Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruke 2 kanaler eller brokoble forsterker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruke 2 kanaler eller brokoble forsterker?

    Er igjen "petter smart" for noen ungdommer (russ) som trenger hjelp når mai nærmer seg.
    De sitter med et anlegg som er koblet fra hverandre, og skal teste om noe av det fungerer..

    De har en sånn forsterker.
    Den har 2 kanaler, men kan brokobles. De har 4 stk. sub med doble 4ohms spoler.

    Bør jeg da koble det slik her, brokoblet på forsterkeren?



    Er det noe forskjell på å bruke 2 kanaler eller brokoble? Enten i teorien eller i praksis.
    - VAGifisert

  • #2
    Det er IKKE en 2 kanals forsterker, men en monoforsterker med 2 utganger, disse er samme utgangen inni forsterkeren bare det opp for å forenkle tilkoblingene. Du kobler som på bildet og inn på en av kanalene på forsterkeren

    Comment


    • #3
      Hva er vitsen i at det står bridged over utgangene da?

      Men ja, da er det igrunn det samme om den brokobles eller ikke da? Samme nytten?
      - VAGifisert

      Comment


      • #4
        Den der er en 2 kanaler jo.. eller retter sagt: 2 monoblokker putta i sammen. Koble de til Bridge du


        Men personlig hadde jeg tatt den søpla å slengt langt helvete vekk.. :P Ikke forvent rare lyden..

        Comment


        • #5
          Det får være deres valg. Min jobb er bare å koble det sammen og få best mulig lyd ut av det.

          Det er nok ikke ny forsterker som er førstepri. Toppakningsskifte på V8'ern før mai kommer først
          - VAGifisert

          Comment


          • #6
            Originally posted by ThomasEK View Post
            Den der er en 2 kanaler jo.. eller retter sagt: 2 monoblokker putta i sammen. Koble de til Bridge du


            Men personlig hadde jeg tatt den søpla å slengt langt helvete vekk.. :P Ikke forvent rare lyden..
            Ikke helt lett å forstå av det som skrives på sidene der, men sånn er det jo som regel hos de som selger søppel. Er flere steder feks boss forsterkere står oppgitt som monoforsterker og 2 kanaler, og de fleste monoforsterkere har jo 2 pluss og 2 minus utganger, så det er lett å missforstå hva som er hva

            Comment


            • #7
              Originally posted by ThomasEK View Post
              Men personlig hadde jeg tatt den søpla å slengt langt helvete vekk.. :P Ikke forvent rare lyden..
              Hvilket grunnlag har du for å kalle denne forsterkeren "søppel" tør jeg spørre?

              Ser i en av salgsannonsene dine, hvor du skriver:

              Originally posted by ThomasEK
              Sony xplod cd spiller m/aux i front og lpf/hpf, 16mm2 kabler m/sikringsholder. Phonokabler, 12" xplod i perfekt kasse, 2ch bolt skrudd på kasse og par 6.5" coaxer. Altså komplett anlegg til salgs. Greit begynner annlegg, 1500kr!! Østfold.
              Nå mener vel jeg at Bolt og A/D/S/ er forsterkere i samme gata, hvor du påstår at det ene er søppel, og det andre er greit begynner annlegg.

              Hva skal vi tro på?!

              Dette er tross alt et russeanlegg, så jeg mener at A/D/S/ forsterkeren duger i massevis!
              Last edited by kalosturbo; 30-03-2013, 15:49.
              VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
              DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
              http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

              Comment


              • #8
                Den bolt forsterkeren er søppel også ja.. Har ikke nekta på det heller.. men hvis du leser resten av hva jeg selger til den prisen så er det jo et greit begynner anlegg for de som ikke er HiFi eksperter..

                Mener A/D/S er søppel siden de lyver som faen på effekt og mener de svindler folk til å tro at de er større enn de egentlig er.. Hvis du er uenig i det så får du komme med en jævla god begrunnelse...

                Comment


                • #9
                  Til dere som beskriver komponenter som søppel:
                  Prøv å hold dere til det trådstarter spør om i trådene sine, fremfor å skrive nedsettende om det de holder på å installere. Som oftest er det ingen som har spurt om deres mening i utgangspunktet. Prøv heller å holde dere til topic og bidra til det som det spørres om.
                  My 2 cents....

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Slednekk View Post
                    Til dere som beskriver komponenter som søppel:
                    Prøv å hold dere til det trådstarter spør om i trådene sine, fremfor å skrive nedsettende om det de holder på å installere. Som oftest er det ingen som har spurt om deres mening i utgangspunktet. Prøv heller å holde dere til topic og bidra til det som det spørres om.
                    My 2 cents....
                    Skjønner hva du mener her, men jeg kan ikke sitte å se på andre rakke ned på utstyr på denne måten.

