitter i ramma, men hvor eksakt?

          Mener da jordingen til forsterkeren..
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment


          • #6
            Originally posted by tarski View Post

            Det eneste jeg står igjen med er at det kan være fordi jeg jordet spiller bak dashbordet og forsterkeren til setefest bak, kan det forårsake lyd i høyttalerne ?
            Har jordet forsterkeren til setefeste bak.

            Comment


            • #7
              Det er et fint punkt.. Du har selvsagt pusset bort lakk osv, og dimensjonen på kablene er riktig?
              VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
              DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
              http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

              Comment


              • #8
                Jaja Bruker 25 mm^2 kabel til + og -. Pioneer anbefaler 21mm^2 og opp.

                Jeg tror det kommer av jordingsforskjellen mellom spiller og forsterker, delefilter tar opp signaler eller at høytalerledningen fanger opp signaler fra strømledningen til forsterkeren.

                Comment


                • #9
                  På delefilteret mitt kan jeg velge mellom 0 og -3 på diskanten, satt den på -3 siden det er litt avstand mellom mellomtone og diskant. Slik som det stod forklart i bruksanvisningen til focal.
                  MEN det var også en justeringsmulighet for mellomtone, high og flat. Det stod ingenting om hva som var forskjellen. Hva skal jeg sette den på ? Har fortiden ingen sub.

                  Comment


                  • #10
                    Virker som det er en "sykdom" i Focal settet. Jeg hadde også en støy i frontsettet. Jeg brukte Focal PS165. Prøvde alt fra nye kabler, bedre jordingspunkt. Ingenting hjalp. Da jeg satte inn nytt fontsett (Gladen SQX) så ble støyen borte. Gjorde ingen annen forandring i oppsettet da jeg satte inn nytt frontsett. Og delefilterne står på samma sted som de gamle sto

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by T-Karlsen85 View Post
                      Virker som det er en "sykdom" i Focal settet. Jeg hadde også en støy i frontsettet. Jeg brukte Focal PS165. Prøvde alt fra nye kabler, bedre jordingspunkt. Ingenting hjalp. Da jeg satte inn nytt fontsett (Gladen SQX) så ble støyen borte. Gjorde ingen annen forandring i oppsettet da jeg satte inn nytt frontsett. Og delefilterne står på samma sted som de gamle sto

                      Jeg fant feilen. Delefilterene lå for tett på ledningene som gikk bak i dashen. Så etter og ha flyttet de litt rundt på de og isolert ledningen i område med litt el teip, så forsvant alt.


                      Etter og ha hatt komponentsettet i et par dager nå, så er jeg veldig fornøyd. Men merker at jeg har lyst på en sub. Den klarer ikke å spille de helt lave frekvensene, spesielt hvis jeg spiller høyt.
                      Er det noen som kan anbefalle en sub med litt futt og som spiller skarpt.

                      Har sett på: focal SB33v1, Focal sb p30 og focal sb p25. Så noe i den klassen eller billigere.

                      Comment


                      • #12
                        Gladen SQX12

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by T-Karlsen85 View Post
                          Gladen SQX12
                          Den virker jo super!
                          Men er det noen som selger den i en ikke alt for stor kasse ? Finner bare løst element.
                          Ser også at den har rms på 600w, går det greit med den jeg har som leverer 500 w rms.
                          Eller burde jeg se vidre etter en annen sub ?

                          Ellers er jeg intressert i andre fine suber som ikke er alt for store

                          Comment

                          Working...
                          X