Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterkere til show bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterkere til show bil?

    Jeg har tenkt til å bygge meg en show bil i slutten av 2013/starten av 2014, og har store deler av planer og utstyret klart, men er usikker på forsterker(e) til subwooferne.

    Subwooferne skal bestå av 2 stk DD9518 sc, og forsterkerne er jeg usikker på.
    Jeg har vurdert Mosconi Gladen Zero 1, i 2 ohm, en forsterker på hver subwoofer, da disse er av meget høy kvalitet. Men så har jeg spurt meg selv om hvor mye det betyr å få frem detaljene i bassen, i en show bil?

    Og hvor mye vil det bety og kjøre en forsterker i 1 ohm, i forhold til 2 ohm, om jeg har nok strøm?

    Grunnen til at jeg har glidd litt bort fra Mosconi Zero 1 forsterkeren den siste uka, er økonomi. Og hvor mye det vil bety i en show bil å ha toppen av kvalitet på forsterkeren.

    Gjerne legg inn din mening i kommentarfeltet, og/eller rate forsterkeren du mener jeg bør gå for, med tanke på hva man får for pengene.
    16
    Digital Designs M4a
    12.50%
    2
    Dynabel BF7501
    6.25%
    1
    Mosconi AS300.2
    6.25%
    1
    Mosconi Gladen Zero 1
    18.75%
    3
    Cadence ZRS C7
    0.00%
    0
    LIB-7000.1D
    56.25%
    9
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

  • #2
    Er det show du bygger for, så velger du den forsterkeren som er finest/fresh'est i utseendet, og som ellers matcher fargecombo i bilen. Hvis du er litt opptatt av lyd, så velger du den som driver bassen i bilen din best. Jeg har dessverre ikke noen formening om hvilken forsterker du skal velge, men selv så synes jeg mosconi lager kjedelig design med ett råtøft indre..
    Samme med dynabel. Har ikke sett noen av de andre.
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      Litt enig i tanke gangen at på en showbil så spiller ikke lyd kvalitet så veldig mye... MEN, så fikk jeg høre ESPL og bla Hertz Golfen til Øivind Sandvik.. Å da forstår du hvorfor lydkvalitet er gøy, eneste grunnen til at du vil ha hørselvern i den bilen er pga at det spiller HØYT! Men lyden er like klare å fin hele veien opp.. Å det er helt herlig!

      På SPL så blir ofte "skrikende" diskanter, bassen treffer ikke helt osv osv. Men trøkke og lydnivå er jo helt fantastisk..

      Mosconi, absolutt hvis du har penger til det. Bare husk at batteribanken og dynamo bør kraftig oppgraderes uansett hva du skal ha.. Å da er kanskje økonomien en faktor. Det dyreste på Showbiler blir som regel det du trenger utenom, batteri, kabler, dynamo, demping, koblingsmateriell, DSP osv.

      ville satt meg ned å regnet på alt du faktisk trenger, så begynt å finne ut hvor det er lurest å kutte kostnader.

      Comment


      • #4
        Har regnet litt på diverse, og jeg har vell funnet ut av at det blir ganske mye dyrere med koblingsmateriell enn jeg trodde, ja ;p

        LIB virker som er bra blokk, og det er tydeligvis flere som mener det her inne.
        Er det sånn at i en showbil vil man ha mye effekt på subbene?
        Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

        Comment


        • #5
          I en showbil så er vel KONTROLL nøkkelordet.. Ellers så ødelegger du fort utstyret og da blir det dyrt å drive med hvis du hele tiden må bytte sprengte element

          Comment


          • #6
            Seriøst mann! Legg litt fler kort på bordet så går det ann å diskutere ordentlig.
            Hva slags strøm skal du drive dette med?
            I hvilken bil?
            Hva slags kassløsning? Flat vegg, clam, 4.ordens, portet, lukket etc. .?

            Det høres ut som om det kan bli heftig hvis du klarer å dra det i mål .

            Er litt vanskelig å mene noe om hva som er "best" - kommer ann på uendelig mange faktorer og ikke minst din egen smak og ditt eget budsjett.
            Om du ikke har gjort så mye elektriske oppgraderinger så regn med minst 15 - 20 tusen kroner der for å ha strøm nok til å pushe de to elementene ordentlig.

            Jeg ville personlig forsøkt å hatt enda mer membranareal hvis det skal være skikkelig show. Og jeg ville ikke gått for noe under 4-5000watt rms pr sub. Gjerne mer. Reonix her på forumet kjører vel en bf8701 (7KWRMS) på sin DD3518!
            never enough!

            Comment


            • #7
              Kjørte på 7kw på min DD3518 i ei ukes tid ja, subben sto å spilte i 2timer og ble kun lunken ) så du kan godt gi subbene et par kW uten at det tar skade)
              Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
              | Gladen 75c6 - DD m4a |
              | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

              Comment


              • #8
                Originally posted by bass-freek View Post
                Seriøst mann! Legg litt fler kort på bordet så går det ann å diskutere ordentlig.
                Hva slags strøm skal du drive dette med?
                I hvilken bil?
                Hva slags kassløsning? Flat vegg, clam, 4.ordens, portet, lukket etc. .?
                Som sagt tidligere, skal jeg klare meg å skaffe nok strøm. Batteri og dynamo blir kjøpt inn i forhold til strømtrekket bilen kommer til å ha. 270-370 A dynamo fra mechman, sammen med 4-8 stk 95 Ah batteri fra biltema. Det vil også bli montert en biltema lader 25A som kan kobles inn når det blir behov for det.
                Det vil bli kablet 2 stk 53mm2 LIB kabler fra hvert batteri over til ei kobberskinne på rundt 200mm2 som alt skal bli koblet på.
                Mest sannsynlig i en Passat, mulig en Audi A4 stasjonsvogn eller en BMW 3 eller 5 serie stasjonsvogn, så jeg har stor plass. Og ja, jeg vurderer sterkt gjerne 3-4 elementer, men det kommer helt ann på hvor stor plass jeg har tilgjengelig.
                Planen er å bygge ei kasse med elementene og porten(e) oppover, som betyr at jeg bør ha 40-50 cm med friluft mellom elementene og taket i bilen.

                Takker for svar, setter pris på det!
                Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                Comment

                Working...
                X