Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brokoble en forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brokoble en forsterker

    På min forsterker så har jeg 6 kanaler, 4 front/rear og 2 til sub. De to sub kanalene kan man brokoble.

    Forsterkeren klarer 2 og 4ohm på vanlig, men kun 4ohm på brokobling.

    Om man da kobler til 2, 2ohm's høytalere som er koblet i serie, altså 4ohm. Vil da forsterkeren se 4ohm, eller vil den se 2ohm?

    Leste et sted på nettet at forsterkeren kun ser halvparten da man brokobler. Så må jeg opp i 8ohm på høytaler, for at forsterkeren skal se 4ohm brokoblet?
    Last edited by T-Karlsen85; 15-04-2013, 23:40.

  • #2
    Du kan brokoble i 4 ohm
    Forsterkeren vil "se" det på samme måte som to 2ohm laster på hver kanal med tanke på effekt.

    Tar man to kanaler som gir 200W i 2ohm (totalt 400W), snur fasen på den ene og brokobler de, firedobles (i teorien) effekten i forhold til en kanal.
    Det vil da trekkes mye mer strøm og effekt enn det forsterkeren er beregnet til ved de spenningene den gir ut, så man må opp i 4ohms last for å få totalt 400W igjen, og være over impedansområdet hvor forsterkeren er stabil.

    Comment


    • #3
      er det best å bruke vær enkel kanal, eller brokoble?

      forsterkeren klarer å levere ut 300watt på vær kanal i 2ohm, og høytalerne jeg har er på 300watt 2x4ohm spoler. så må ikke brokoble egentlig

      Comment


      • #4
        Subutgangene er vel også i stereo?

        Brokobler du dem får begge subbene likt signal, det er sikkert det beste for deg.

        Comment

        Working...
        X