Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til ny budsjettforsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips til ny budsjettforsterker

    Hei!

    Har 3xPioneer Subber og en Blaupunkt monoblokk som jeg kjøpte av en kar som fant det i en golf han kjøpte. Det har spilt fint i hele sommer, foruten mot slutten når kontakten til jordinga begynte å bli dårlig og trengte litt makt for å fungere igjen. Slik fungerte den fint utover høsten også helt til her en dag når den ikke svarte på makten med rare lyder og røyk.

    Kort fortalt, (regner jeg med) jeg trenger en ny forsterker. Helst ikke noe aaaalt for dyrt, da jeg er fattig student og har nok med bensinprisene. Vil ha noe som kan spille like bra eller bedre som den gamle forsterkeren. Har svært lite peiling på bilstereo og google har ikke gitt meg noen svar heller.

  • #2
    Hei, alle har vel vært borti at en forsterker har ryki.

    Sjekk ut lydibilen dått no har en ganske ålreit 1200.1 monoblokk der til 2500,- ish som bør passe dine 3 pioneer ganske greit

    Comment


    • #3
      2500,- hørtes vel overkommelig ut, kan du linke meg en forsterker som vil passe?
      Av ren nysgjerrighet, hvordan var den gamle forsterkeren? Altså med tanke på effekt/element?

      Comment


      • #4
        Den blaupunkten var oppgitt till 450rms i 2ohm, mens denne (lib) er oppgitt til 800rms i 2ohm, og 1200rms i 1 ohm.
        Så den vil være kraftigere.
        Kobler du alle 3 element som vist på bildet jeg la til så ender du opp på 1,34ohm.
        Du vil nok merke vesentlig forskjell vil jeg tro.

        Link : http://lydibilen.no/index.php?main_p...products_id=85
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Så du mener jeg bør koble om inne i kassa? Slik er det koblet nå:
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Ser ut som de er lastet til 1,34 ohm nå

            Comment


            • #7
              Neida, bra det. da drar du mest ompf ut av forsterkern.

              Comment


              • #8
                Stemmer, de 2 koplingene dere viser til er like. Usikker dog på om den blaupunkten har likt seg særlig i utgangspunktet, for så få dårlig jord Fiks jordingen ordentlig før du setter i ny forsterker ihvertfall.

                Comment


                • #9
                  http://ljudia.no/bilstereo-s82121/bi...d9601-p868701/

                  Comment


                  • #10
                    Jordingen fra bil til forsterker var bra, det var inne i forsterkere det var noe tull. Måtte holde kabelen i spenn i en retning for at den skulle fungere..

                    Comment


                    • #11
                      Såpass ja. ser at blaupunkten kun var 2ohms stabil, så den likte seg nok ikke lasta i 1,34 uansett.
                      Lib'n er verdt penga å litt til

                      Comment


                      • #12
                        Hva er det som bestemmer hvor mye ohm subene er koblet med? (Eller hvordan jeg skal formulere det)
                        På lib'en så er watt-rms'n skrevet "ved 14,4"? blir det mer når bilen lader?

                        Og du står fremdeles fast på at Lib'en er bedre enn pioneeren det også ble linket til?

                        http://ljudia.no/bilstereo-s82121/bi...d9601-p868701/
                        http://lydibilen.no/index.php?main_p...products_id=85

                        Comment


                        • #13
                          Det er voice coilene som utgjør dette.
                          Du har singel 4ohms spoler, lastet ned til 1,34 samlet (søk på wiring wizard på google så finner du info på forskjellige koblinger)

                          Ja 14,4 volt er oppgitt rms tilsvarende bilen sviver på tomgang.

                          Enda en link til pioneer : http://www.bilstereosenteret.no/products/gm-d9601
                          Står også der at den er oppgitt i 14,4v den også.
                          Akkurat hvilken som er best skal jeg ikke uttale meg om, men den er jo fysisk mindre, og da enklere å plassere
                          Kanskje noen andre her har erfaring med den?

                          Uansett valget mellom di 2, så regner jeg med du blir fornøyd

                          Comment


                          • #14
                            Jeg vil anta at siden pioneeren er mindre er den ikke like flink til å kjøles som lib'en, dessuten stikker den mer ut fra kassa når den er skrudd på.

                            Den gamle forsterkeren var ikke serlig fornøyd når jeg plasserte den klemt bak baksetet og subkassa, gikk varm alt for fort.

                            Comment


                            • #15
                              Er ikke alltid at størrelsen har så mye med kjøling å gjøre, men ja, mulig lib'n vil ha mer luft sirkulerendes da.
                              Kjøling er jo veldig viktig, så om det ligger helt tett i tett kasse og seterygg ville jeg kanskje flyttet litt på det

                              Comment

                              Working...
                              X