                    Til ThomasEK:

                    Om du ikke så det STORE RØDE jeg hevet frem i sitatet ditt der det står <Greit begynner annlegg> så bør du kikke litt bedre etter, for JA, jeg så at du skrev det... (selv om det ikke står noe om <for de om ikke er HiFi eksperter> der). Og ville du lagt høy HiFi-faktor til grunn ved et russeanlegg? Syntes du surrer noe grådig her...

                    Regner med at du har målt effekten på disse forsterkerne og kan vise meg de resultatene som sier at de lyver om effekten...

                    Om du refererer til effekten som står utenpå esken som er max watt, så er vel dette noe man skal ta med en klype salt UANSETT merke?! Ser jo Pioneer selger subwoofere som skal tåle 3500 Watt max, men dette er vel ikke reelt (for å nevne et eksempel)?

                    Om du tar deg bryet og lese i manualen til en a/d/s/ forsterker, så står nominell effekt oppgitt. Om det derimot er DEN effekten du refererer til, så ser jeg helst at du medbringer dokumentasjon på at dette ikke stemmer, for det vil jeg gjerne se selv.
                    VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                    DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kalosturbo View Post
                      Skjønner hva du mener her, men jeg kan ikke sitte å se på andre rakke ned på utstyr på denne måten.

                      Til ThomasEK:

                      Om du ikke så det STORE RØDE jeg hevet frem i sitatet ditt der det står <Greit begynner annlegg> så bør du kikke litt bedre etter, for JA, jeg så at du skrev det... (selv om det ikke står noe om <for de om ikke er HiFi eksperter> der). Og ville du lagt høy HiFi-faktor til grunn ved et russeanlegg? Syntes du surrer noe grådig her...

                      Regner med at du har målt effekten på disse forsterkerne og kan vise meg de resultatene som sier at de lyver om effekten...

                      Om du refererer til effekten som står utenpå esken som er max watt, så er vel dette noe man skal ta med en klype salt UANSETT merke?! Ser jo Pioneer selger subwoofere som skal tåle 3500 Watt max, men dette er vel ikke reelt (for å nevne et eksempel)?

                      Om du tar deg bryet og lese i manualen til en a/d/s/ forsterker, så står nominell effekt oppgitt. Om det derimot er DEN effekten du refererer til, så ser jeg helst at du medbringer dokumentasjon på at dette ikke stemmer, for det vil jeg gjerne se selv.
                      Du kan jo begynne med å se på sikringene som er i forsterkeren så ser du allerede at den ikke klarer å gi nominell effekt..

                      Syns du tok litt av nå, så hvis det er noe du ønsker å fortsette diskutere så kan vi det på PM heller.

                      Å at du syns jeg surrer, sier vel litt mer om deg.. prøver å skrive så tydelig så mulig, burde ikke være vanskelig å skjønne.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by ThomasEK View Post
                        Du kan jo begynne med å se på sikringene som er i forsterkeren så ser du allerede at den ikke klarer å gi nominell effekt..

                        Syns du tok litt av nå, så hvis det er noe du ønsker å fortsette diskutere så kan vi det på PM heller.

                        Å at du syns jeg surrer, sier vel litt mer om deg.. prøver å skrive så tydelig så mulig, burde ikke være vanskelig å skjønne.
                        Fortell om sikringene, hva de har og si, og hva du har målt forsterkeren til.

                        Har aldri hatt noe problem med A/D/S. Var du som begynte med å skrive at et bestemt merkes produkter var søppel. Søppel er noe som ikke kan brukes, og skal kastes - er A/D/S det?
                        Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jørgen View Post
                          Søppel er noe som ikke kan brukes, og skal kastes - er A/D/S det?
                          jepp Eller har gitt vekk noen A/D/S forsterkere til noen kompiser som ville ha de gratis. (forsterkere som f.eks har følgt med i biler osv.)

                          Mål de selv, skal ikke ta i de jeg

                          Edit: Tar du Volt x(ganger) amper = Så får du max watt.

                          Så ved optimal strømforsyning så tar du 14.7v x (Sikringene som står i) = Absolutt max watt du får ved vanlig spilling.

                          Å da ser du hvor langt vekke de er med oppgitt effekt. Ved 18v Buurp så klarer du presse mer ut av de, men hvor mange gjør det til vanlig?
                          Last edited by ThomasEK; 31-03-2013, 15:59.

                          Comment


                          • #14
                            Ikke stop! Diskusjonen er for bra!
                            Tor Martin Ølberg
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              Nå har ikke den forsterkeren ekstern sikring som jeg kan se, men den bør ha minst 90A sikring for å kunne levere det den lover

                              Comment

                              Working...
                              X